۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
معرفی ۱۵ رقم ذرت و گیاهان علوفه‌ای ظرف ۵ سال اخیر| پیش‌بینی معرفی ۸ رقم دانه‌های روغنی

معرفی ۱۵ رقم ذرت و گیاهان علوفه‌ای ظرف ۵ سال اخیر| پیش‌بینی معرفی ۸ رقم دانه‌های روغنی

۴۰ رقم ذرت و گیاهان علوفه‌ای تاکنون توسط محققان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر سازمان تات معرفی شده که ۱۵ رقم آن مربوط به پنج سال اخیر است.

به گزارش بازار، در حاشیه بازدید خبرنگاران از مزارع تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در قالب ششمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان تات، اعلام شد: معرفی این ۴۰ رقم به طور مستقیم در زنجیره بذر و به طور غیرمستقیم در تامین پروتیین سبد غذایی کشور نقش بی‌بدیلی داشته است.

رییس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: سالانه سه تا چهار رقم ذرت و گیاهان علوفه‌ای محققان این بخش به جامعه کشاورزی معرفی می‌شود.

علی ماهرخ اظهار داشت: ما در زمینه ارقام ذرت، یونجه، شبدرها و سایر گیاهان علوفه‌ای مانند ارزن و سورگوم فعالیت‌های به‌نژادی و به‌زراعی انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های محققان این بخش بر روی ارقام ذرت‌های میان‌رس، دیررس، زودرس و ذرت‌های ویژه شامل ذرت شیرین و پاپ کورن متمرکز است.

ماهرخ نیاز کشور به بذر ذرت را سالانه ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن عنوان و تصریح کرد: از این میزان بذر، سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تن در داخل تولید می‌شود که حدود ۹۵ درصد آن متعلق به ارقام معرفی شده از سوی این موسسه است.

وی میزان بذر وارداتی ذرت را سالانه دو تا چهار هزار تن عنوان کرد.

رییس بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای با بیان این که کشور پتانسیل تولید کامل بذر ذرت را دارد، گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که برای ایجاد تنوع ارقام، سالانه دو تا چهار هزار تن بذر خارجی مناسب کشت در اقلیم‌های مختلف وارد کشور شود.

وی تاکید کرد: هسته‌های اولیه ارقام ذرت با رعایت اصول علمی و استانداردهای موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید می‌شود و برای تکثیر نیز در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

ماهرخ، نیاز کشور به ذرت دانه‌ای را ۱۰ میلیون تن و ذرت علوفه‌ای را ۱۵ میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در ایران سالانه حدود یک میلیون تن ذرت دانه‌ای معادل ۱۰ درصد نیاز و ۱۸ میلیون تن ذرت علوفه‌ای تولید می‌شود که سه میلیون تن بیش از نیاز است.

وی افزود: در چند سال اخیر به علت کشش بازار و بالا بودن قیمت، کشاورزان به کشت ذرت علوفه ای روی آورده‌اند، ضمن آن که توان اکولوژی کشور نیز برای کشت ذرت دانه‌ای به لحاظ کم آبی پایین است.

ماهرخ اظهار داشت: ما تاکنون بیش از ۲۵ رقم ذرت به کشاورزان معرفی کرده‌ایم.

وی توسعه صنعت پرورش مرغ و تخم مرغ در کشور را دلیل نیاز بالا به ذرت دانه‌ای دانست و تصریح کرد: بیش از نیاز اکولوژی کشور، صنعت تولید گوشت مرغ توسعه یافته است.

ماهرخ یکی از راهکارها برای تامین نیاز خوراک صنعت طیور کشور را توسعه گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر همچون سورگوم و ارزن عنوان کرد و و اذعان داشت: اگر در جیره غذایی پرورش مرغ کشور تغییراتی داده شود و به تدریج ۳۰ درصد دانه ذرت با سورگوم جایگزین شود، می‌تواند راهکاری برای کاهش وابستگی به واردات ذرت دانه‌ای باشد.

وی خاطر نشان کرد: محققان این بخش در حال تحقیق بر روی سورگوم در دو گروه دانه‌ای و علوفه‌ای هستند.

بر پایه این گزارش، در ادامه خبرنگاران از بخش مزارع تحقیقاتی دانه‌های روغنی بازدید کردند. در حاشیه این بازدید، رییس بخش تحقیقات دانه‌های روغنی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره معرفی ارقام در سال جاری گفت: پیش‌بینی می‌کنیم محققان این بخش، امسال ۸ رقم جدید برای پنج محصول کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و گلرنگ معرفی کنند.

بهرام علیزاده افزود: ما سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ تن هسته اولیه بذر این پنج گیاه را تولید می‌کنیم و در اختیار شرکت‌های تکثیر کننده و تولید بذر قرار می‌دهیم.

وی با بیان این که ظرف ۴۰ سال اخیر ۶۲ رقم دانه‌های روغنی به کشاورزان از سوی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است، اظهار داشت: این ۶۲ رقم شامل ۱۸ رقم سویا، ۱۷ رقم کلزا، ۱۲ رقم آفتابگردان، ۷ رقم کنجد و ۶ رقم گلرنگ می‌باشد.

علیزاده به خبرنگاران گفت: این بخش، طرح‌های به‌نژادی و به‌زراعی برای پنج گیاه در گروه دانه‌های روغنی اجرا می‌کند.

وی ابراز داشت: طرح‌های به‌نژادی برای ایجاد ارقام جدید با صفات مطلوب زراعی مانند زودرسی، پرمحصولی، تحمل و با مقاومت به کم‌آبی و آفات و بیماری‌های گیاهی و طرح‌های به‌زراعی برای پاسخگویی به نیاز کشاورزان است، نظیر این که چه محصولی را در چه تاریخی و با چه میزان مصرف آب و کود و در چه اقلیمی کشت کنند.

خبرنگاران در ادامه از بخش تحقیقات ژنتیک و بانک ژن گیاهی ملی ایران بازدید و پرسش‌های خود را درباره کارکرد بانک ژن مطرح کردند.

رییس بخش تحقیقات بانک ژن گیاهی ملی ایران گفت: در این بانک از ۷۳ هزار نمونه گیاهانی که به طور مستقیم در امنیت غذایی، اجتماعی و سیاسی نقش دارند، برای ۷۰ سال نگهداری کرده است.

بهزاد سرخی افزود: در حال حاضر ما برای حدود ۹۵ درصد کل آنچه که در کشور زراعت می شود، منابع ژنتیکی انحصاری در اختیار داریم.

وی با بیان این که بانک ژن گیاهی ملی ایران جزو ۱۰ بانک ژن برتر دنیا است، اذعان داشت: با تکیه بر منابع ژنتیکی انحصاری که در این بانک ژن داریم، می‌توانیم با تنش‌های محیطی و تغییرات اقلیمی مبارزه کنیم.

سرخی همچنین گفت: از صفر تا ۱۰۰ موارد کمی و کیفی که بر کشت زراعت ما تاثیر می‌گذارد، در منابع ژنتیکی ما نگهداری می‌شوند.

وی در همین حال افزود: در این بانک ژن از ۱۷ هزار و ۸۰۰ توده گندم مراقبت صورت می‌گیرد.

رییس بخش تحقیقات بانک ژن گیاهی ملی ایران گفت: ۹۸ درصد آنچه که در این بانک ژن جمع‌آوری شده ایرانی است.

کد خبر: ۲۳۷٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha