۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
تلخی های اقتصادی کرونا ادامه دارد!
بیکاری، کاهش قدرت خرید و افت نرخ رشد اقتصادی

تلخی های اقتصادی کرونا ادامه دارد!

در شرایطی که بالغ بر ۹ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تزریق شده است، هنوز بسیاری از کشورها درگیر تبعات اقتصادی ناشی از همه گیری گرونا هستند. افزایش بدهی، افزایش بیکاری، افزایش کسری بودجه و کاهش نرخ رشد اقتصادی همه از نتایج این همه گیری هستند.

بازار؛ گروه بین المللبه نظر می رسد تلخی های کرونا تمامی ندارد و هر روز بر ابعاد مشکلات اقتصادی ناشی از این همه گیری اضافه می شود. از یک طرف مقامات سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی از رکود اقتصادی فعلی به عنوان بدترین رکود اقتصادی قرن در زمان صلح نام می بردند و از طرف دیگر صندوق بین المللی پول در مورد افزایش بدهی ها و بیکاری در دنیای پسا کرونا صحبت می کند. کارشناسان اقتصادی هم از بی ثباتی در اقتصاد دنیا صحبت می کنند  که مهمان تازه اقتصاد جهان است.

طبق گزارش منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول در نتیجه این همه گیری ۹۰ درصد کشورهای دنیا یعنی بالغ بر ۱۷۰ کشور وضعیت بدتری نسبت به قبل از همه گیری خواهند داشت. این ۱۷۰ کشور درآمد سرانه ای کمتر از میزان درآمد سرانه خود قبل از بحران کرونا خواهند داشت. این افت شاخص های اقتصادی و درآمد در شرایطی اتفاق می افتد که دولتها و بانکهای مرکزی در سراسر دنیا بالغ بر ۹ هزار میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کردند.

 کریستینا جورجیوا رییس صندوق بین المللی پول در این مورد گفت: «هیچ گاه در طول تاریخ این تغییر بزرگ در میزان ثروت و منابع مالی دنیا ایجاد نشده است. ما در حال تجربه ای تاریخی هستیم و این تجربه  بی سابقه است.»

وی ادامه داد:« هر چه اقتصاد یک کشور زیر ساخت ضعیف تری داشته باشد، خطر بیشتری اقتصاد آن کشور را تهدید می کند و اثرات منفی ناشی از این همه گیری روی زندگی مردم بیشتر است.به همین دلیل است که کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار این روزها با چالش بیشتری نسبت به کشورهای صنعتی روبرو هستند.»

کمکهای مالی به اقتصاد موقتی است
رییس صندوق بین المللی در مورد کمک ۹ هزار میلیارد دلاری کشورها به اقتصاد دنیا و حمایت مالی از کسب و کارها گفت: «این کمک ها موقتی است و هدف آنها حمایت از کسب و کارهایی است که برای شمار زیادی از مردم شغل ایجاد کرده است. این کمکهای موقتی را می توان راهی به سمت احیای اقتصادی دنیا  و حمایت از کسب و کارهایی که در پیش از کرونا نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد ثروت داشتند، دانست. این مسیری است که ما طراحی کردیم تا از اقتصاد در وضعیت بحرانی کنونی حمایت کنیم و انتظار داریم این مسیر ما را به هدفی که می خواهیم برساند.»

در گزارش صندوق  به تاثیر تعطیلی گسترده فعالیتهای اقتصادی و بسته شدن مرزهای کشورها برای مقابله با همه گیری کرونا هم اشاره شده است. بر طبق این گزارش تعطیلی گسترده فعالیتهای اقتصادی در کنار تمامی سیاستهایی که دولتها اجرای کرده اند باعث افزایش کسری های مالی و افزایش بدهی ها در دنیا می شود و افزایش بیکاریهای ساختاری را به همراه می آورد.

مشکل دیگر خروج سرمایه ها از کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار است. بررسی ها نشان می دهد در جریان این همه گیری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از سرمایه ها از بازارهای در حال گذار خارج شده است که سه برابر میزان سرمایه های خارج شده از این کشورها در جریان بحران سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی بودند.همین شاخص نشان می دهد که تاثیر این بحران روی اقتصادهای در حال گذار بیش از کشورهای صنعتی است زیرا سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلاری که از این کشورها خارج می شود، زمینه را برای ایجاد شغل برای این کشورها را فراهم کرده بود و حال این منبع عظیم مالی خارج شده است.

 رییس صندوق بین المللی در این مورد گفت: «متاسفانه تاثیر منفی بحران کرونا روی اقتصادهای در حال گذار دنیا بیشتر از کشورهای صنعتی است. دلیل این مساله به شکنندگی اقتصادی این کشورها و خروج سرمایه ها از این کشورها در کنار ضعف های زیر ساختی موجود در کشورها ارتباط دارد.این کشورها مانند افرادی هستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در مواجهه با ویروس کرونا نمی توانند مقاومت کنند.»

رشد منفی، میهمان اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰
سازمان های بین المللی پیش بینی های مختلفی در مورد رشد اقتصادی دنیا در سال جاری ارایه می دهند. به عنوان مثال بانک جهانی اخیرا اعلام کرده است اقتصاد دنیا در سال جاری با نره ۵.۲ درصد منقبض می شود در حالیکه صندوق بین المللی پول نرخ انقباض اقتصادی را برابر با ۳ درصد در سال جاری پیش بینی کرده است. اما جدیدترین پیش بینی رشد اقتصادی به سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی اختصاص دارد . این سازمان پیش بینی کرده است در غیاب واکسنی برای ویروس کرونا در سال جاری اقتصاد با نرخ ۷.۶ درصد منقبض می شود  و نرخ بیکاری در شماری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته دنیا تا مرز ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالیست که کشورهای مذکور پیش از همه گیری کرونا نرخ بیکاری کمتر از ۵ درصد را تجربه کرده بودند.

به نظر می رسد رشد منفی اقتصادی و بیکاری دو مشکلی باشد که در دنیای پسا کرونا همه کشورها را درگیر خواهد کرد. رشد بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم می تواند کاهش میزان مصرف را نیز به همراه بیاورد که خود بحران اقتصادی دنیا را تشدید خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha