۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
دقت ترازوی دیجیتالی چقدر است؟+(جدول دقت ترازوها)

دقت ترازوی دیجیتالی چقدر است؟+(جدول دقت ترازوها)

یکی از شاخص های اصلی در انتخاب یک ترازو میزان دقت آن می باشد. این دقت بر اساس ظرفیت ترازو و همچنین تکنولوژی ساخت آن متفاوت است. ترازوهای امروزی دارای دقت های متنوعی هستند.

دقت در انواع ترازوها

یکی از شاخص های اصلی در انتخاب یک ترازو میزان دقت آن می باشد. این دقت بر اساس ظرفیت ترازو و همچنین تکنولوژی ساخت آن متفاوت است. ترازوهای امروزی دارای دقت های متنوعی هستند.

به طور کلی، هر چه دقت ترازوی فروشگاهی بیشتر باشد، اندازه گیری های آن دقیق تر و سازگارتر خواهد بود. این امر به ویژه برای کاربردهایی که اندازه‌گیری‌های دقیق حیاتی هستند، مانند تحقیقات علمی یا تهیه داروها، مهم است. با این حال، ترازوهای با دقت بالاتر نیز می‌توانند گران‌تر باشند، بنابراین مهم است که ترازوی با سطح دقت مناسب برای نیازهای خاص خود انتخاب کنید. در زیر به بررسی دقت ترازو در ترازو های مختلف می‌پردازیم.
 

دقت در ترازو به چه معنا است؟

دقت یک ترازو  میزان نزدیکی میانگین مقدار وزن نمایش داده شده یک جسم به وزن واقعی جسم است.

دقت ترازو با همان واحدهای به کار برده شده برای وزن بیان می‌شود. برای مثال اگر ترازوی شما قابلیت وزن کشی با واحد گرم را داشته باشد، دقت ترازو براساس گرم یا کسری از گرم خواهد بود. اگر ترازو با دقت ۰.۱ گرم باشد، به این معنی است که وزنی که نمایش می دهد ۰.۱ گرم از وزن واقعی جسم کمتر یا بیشتر است.

دقت در ترازو های آزمایشگاهی

در بین ترازو ها، بالاترین دقت را ترازو آزمایشگاهی دارند. به دلیل اینکه در آزمایشگاه ها برای وزن کشی مواد شیمیایی در تحقیقات آزمایشگاهی و همچنین تولیدات از ترازوها استفاده می کنند، ترازو به عنوان یکی از اصلی ترین ابزار های این صنعت بکار می‌رود.  مواد مورد نیاز یک واکنش را با استفاده از ترازو آزمایشگاهی وزن می کنیم و در ظرف واکنش وارد می کنیم. به دلیل اهمیت دقت بالا در توزین این مواد، میزان دقت به عنوان شاخصه ی اصلی در انتخاب یک ترازوی آزمایشگاهی بیان می شود. دقت در ترازو های آزمایشگاهی معمولا بصورت اعشاری بیان می‌شود: برای مثال ترازو با دقت ۰.۱ ، ۰.۰۱ ، ۰.۰۰۱

اصطلاحات دیگری نیز برای دقت ترازو های حساس استفاده می‌شود. در این نوع نام گذاری از تعداد صفرهای عدد دقت استفاده می‌شود.

ترازوهای با دقت ۰.۰۱ گرم به ترازوهای دوصفر شناخته می‌شوند که معرف تعداد رقم های بعد از ممیز است. ترازوهای با دقت ۰.۰۰۱ گرم به ترازوهای سه صفر معروف هستد. ترازوهای بسیار حساس تا دقت ۰.۰۰۰۰۱ یا ۵صفر در بازار موجود است.

در ترازو های حساس و آزمایشگاهی به دلیل اهمیت بالای وزن کشی دقیق معمولا در فواصل زمانی مشخص اقدام به کالیبراسیون دستگاه می نمایند تا از صحت عملیات توزین اطمینان حاصل نمایند. علاوه بر موارد گفته شده معمولاً وزنه های استانداردی همراه با ترازو فروخته می شود تا از وزن کشی دقیق ترازو اطمینان حاصل نماییم.
 

دقت ترازو برای مشاغل خاص

در مشاغلی مانند جواهر فروشی ها، طلا فروشی ها، یا طلاسازی ها دقت ترازو به دلیل قیمت بالای طلا و سنگ های گران قیمت اهمیت زیادی دارد و معمولا از ترازو هایی با دقت از ۰.۰۱ به بالا استفاده می‌شود. به این ترازو ها ترازو های زرگری گفته می شود.

همچنین وزن کشی موادغذایی با ارزش مانند زعفران، عسل، ژل رویال یا داروهای گیاهی خاص هم نیازمند ترازوهای حساس با دقت بالا هستند. ترازوهای زعفران کش از جمله این ترازوها است. که دقت آن حداقل از نوع دوصفر یا ۰.۰۱  است.
 

دقت در ترازو های فروشگاهی

ترازو دیجیتال فروشگاهی معمولا برای توزین اجسام تا وزن ۷۰ کیلوگرم کاربرد دارند و به دلیل اینکه وزن و قیمت را در سریع ترین زمان ممکن محاسبه می نماید یکی از ابزار های اصلی در هر کسب و کاری به حساب می آید. میزان هزینه ای که در هر فروش توسط مشتری باید پرداخت شود با استفاده از این ترازو ها محاسبه می شود، بنابراین دقت در این ترازو ها اهمیت دارد و باعث اعتماد بیشتر مشتری نسبت به فروشگاه می شود .

دقت در ترازو های فروشگاهی ۱، ۲، ۵، ۱۰ و ۲۰ هستند که بسته به کسب و کار مورد نظر شما قابل انتخاب است.  هرچه ظرفیت ترازو بیشتر می شود میزان دقت کمتر می شود.

 درمورد بعضی ترازوهای فروشگاهی که دقت استاندارد آنها ۲۰ گرم است، امکان تنظیم دقت روی ۵ یا ۱۰ گرم و برای ترازوهای با دقت استاندارد ۱۰گرم امکان تنظیم روی ۲و ۵ گرم وجود دارد.


 

ترازو فروشگاهی






 

دقت مورد نیاز ترازو در مشاغل مختلف

در میوه فروشی ها و سبزی فروشی ها نیز به ترازو هایی با ظرفیت بالا نیاز است که قادر باشد وزن میوه و سبزی را تا ظرفیت های بالا اندازه گیری نماید. اما در این کسب و کارها نیاز به دقت بالایی نیست. ترازو با دقت ۲۰ گرم نیز بزای این شغل مناسب است.

در فروشگاه های خوار و بار و آجیل فروشی ها نیز دقت ترازو اهمیت زیادی داشته زیرا قیمت کالاهای فروخته شده به ازای هر کیلوگرم از آن زیاد است در نتیجه از ترازو هایی با دقت بالا استفاده می شود. ترازو هایی با دقت ۱ یا ۲ گرم مناسب این شغل هاست.

ازجمله کسب و کارهای دیگر که نیاز به ترازو با دقت بالا دارند، قصابی ها، مرغ و ماهی فروشی ها و فروشگاههای گوشت و پروتئین و هستند. باتوجه به بالا بودن قیمت این مواد غذایی در انتخاب ترازو میزان دقت آن را بررسی کنید.
 

دقت در ترازو های صنعتی

ترازو های صنعتی عموما در کسب و کار هایی چون صنایع فلزی، صنایع مواد غذایی ، صنایع شیمیایی و... کاربرد دارد . بنابراین دقت در این ترازوها نیز اهمیت دارد. دقت در این ترازوها در حدود ۱ گرم می باشد.

در صنایع غذایی برای تولید و وزن کشی مواد اولیه از ترازو هایی با دقت بالا استفاده می نمایند تا کیفیت خروجی مواد تولید شده یکسان باشد.

در صنایع فلزی درزمان تولید انواع آلیاژ، میزان دقت ترازوهنگام وزن کشی به تولید یک آلیاژ با کیفیت کمک می نماید.

در صنایع شیمیایی نیز به دلیل اهمیت میزان مواد شیمیایی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند ، استفاده از یک ترازو با دقت بالا مهم می باشد.

دقت در ترازو های آشپزخانه

همانطور که می دانید آشپزی یک علم است و به دلیل اینکه دقت در یک ترازوی آشپزخانه می تواند تفاوت زیادی در آماده سازی غذا داشته باشد ، اهمیت زیادی دارد. ترازو های آشپزخانه یکی از ابزارهای اساسی در هر آشپزخانه می باشد و شما با استفاده از ترازو های با دقت به جای استفاده از روش های سنتی می‌توانید هر بار طعم مناسب و یکسانی از غذا را انتظار داشته باشید. با استفاده از ترازو های آشپزخانه می توانید میزان مواد اولیه، مایعات و مواد خشک را با دقت بالایی اندازه گیری نموده و یک غذای خوش طعم و خوش عطر را آماده نمایید. ترازو های آشپزخانه ظرفیتی در حدود ۲ تا ۵ کیلوگرم را با دقت حدود ۱ گرم  وزن کشی می نماید.

دقت در ترازو های نفرکش

ترازوهای نفرکش از جمله ترازو هایی است که امروزه در تمامی منازل وجود دارد. کسانی که می خواهید وزن خود را با انواع رژیم ها کاهش دهند یا کسانی که قصد تثبیت وزن خود را دارند، باشگاه ها ی ورزشی، مطب های پزشکان ، همه از کاربران این نوع از ترازو ها می باشند. این ترازو ها با دقت بالای خود به کاربران کمک می‌کنند تا از تغییرات وزن خود آگاه شده و بتوانند آن را کنترل و مدیریت نمایند. این ترازو ها معمولا تا وزن ۱۸۰ کیلوگرم را اندازه گیری نموده و دقت آن ۱۰۰ گرم می باشد.

 

ترازو خانگی

دقت ترازوهای ارزان

اگر شما برای خرید ترازو بودجه ی کمی را در نظر گرفته اید یا ترازویی که برای کسب و کار خود در نظر دارید نیاز به امکانات ویژه ای ندارد می‌توانید یک ترازوی ساده با قیمت کمتر تهیه کنید. با وجود قیمت پایین،  بعضی از انواع این ترازوها دقت ۱ گرم را نیز پشتیبانی می‌کنند.

دقت در انواع باسکول های دیجیتال

باسکول به ترازوهای با ظرفیت بالاتر گفته می شود که برای وزن کشی اجسام بزرگتر استفاده می شود. باسکول ها انواع مختلفی چون باسکول ثابت، باسکول متحرک، باسکول دیواری، باسکول رولیک و باسکول آویز می‌باشد. به دلیل اهمیت دقت در توزین اجسام با باسکول، امروزه از باسکول ها با دقت بیشتر استفاده می شود. هرچه ظرفیت در باسکول ها بیشتر می شود میزان دقت آن کمتر می شود مثلا در باسکول های ۲۰۰ کیلویی دقت ۱۰ گرم، در باسکول های ۵۰۰ کیلویی ۵۰ گرم و در باسکول های ۲۰۰۰ کیلویی ۱۰۰ گرم می باشد.

دقت در باسکول های آویز

باسکول آویز، باسکول هایی هستند که از سقف آویزان شده و اجسام برای وزن کشی از قلاب آن آویزان میشود. باسکول‌های آویز در کارخانجات صنعتی و مواد غذایی،  انبار ها، مراکز گمرکی و همچنین مکان هایی که امکان به کارگیری باسکول‌های تخت نباشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این باسکول ها از ظرفیت ۱۰۰کیلوگرم تا ۳۵ تن در بازار موجود می باشد. همچنین دقت آن ها از ۱۰ گرم تا ۱۰۰۰۰ گرم بسته به ظرفیت آن متغیر است.

 

باسکول آویز




 

نوع ترازو

کاربرد

دقت ترازو

ترازو فروشگاهی

میوه فروشی ها، سبزی فروشی ها و سوپر مارکت ها

۲۰ گرم

ترازو فروشگاهی

آجیل فروشی ها، خوار و بار فروشی، فروشگاه های گوشت و پروتئین

۱ یا ۲ گرم

ترازو حساس

طلا فروشی و زعفران

۰.۰۱ یا ۰.۰۰۱ گرم

ترازو حساس

آزمایشگاه ها

کمتر از ۰.۰۱

ترازو صنعتی

صنایع و کارخانجات

کمتر از ۱ گرم

ترازو آشپزخانه

کاربرد خانگی

۱ و۲و ۵ گرم

ترازو نفرکش

کاربرد خانگی و باشگاهی

۵۰و۱۰۰ گرم

باسکول

کارخانجات و فروشگاه های بزرگ

۱۰و۵۰و۱۰۰ گرم

باسکول آویز

قصابی ها، انبارها، گمرک و صنایع

۱۰ تا ۱۰۰۰۰ گرم

کد خبر: ۲۳۷٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha