۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
تلاطم قیمت در بازار مواد غذایی؛ پس انداز خانواده ها آب رفت
بازار از مشهد گزارش می دهد؛

تلاطم قیمت در بازار مواد غذایی؛ پس انداز خانواده ها آب رفت

مشهد- در حالی که بازار مرغ کم کم در حال رسیدن به وضعیت عادی است اما از سوی دیگر برخی از اقلام دیگر غذایی با افزایش تقاضا و گرانی همراه شده و صف در مقابل نانوایی ها نیز طویل تر شده است.

بازار؛ گروه استان ها: مشهد مقدس در طی دو هفته گذشته با کمبودمرغ کشتار روز همراه بود و لذا این موضوع دست بسیاری از دلالان را برای سود جویی باز کرد تا قیمت مرغ را از کیلویی ۷۳ هزار تومان به کیلویی ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بر حسب تکه کاری به فروش برسانند.

مشاهدات خبرنگار بازار حاکی است در حال حاضر وضعیت توزیع مرغ کشتار روز در بازار مشهد مقدس در مقایسه با سه هفته گذشته از تعادل و نظم بیشتری برخوردار بوده و قیمت این محصول به نرخ مصوب رسیده است.

قیمت تخم مرغ نیز که در تابستان امسال به دلیل گرمی هوا و کاهش مصرف پائین تر از قیمت مصوب به فروش می رسید هم چنان زیر قیمت مصوب در حال توزیع و عرضه است و شهروندان مشهدی می توانند این محصول پروتئینی را کیلویی ۴۸ هزار تومان و ۷ هزار تومان زیر قیمت مصوب خریداری کنند.

افزایش تقاضا برای خرید

به گزارش خبرنگار بازار این در حالی است که قیمت سایر اقلام غذایی مانند برنج، حبوبات و روغن در بازار مشهد طی چند روز اخیر روند افزایشی به خود گرفته است.

در حالی که قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت سفید و قرمز در طی هفته گذشته با اندکی کاهش همراه شده است اما قیمت حبوبات، برنج هندی و برنج ایرانی در طی این هفته بین پنج تا ۲۰ درصد افزایش قیمت یافته است.

در این راستا برخی از کارشناسان دلایل این تغییر قیمت ها و افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی را افزایش تقاضای هیئت های مذهبی در دهه پایانی ماه صفر عنوان می کنند.

تلاطم قیمت در بازار مواد غذایی | پس انداز خانواده ها آب رفت

به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر قیمت در بازار برنج هم با انباشت محصولات سال گذشته تا حدودی فروکش کرده و هر کیلو برنج هاشمی بدون بسته بندی فروشگاهی ۹۵ هزار تومان قابل خرید است؛ البته همین برنج در بسته بندی یک کیلویی فروشگاهی ۱۲۳ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

هم اکنون برنج خارجی در کشور نسبت به ابتدای سال کمتر شده و هر کیسه برنج ۱۰ کیلویی پاکستانی ۵۹۵ هزار تومان قابل خرید است البته قیمت گوشت قرمز همچنان بالا بوده و نرخ‌ها بین ۳۹۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در نوسان است.

در خصوص شکر با توجه به اتمام سهمیه شکر دولتی و رسیدن به دهه پایانی صفر و افزایش تقاضا نیاز مبرم به اختصاص سهیمه شکر دولتی بابت مراسم سوگواری و هیئات عزاداری است.

در حال حاضر قیمت شکر در بازار نسبت به ایام گذشته تا ۳۵ و حتی ۴۰ هزار تومان از قرار هر کیلو می‌باشد که نسبت به چند روز گذشته تغییر صعودی داشته است.

صف های نان طویل تر از همیشه

گزارش خبرنگار بازار حاکی است در حال حاضر صف های نان بیش از گذشته شلوغ است.بنا بر اظهارات نانوایان این صف های شلوغ از طرفی موجب شده تا افرادی که متقاضی خرید نان هستند تعداد قرص بیشتری تقاضا کنند لذا بر صف ها دامن زده شده است.

اگر چه مسئولان تا پیش از این برای کاهش صف ها طرح های بسیاری را به اجرا گذاشتند اما هنوز از صف های نان درمشهد کاسته نشده است.

به گزارش خبرنگار بازار، تا پیش از این هر نانوایی بیش از مبلغ ۲۰ هزار تومان اجازه خرید نان به یک کارت بانکی را نمی داد اما از زمانی که قیمت نان گران شده است این قانون نیز ظاهرا برداشته شده در نانوایی های سطح شهر به آن توجه نمی شود.

با این حال مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد که هنوز متصدیان نانوایی ها اجازه خرید بیش از ۱۵ قرص نان و در برخی از خبازی ها ۱۰ قرص نان را به ازای یک کارت بانکی به مردم نمی دهند.اگر چه قیمت نان افزایش یافته است اما هم چنان تقاضا برای خرید نان وجود دارد و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که گرانی مواد غذایی مانند برنج موجب شده تا مصرف نان بیشتر شود.

تقاضا برای دریافت نان یارانه ای و نیمه یارانه ای موجب شده تا افرادی که تمکن مالی بیشتری دارند از نانوایی های آزاد پز نیاز خود را تامین کنند.

مشاهدات خبرنگار بازار نشان می دهد که قیمت نان در این نانوایی از نرخ های دستوری پیروی نکرده و برخی نانوایی ها در قبال برخی خدمات مانند استفاده از کنجد بر روی نان و یا استفاده از روغن در پخت آن قیمت های گزافی را از مردم دریافت می کنند.

افزایش تقاضا در دهه پایانی ماه صفر

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی علت شلوغی نانوایی ها را افزایش تقاضا برای خرید نان همزمان با دوره سفر های تابستانی و حضور زائران در این شهر عنوان کرد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی: علت افزایش قیمت برخی از اقلام غذایی مانند برنج و حبوبات را باید در افزایش تقاضا از سوی هیئت های مذهبی به دلیل نزدیک شدن ایام پایانی ماه صفر و افزایش تقاضا عنوان کرد

محسن صیادی با بیان اینکه با شروع فصل سفرهای زیارتی و تابستانی، تقاضا برای نان در مشهد افزایش یافته است اذعان کرد: این افزایش تقاضا به طور طبیعی منجر به ایجاد صف های طولانی در مقابل نانوایی ها شده است اما خوشبختانه طی ماه جاری با عملکرد مناسب نانوایی ها، افزایش سهمیه آرد برخی آنها و تغییر قیمت مصوب نان، وضعیت در این صنف مطلوب شده که امید است شاهد فراوانی نان و کاهش صف در نانوایی ها باشیم.

تلاطم قیمت در بازار مواد غذایی | پس انداز خانواده ها آب رفت

وی هم چنین در خصوص افزایش قیمت برخی از کالاها نیز توضیح داد: علت افزایش قیمت برخی از اقلام غذایی مانند برنج و حبوبات را باید در افزایش تقاضا از سوی هیئت های مذهبی به دلیل نزدیک شدن ایام پایانی ماه صفر و افزایش تقاضا عنوان کرد.

صیادی افزود: این افزایش تقاضا موجب شد تا بازار در هفته گذشته با کمبود شکر و هم چنین افزایش تقاضا از سوی هیئت های مذهبی و افزایش ۱۰ درصدی قند شکسته و نبات روبرو شود.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه تامین تخم مرغ کمبودی نداشتیم و قیمت مرغ کشتار روز و هم چنین گوشت قرمز روند کاهشی داشته است ادامه داد: در یک هفته اخیر تغییر چندانی در قیمت گوشت قرمز رخ نداده است که اگر به همین منوال پیش برود شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز در روزهای آینده نیز خواهیم بود.

وی البته در خصوص قیمت گوشت مرغ متذکر شد با توجه به در پیش بودن دهه آخر صفر و نیز افزایش ورود زائر به مشهد پیش بینی می شود تقاضا برای گوشت مرغ افزایش یابد و به افزایش قیمت آن دامن زده شود.

آزاد پز ها افزایش نرخ نداشتند

به گزارش خبرنگار بازار؛ هم زمان با افزایش قیمت نان درمشهد برخی از نانوایی های آزاد پز نیز از این فرصت استفاده کرده و دست به گراین نان زدند این در حالی است که بنا بر اظهارات مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هر گونه افزایش قیمت نان آزادپز در نانوایی‌های مشهد و دیگر شهرستان های استان تخلف و مصداق گرانفروشی است.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: نرخ مصوب نان آزاد پز در استان خراسان رضوی مربوط به ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ است، از آن زمان هیچ افزایش نرخ قانونی در این بخش انجام نشده و هر گونه افزایش بهای نان گران فروشی محسوب می‌شود

ناصر شعربافیان در این رابطه اظهار کرد: نانوایی‌های آزادپز درخواست افزایش نرخ داشتند اما هنوز هیچ موافقتی مبنی بر افزایش نرخ در این واحدها اعلام نشده و درخواست این گروه در شورای آرد و گندم استان خراسان رضوی در دست بررسی است.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه آخرین نرخ مصوب نان آزاد پز در استان خراسان رضوی مربوط به ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ است، اضافه کرد: از آن زمان هیچ افزایش نرخ قانونی در این بخش انجام نشده و هر گونه افزایش بهای نان گران فروشی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: طبق آخرین مصوبه در این بخش هر قرص نان بربری سنتی ۴۵ هزار ریال، سنگگ ۷۵ هزار ریال، تنوری خراسانی ۴۰ هزار ریال، لواش ماشینی و سنتی هر یک ۲۰ هزار ریال و تافتون ماشینی و سنتی هر یک ۳۵ هزار ریال است.

به گزارش خبرنگار بازار این قیمت ها در حالی اعلام می شود که برخی از نانوایی ها به بهانه استفاده از کنجد؛ هر قرص نان بربری سنتی را به میزان ۶۵۰۰ تومان به فروش می رساند و یا به بهانه استفاده روغن در پخت نان قیمت آن را به هر قرص نان ۷ هزار تومان افزایش داده اند.

فروش اینترنتی نان ممنوع

به گزارش خبرنگار بازار فروش نان به شکل اینترنتی نیز یکی دیگر از مشکلاتی بود که برای شهروندان در انتظار نان در صف ها مشکل ساز شده بود.فروش اینترنتی نان که هم چنین دست سودجویان را برای افزایش قیمت نان بازگذاشته بود موجب شده بود تا برخی از نانوایی ها بخشی از سهیمه خود را برای این شرکت های فروش اختصاص دهند.

تلاطم قیمت در بازار مواد غذایی | پس انداز خانواده ها آب رفت

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه فروش نان به این رویه ممنوع است اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده در استان با توجه به اینکه مرکز مدیریت برخی شرکت‌های دریافت کننده سفارش خرید اینترنتی نان در تهران قرارداشت، دستور قضایی برای توقف این روند در مشهد و استان دریافت شد.

ناصر شعربافیان ادامه داد: در پی تعهداتی که از این شرکت‌ها اخذشده است از این پس هرگونه فروش اینترنتی از محل نان یارانه‌ای تخلف است.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهارکرد: همه نانوایی‌های یارانه‌ای نیز موظف به عدم فروش نان در این قالب هستند و هرگونه مشاهده یا اعلام گزارش در این زمینه منجر به برخورد قانونی قاطع با آنان می‌شود.

وضعیت خانوار شهری در خراسان رضوی

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، درآمدهای خانوار شهری در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵ میلیون تومان از هزینه هایش بیشتر بوده است.

در سال گذشته هزینه‌های خانوار شهری در استان ما (۱۱۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان) و درآمدهایش (۱۳۲ میلیون تومان) بوده است. همچنین درآمدهای خانوار روستایی در سال گذشته (۷ میلیون و ۵۸۲ هزار تومان) از هزینه هایش بیشتر بوده است. در سال ۱۴۰۱ درآمد خانوار روستایی در خراسان رضوی (۸۰ میلیون تومان) و هزینه هایش (۷۲ میلیون و ۴۱۲ هزارتومان) بوده است.

مرکز آمار ایران: در سال ۱۴۰۱ درآمدهای خانوار شهری نسبت به سال قبلش ۴۸.۳ درصد افزایش پیدا کرده است این در حالی است که در همین مدت هزینه‌های خانوار شهری ۴۸.۵ درصد افزایش یافته است

بررسی این اعداد نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱  خانوار شهری توان بیشتری برای پس اندازکردن در مقایسه با خانوار روستایی در خراسان رضوی داشته است چراکه هر خانوار شهری در استان ما در سال گذشته، ۱۳ درصد از درآمد خودش را توانسته است پس انداز کند، اما خانواده روستایی فقط ۱۰ درصد از درآمدش را پس انداز کرده است.

تلاطم قیمت در بازار مواد غذایی | پس انداز خانواده ها آب رفت

سفره‌ها کوچک‌تر شد

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۱ درآمدهای خانوار شهری نسبت به سال قبلش ۴۸.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در همین مدت هزینه‌های خانوار شهری ۴۸.۵ درصد افزایش یافته است به معنای دقیق‌تر ظرف این دوسال رشد درآمدهای خانوار شهری در ایران ۰.۱ درصد کمتر از رشد هزینه هایش بوده است.

این شرایط برای خانوارهای روستایی بدتر است. درآمد خانوار روستایی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۵۱.۹ درصد افزایش یافته است. این درحالی است که در همین مدت هزینه‌های خانوار روستایی ۵۴.۸ درصد رشد کرده است این یعنی رشد درآمدهای خانوار روستایی در این مدت ۲.۹ درصد کمتر از هزینه هایش بوده است.

به زبان ساده‌تر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ توان پس انداز خانوار روستایی ۲.۹ درصد و توان پس اندازی خانوار شهری ۰.۱ درصد آب رفته است.

مرکز آمار ایران اعلام کرده است که ۷۲.۵ درصد هزینه‌های خانوار شهری در ایران غیرخوراکی است و فقط ۲۷.۵ درصد از هزینه‌های خانوار شهری صرف خورد وخوراک می‌شود. احتمالا شما هم پیش بینی می‌کنید که در میان هزینه‌های غیرخوراکی بخش مهم آن صرف مسکن می‌شود.

مرکز آمار ایران نیز اعلام کرده است که ۵۲.۵ درصد از هزینه‌های غیرخوراکی خانوار شهری در سال ۱۴۰۱ صرف مسکن، سوخت و روشنایی شده است. در بین هزینه‌های خوراکی نیز بیشترین هزینه، یعنی ۲۰ درصد صرف خرید گوشت شده است.

این اعداد و ارقام برای خانوار روستایی متفاوت است. در سال ۱۴۰۱ خانوارهای روستایی ۴۱.۷ درصد از هزینه‌های سالانه شان صرف خوردوخوراک شده است و ۵۸.۳ درصد از هزینه هایشان غیرخوراکی بوده است. در خانوار روستایی بیشترین هزینه از سبد هزینه‌های غیرخوراکی مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی است که سهم ۳۲.۸ درصدی دارد. در سبد هزینه‌های خوراکی نیز سهم گوشت با ۲۰.۷ درصد بیشتر از سایر هزینه هاست.

به زبان ساده این اعداد نشان می‌دهد که بیشترین هزینه در خانوار شهری و روستایی مربوط به مسکن و گوشت است و این آمار حکایت از گران بودن این محصولات دارد. به طور مشخص هزینه مسکن برای خانوار شهری بسیار سرسام آور است، چراکه نیمی از هزینه‌های غیرخوراکی خانوار را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۲۳۷٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha