۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
کلید اشتغال؛ مهارت‌آموزی همراه با توسعه کارآفرینی در استان بوشهر است
ضرورت توانمندسازی روستائیان برای جلوگیری از مهاجرت

کلید اشتغال؛ مهارت‌آموزی همراه با توسعه کارآفرینی در استان بوشهر است

بوشهر- امروزه نقش مهم و ارزشمند آموزش‌های مهارتی در ایجاد فرصت‌های شغلی آشکارشده؛ این آموزش‌ها علاج بیکاری و همتی اثربخش برای رسیدن به شغل است که در هریک از بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات برای مهارت آموزان فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند.

به گزارش بازار، بیکاری از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های امروز به شمار می‌رود و عدم برخورداری جوانان جویای کار از مهارت را می‌توان از دلایل مشکل بیکاری نام برد که در این راستا آموزش‌های مهارتی بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از مشکل بیکاری است.

رفع بیکاری در گرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش‌های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری از این آموزش‌هاست و بدون توجه به مهارت و حرفه‌آموزی دستیابی به اشتغال در همه عرصه‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در این میان؛ تقویت مهارت آموزش‌های مهارتی راهکاری مهم برای دستیابی به شغل است که بایستی بیش از پیش ترویج شود.

در کشورهای توسعه‌یافته توجه به آموزش‌های مهارتی به عنوان اصلی جدایی‌ناپذیر در پیشرفت کشور موردتوجه قرارگرفته و امروز همه ما اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان را داریم، راهی جز این نیست که آنان را بیش از پیش بااهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آشنا کنیم تا به حرفه‌آموزی ترغیب شوند.

آموزش‌های مهارتی مجموع آموزش‌های نظری و عملی است که باهدف ایجاد مهارت‌های لازم به منظور به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته اجرا و مهارت آموزان را برای احراز شغل و کسب‌وکار در مشاغل مختلف آماده می‌کند و توانایی آنان را برای انجام کار و فعالیت در حرفه‌های مختلف افزایش می‌دهد.

رئیس‌جمهور در جریان آیین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ و در پرسش مهر از دانش آموزان، از آنان خواست به این سؤال که «پارسال چه مهارت‌هایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟» پاسخ دهند.

حجت الاسلام روحانی در تکمیل پرسش خود از دانش آموزان سؤال کرد: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم‌تر است؟ طرح مهارت‌آموزی در پرسش مهر رئیس‌جمهوری آن هم از جامعه‌ای که مخاطبان آن به‌طور غالب، دانش آموزان هستند؛ معنایی روشن و البته بااهمیت دارد؛ و آن اینکه نگاه مجموعه دولت بر اساس برآوردها، ارزیابی‌ها و چشم‌انداز توسعه کشور، به اهمیت مهارت در فرآیند تولید شغل در کشور است.

رئیس جمهور همچنین در اسفندماه سال گذشته در جمع معاونان و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهارت‌آموزی را لازمه اشتغال آفرینی خواند و با تصریح اینکه ایجاد شغل وظیفه ملی است، بخش مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را از مجموعه‌های مهم دانست و این وزارتخانه را مسئول ارائه یک کار دقیق، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم ذکر کرد.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بسترساز ایجاد اشتغال پایدار

احمد لیراوی استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت آموزش‌های مهارتی و ضرورت توجه به این مهم توسط آینده‌سازان کشور بیان داشت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از بیکاری و رسیدن به شغل است.

لیراوی، بابیان این‌که دانشگاه‌ها، برای مأموریت خاصی تعریف می‌شوند، اظهار داشت: برخی از دانشگاه‌ها (دانشگاه نسل اول) هدفشان تربیت دانشجو به‌طورکلی است، دانشجویانی که تحصیلات مبنای کارشان است درحالی‌که مأموریت‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی با دانشگاه‌های نسل اول که جامع هستند، تفاوت دارد.

وی تربیت دانش‌آموختگان برای ارائه خدمات به بازار کار را از اهداف دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: درواقع تربیت فارغ‌التحصیلان کارآمد و توانمند از وظایف این دانشگاه‌هاست.

لیراوی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برای تربیت دانش‌آموختگانی متناسب با نیاز بازار کار اضافه کرد: کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با صنعت روز و بازار روز برای تحصیل دانشجویان آماده می‌شوند و سرفصل‌های آموزشی نیز در این راستا موردبازنگری قرار می‌گیرد.

وی در ادامه، بابیان اینکه اکثریت دانش‌آموختگان در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای صاحب شغل می‌شوند یا کارآفرین هستند، تصریح کرد: بیکاری برای دانش‌آموختگان فنی و حرفه‌ای معنا ندارد جز اینکه دانش‌آموخته‌ای به بازار کار علاقه نداشته یا دانش‌آموخته‌ای ضعیف باشد.

لیراوی بابیان اینکه در تمام دنیا، بحث اصلی کار بر اساس آموزش‌های مهارتی است به طوری که افراد علاوه بر فراگیری آموزش‌های علمی و پژوهشی، مهارت را نیز فرامی‌گیرند، خاطرنشان کرد: کشور ما نیز به این سمت حرکت می‌کند و سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز این‌گونه است و نقش دانشگاه‌های مهارتی و آموزش‌های مهارتی را بسیار پررنگ کرده است.

لزوم ترویج نگاه کارآفرینانه در سطح استان بوشهر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر نیز در این خصوص بیان داشت: در مقطعی هستیم که بایستی خیلی سریع و با برنامه همه مجموعه آموزشی کشور، دست به دست هم داده و نگاه کارآفرینانه را بین جوانان و نوجوانان ترویج دهیم.

عبدالمجید دراهکی اظهار داشت: نگاه کارآفرینانه بسیار حائز اهمیت است و ویژگی آن این است که جسارت ایجاد شغل را به فرزندانمان می‌دهد و تفکر اینکه برای کسی کار کنند و یا اینکه کسی برای آن‌ها شغل ایجاد کند را می‌گیرد.

وی بابیان اینکه در هیچ کجای دنیا کارخانه ایجاد اشتغال وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی جامعه بایستی بتواند آینده کشور را در حوزه‌های شغلی مختلف تعیین کند.

دراهکی با تأکید بر اینکه هرم شغلی کشور را بایستی اصلاح کنیم، اضافه کرد: اصلاح هرم شغلی به این دلیل مطرح می‌شود زمانی که با دانش آموزان صحبت می‌کنیم تنها تعدادی شغل محدود را می‌شناسند و آینده شغلی را بر اساس این شناخت محدود و تصوراتشان ترسیم می‌کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر بیان داشت: بنابراین لازم است برای مشاغل مختلف که می‌تواند آینده کشور را در حوزه‌های مختلف تعیین کند، برنامه داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال رونق تولید با شعار نهضت مهارت افزایی برای تحقق این شعار و ترویج آموزش‌های مهارتی به سراغ دستگاه‌های همکار شامل آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صنایع و معادن رفته تا گام‌هایی مؤثر در این راستا برداشته شود.

وی با تشریح برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر در حوزه مهارت افزایی، تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز تربیت مربی در شهرستان کنگان و ایجاد بستر مناسب جهت راه‌اندازی مرکز آموزش صنایع دریایی از این برنامه‌هاست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر به راه‌اندازی خانه‌های کسب‌وکار با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و اظهار داشت: رونق تولید با ایجاد منابع درآمدی متنوع برای جوامع هدف، ارائه فرصت‌های جدید کسب‌وکار کم‌هزینه با بهره‌وری بالا، ایجاد شبکه‌های کارآفرینی محلی، هدایت و مشاوره شغلی متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکار و حمایت و پشتیبانی از مهارت آموختگان برای تولید و فروش محصولات تولید از اهداف راه‌اندازی خانه‌های کارآفرینی و مهارت است.

وی طرح تعامل آموزش مهارتی و اشتغال را از دیگر برنامه‌های فنی و حرفه‌ای استان بوشهر نام برد و اضافه کرد: مهارت‌آموزی یک مهارت جمعی است و به بلوغ سیاست‌گذاری نیاز دارد، ازاین‌رو آموزش مهارتی منجر به اشتغال نیازمند همکاری و ائتلاف با سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است.

دراهکی ایجاد ارتباط مؤثر بین صنعت و آموزش مهارتی و نیاز آفرینی برای مشاغل نوین و مهارت بنیان، استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای تجربه‌اندوزی مهارت آموختگان، کاهش هزینه‌های تولید و ریسک مخاطرات شغلی از طریق جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی آشنا به محیط واقعی کار و بهره‌برداری از امکانات کارگاه‌های آموزشی و مشاوره تخصصی مربیان در مسیر بهبود بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی را از اهداف طرح تعامل آموزش مهارتی و اشتغال عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای و ۱۷۹ آموزشگاه آزاد در بخش خصوصی در استان بوشهر در حوزه‌های خدمات، کشاورزی، صنعت و فرهنگ و هنر فعال است.

جدی گرفتن آموزش مهارت‌ها در بین خانواده‌ها

معاون فنی و آموزشی اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای بوشهر نیز در این خصوص گفت: خانواده‌ها آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای را برای فرزندانشان جدی بگیرند تا در آینده فرزندانشان بیکار نباشند.

پروین لیراوی زاده حوزه فعالیت آموزش فنی و حرفه‌ای را گسترده خواند و اضافه کرد: وظایف ذاتی که بر عهده فنی و حرفه‌ای در حوزه آموزش گذاشته‌شده به‌گونه‌ای است که این سازمان را با اقتصاد و فرهنگ گره زده است.

وی بابیان اینکه روستاییان مستعد آموزش و تولید هستند و توانمندسازی این جامعه هدف و وظیفه ماست، گفت: توانمندسازی و ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان باعث افزایش تولید و اشتغال پایدار و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرمی شود.

لیراوی زاده، نبود فن، مهارت و تنگناهای اقتصادی را در افزایش انگیزه و گرایش به مهاجرت روستاییان مؤثر دانست و افزود: راه‌اندازی تعاونی و واحدهای فعال اقتصادی در روستاها نیازمند آشنایی با طیف وسیعی از دانش و مهارت‌ها است که عمده جوانان روستایی از سطح مهارت کمتری در این زمینه برخوردارند.

معاون فنی و آموزشی فنی و حرفه‌ای به توسعه مهارت در بین مدارس اشاره کرد و افزود: طرح ایران مهارت یک طرح خوب برای گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی در بین دانش آموزان است تا آنان بر حسب علاقه و توان یادگیری دوره‌های مهارتی یک حرفه را سپری کنند.

وی یادآور شد: این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود که مهم‌ترین ویژگیان را می‌توان در بخش آشنایی دانش آموزان برای کمک به انتخاب رشته در دوران دوم متوسطه ذکر کرد.

لیراوی زاده تصریح کرد: این طرح در سال ۱۳۹۶ مصوب شد و به‌طور خلاصه تلاش می‌کند تا در دوره متوسطه اول و دوم برنامه‌ای را برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با فضای کار و اشتغال، ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های متناسب با ویژگی‌های شناختی و جمعی آن‌ها، پیوند بیشتر آن‌ها با فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های کارآفرینانه ارائه دهد.

وی اضافه کرد: بر این اساس در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش فعالیت این طرح در استان بوشهر با توانمندسازی ۵۵۰۰ دانش‌آموز در ۹ ماهه سال جاری اجرایی شده است.

کد خبر: ۲٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha