۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۳
وقت ها و حوصله هایی که در صف های بنزین می سوزد| ۵۰ لیتر بنزین برای شمال تا جنوب استان کافی است؟
گزارش بازار از خراسان جنوبی؛

وقت ها و حوصله هایی که در صف های بنزین می سوزد| ۵۰ لیتر بنزین برای شمال تا جنوب استان کافی است؟

بیرجند- محدودیت های سوختگیری در خراسان جنوبی که در راستای اجرای بند (ه) تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ اجرایی شده است، موجب شده تا نظم سوخت گیری این استان دچار چالش و بازار شایعات داغ شود.

بازار، گروه استان ها: طرح محدودیت در سوختگیری روزانه خودروها در حالی در کشور اجرایی شد، که هنوز عده ای از شیوه‌ های اجرای آن به خوبی آگاه نیستند.

بیشترین نگرانی شهروندان در استان های مرزی و پهناور کشور است که البته در شرق کشور واقع هستند و استان خراسان جنوبی دارای هر دو مولفه پهناور بودن و مرزی بودن است. ماجرایی که باعث شده نظم سوخت گیری در سطح شهر دچار چالش و بازار شایعات داغ شود.

یکی از شهروندان بیرجندی که مجبور شده به دلیل شلوغی جایگاه ها در روز گذشته به چند جایگاه بنزین مراجعه کند درباره شرایط ایجاد شده به خبرنگار بازار گفت: تغییر ناگهانی روال عادی سوختگیری بسیار تشویش برانگیز شده است.

احمد محمدی بیان کرد: در چند جایگاه درخواست سهمیه آزاد از کارت سوخت جایگاه‌ داران را مطرح کردم، اما پاسخ این بود که محدودیت اعمال شده و قادر به ارائه این خدمت نیستند.

شهرندی دیگر هم به بازار اعلام کرد: فقط از ۵ تا ۱۰ صبح می توان از کارت جایگاه استفاده کرد، از سوی دیگر در صورت نیاز به سوخت‌گیری مجدد در طول روز فقط هر ۸ ساعت می توان از این امکان استفاده کرد یعنی اگر گردشگری در شهر طبس به گشت و گذار و غیره بپردازد و بعد خواسته باشد مثلا به شهر قاین برود با توجه به مسافت دیگر نخواهد توانست سوختگیری کند.

از این دست گلایه ها طی دو روز گذشته زیاد مطرح شده حتی عده ای این موضوع را زمینه ساز افزایش نرخ بنزین عنوان کرده اند و عده ای نیز معتقدند چنین روش هایی که بر سر مردم عادی پیاده می شود فقط به دلیل بی کفایتی مسئولان برای جلوگیری از سوخت قاچاق است.

سوخت گیری با کارت های سوخت آزاد باید به ۱۰ درصد برسد

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در پاسخ به اجرای طرح محدودیت سوختگیری در روز که از ۲۲ مرداد به طور کامل اجرایی شده است به خبرنگار بازار گفت: کاهش کارت های آزاد بنزین در جایگاه های عرضه، یک قانون کشوری است که در بند ( ه) تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، به آن اشاره شده است.

محمدرضا عابدانی افزود: بر اساس این قانون شرکت پخش فرآورده های نفتی باید تا پایان شهریور شیوه ای را اجرایی کند که صرفا ۱۰ درصد از عرضه بنزین با کارت آزاد انجام شود، یعنی ۹۰ درصد از سوختگیری‌ هایی که انجام می شود باید با کارت مربوط به مالک خودرو باشد و البته این رقم برای نفت گاز ۹۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در سطح کشور اجرا شده است، ادامه داد: کاهش تعداد کارت‌ های آزاد جایگاه‌ داران اصلی‌ ترین و مهم ‌ترین راهکار این مسئله است.

وی در پاسخ به اینکه این موضوع در سیستان و بلوچستان به نحو دیگری کنترل شده است، یادآور شد: در استان سیستان و بلوچستان کارتهای سوخت به نحوی است که فقط ساکنان همان استان مجاز به سوخت‌ گیری هستند یعنی مسافری که از آن استان عبور می کند امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت خودش را ندارد.

شلوغی جایگاه های سوخت در خراسان جنوبی| ۵۰ لیتر بنزین برای تردد از شمال تا جنوب استان کافی است؟

۵۰ لیتر برای تردد از شمال تا جنوب استان

عابدانی مقادیری که برای سوختگیری مشخص شده است حتی برای استان پهناوری مانند خراسان جنوبی با فاصله‌ شهرها متناسب دانست و گفت: دریافت ۳۰ لیتر با کارت شخصی و ۲۰ لیتر با کارت آزاد جایگاه تامین کننده نیاز هم استانی‌ ها است چراکه پر مصرف‌ ترین خودرو نیز اگر هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف کند، می تواند ۵۰۰ کیلومتر در استان تردد داشته باشد. یعنی اگر بخواهد از طبس وارد شود و از نهبندان خارج شود و یا برعکس مشکلی نخواهد داشت.

مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به سیاست‌ کاهش کارت ‌های جایگاه اضافه کرد: در حال حاضر همه‌ مالکان خودرو کارت سوخت مخصوص به خودشان را دارند، و آنهایی که درخواست صدور کارت داده ‌اند یا کارت به دستشان رسیده و یا اینکه در باجه ‌های پستی موجود بوده و می توانند با مراجعه حضوری آن را دریافت کنند، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عابدانی: دریافت ۳۰ لیتر با کارت شخصی و ۲۰ لیتر با کارت آزاد جایگاه تامین کننده نیاز هم استانی‌ ها است چراکه پر مصرف‌ ترین خودرو نیز اگر هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف کند، می تواند ۵۰۰ کیلومتر در استان تردد داشته باشد

وی تصریح کرد: هم اکنون تمامی تراکنش‌ های کارت ‌های آزاد کاهش پیدا کرده و دیگر استفاده ۶۰ لیتر مقدور نیست و این کاهش استفاده از کارت ‌های سوخت جایگاه داران مختص استان ما نبوده بلکه در تمام کشور اجرایی شده است.

به گفته وی در راستای اجرای طرح محدودیت سوختگیری محدودیت در زمان سوختگیری نیز اعمال شده است یعنی تا قبل از اجرای این طرح وقتی با کارت سوخت شخصی رانندگان ۶۰ لیتر بنزین دریافت می‌ کردند برای سوختگیری مجدد هم محدودیتی نداشتند و بلافاصله امکان‌ پذیر بود.

وی ادامه داد: اما با اجرای طرح جدید محدودیت سوختگیری این موضوع تغییر کرده و مالک وسیله نقلیه باید بین ۳ تا ۸ ساعت برای سوختگیری مجدد منتظر بماند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی درباره محدودیت سوخت‌گیری برای ناوگان حمل و نقل عمومی توضیح داد: اگر وسایل نقلیه عمومی، بنزین‌ سوز باشند، سوخت‌ گیری حداکثر دو مرتبه در یک روز امکان ‌پذیر است. البته اگر ناوگان از استان محل سوخت‌ گیری، خارج شود، می ‌تواند بدون محدودیت زمانی، برای سوختگیری مجدد اقدام کند.

هرچند این قانون از اواسط مرداد ماه در استان اجرایی شده است، اما ۲۲ مرداد ماه با کاهش کارت سوخت جایگاه ‌ها ازدحام و شلوغی در بیشتر جایگاه های سوخت استان هم استانی ها را کلافه و نگران کرده بود و از آنجایی که تصمیمات این چنینی ناگهانی اجرایی می شود عده‌ زیادی از مصوب شدن بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ابراز بی اطلاعی کردند.

بر اساس بند هـ تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت مکلف شده است تدبیری اتخاذ کند که تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ خودروهای نفت گاز سوز مجاب شوند که از کارت‌ های سوخت مختص خودروی خودشان استفاده کنند.

حال باید دید با این شیوه آیا آمار سوخت قاچاق و همچنین تصادف‌ های خودروهای شوتی کاهش پیدا خواهد کرد؟

کد خبر: ۲۳۷٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha