۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
تزریق قطره چکانی کنجاله سویا چاره ساز نیست؛ میانگین وزن تخم مرغ پایین آمده است
رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفتگو با بازار:

تزریق قطره چکانی کنجاله سویا چاره ساز نیست؛ میانگین وزن تخم مرغ پایین آمده است

نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران گفت: بحران کمبود سویا به حدی است که با قیمت ۳۲هزار تومان هم در بازار یافت نمی شود و کمبود این نهاده در جیره غذایی موجب پایین آمدن میانگین وزن تخم مرغ شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار مرغ و گوشت کشور علیرغم آنچه بارها از سوی مسئولان مربوطه وعده داده شده هنوز به سامان نرسیده است و گرانی کماکان بر بازار حاکم است. از سوی دیگر تولید کننده های این بخش نیز با مشکلات و کمبودها مواجه هستند به طوری که طی ماه های اخیر صنعت طیور کشور با کمبود نهاده کنجاله سویا روبرو بوده است. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان بخش این نهاده اساسی را نمی توان با هیچ کالای دیگری در جیره غذایی طیور جایگزین کرد و لذا نبود آن از یک سو بازار سیاه راه انداخته و از سوی دیگر روی فرایند تولید تاثیرات جدی گذاشته است.

نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران: بحران نبود کنجاله سویا به حدی جدی است که حتی در بازار آزاد با قیمت ۳۲ هزار تومان هم پیدا نمی شود

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در خصوص شرایط حاکم بر بازار در گفتگو با بازار گفت: بازار به تازگی شکل گرفته اما به قیمت مصوب ۴۷۳۰۰ تومان هنوز نرسیده است و قیمت فروش حدودا کیلویی ۴۲ هزار تومان است.

نبی پور در خصوص وضعیت تامین نهاده ها نیز گفت: مشکل نهاده به خصوص نهاده کنجاله سویا به شدت وجود دارد و کلیه مرغداران درگیر آن هستند. به نحوی که این نهاده اصلا در بازار نیست و حتی با قیمت ۳۲ هزار تومان هم در بازار آزاد پیدا نمی شود!.

پایین آمدن وزن تخم مرغ در پی کمبود کنجاله سویا در جیره خوراک طیور

وی ادامه داد: گفته می شود تا حدودی کنجاله سویا به بازار تزریق کرده اند اما مساله اینجا است که تزریق قطره چکانی به درد نمی خورد یعنی واحد پرورشی که در روز ۱۰ تن مصرف دارد وقتی ۳۰ تن می گیرد مصرف سه روز آن واحد است و رقم قابل قبولی محسوب نمی شود.

نبی پور تاکید کرد: مساله اینجا است که کنجاله سویا اصلی ترین نهاده در این حوزه است و به هیچ وجه نمی توان کنجاله سویا را با کالای دیگری جایگزین کرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در پاسخ به این سوال که کاهش کنجاله سویا در جیره غذایی مرغ چه تبعاتی در فرایند تولید و بازار دارد نیز گفت: الان میانگین وزن تخم مرغ پایین آمده، همچنین تولید پایین آمده است. چون کنجاله سویا کم است و به اجبار باید به میزان کمتری در دان از این نهاده استفاده کنیم و در نتیجه تعادل جیره غذایی طیور به هم می خورد. به خصوص اینکه کنجاله سویا رکن اصلی تولید در این حوزه است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران: افغانستان و عراق اصلی ترین بازارهای صادراتی ما است و از ابتدای سال قطعا حدود ۷۰ هزار تن تخم مرغ به بازارهای اطراف ارسال شده است

نبی پور همچنین در خصوص پیش بینی بازار طی هفته های آتی نیز گفت: اگرچه بازار را نمی توان چندان پیش بینی کرد با این وجود صادرات خوب انجام می شود و در حال حاضر تا حدودی بازار به این واسطه شکل گرفته است. اما در هر حال میانگین فروش مرغداران از سال ۱۴۰۱ تا امروز به کیلویی ۳۷ الی ۳۸ هزار تومان هم نرسیده است. به این معنا که در ۱۶- ۱۷ ماه اخیر میانگین فروش خود ما ۳۸ هزار تومان بوده است در صورتی که قیمت مصوب ۴۷۳۰۰ است.

وی همچنین در خصوص شرایط و میزان صادرات تخم مرغ نیز گفت: همانطور که می دانید صادرات تخم مرغ اصولا به کشورهای اطراف است چون تخم مرغ کالایی نیست که راه دور بتوان ارسال کرد. بنابراین در حال حاضر بیشترین صادرات ما به افغانستان و عراق است. همچنین مقداری محدودی هم به قطر، دبی و عمان می رود. به این ترتیب دو بازار اصلی صادراتی ما در واقع عراق و افغانستان است.

نبی پور همچنین با اشاره به اینکه قطعا از ابتدای سال حدود ۷۰ هزار تن تخم مرغ صادر شده است، گفت: البته توان صادراتی بیش از این مقادیر است و هرچه درخواست داشته باشند ما می توانیم ارسال کنیم اما فعلا در خواست از سوی این بازارها کم است.

کد خبر: ۲۳۷٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      0 0
      بنده مرغدار کنجاله سویا از بازرگان خریداری .وهنوز حمل نشده و قدرت خرید از بازار آزاد ندارم ولی روزهای آینده مجبور به حذف گله می شوم