۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۶
ورود پول‌های جدید به بورس| بازار خریدنی شد
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

ورود پول‌های جدید به بورس| بازار خریدنی شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر حداقل ۶۰ درصد سهام‌ها در شرایط بسیار ارزنده‌ای قرار دارند و به اصطلاح «بازار خریدنی است».

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یاسر فلاح، تحلیلگر بازارهای مالی و فعال بازار سرمایه، با تاکید براینکه شرایط فعلی بازار سهام برای کسانی که قصد ورود به بازار سهام را دارند، بسیار مناسب است، اظهار کرد: در حال حاضر حداقل ۶۰ درصد سهام‌ها در شرایط بسیار ارزنده‌ای قرار دارند و به اصطلاح «بازار خریدنی است» و قیمت بسیاری از سهم‌ها جذاب شده است. این جذابیت در یک افق میان مدت عاملی برای ورود سرمایه گذاران جدید و نقدینگی جدید به بازارسهام تلقی می‌شود.

وی افزود: بنابراین سرمایه‌گذارانی که امروز سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کنند، در ۶ ماه آینده بازدهی خوبی را کسب خواهند کرد.

این تحلیلگر بازارهای مالی ابراز داشت: نسبت رابطه قیمت به سود یا P.E ابزار مناسبی برای تحلیل شرکت ها، صنایع بورسی و شاخص‌ها است. در حال حاضر P.E بازار سهام در حدود ۸ واحد قرار گرفته است. این مقدار P.E نشان می‌دهد که بازار سهام در تعادل به سر می‌برد.

فلاح تصریح کرد: P.E در حدود ۸ واحدی، این نوید را به اهالی بازار سهام می‌دهد که به زودی شاهد یک رشد خواهیم بود و بازار به سمت افزایش تقاضا پیش خواهد رفت.

فعال بازار سرمایه اظهار داشت: مجموع متوسط ارزش روزانه معاملات خرد بورس تهران و فرابورس در حدود ۴.۵ هزار میلیارد تومان است که ارزش پایینی است، بنابراین شرایط برای افزایش حجم معاملات خرد بورس و فرابورس فراهم شده است.

شرایط کنونی بورس مانند سال ۹۹ نیست
فلاح با اشاره به این نکته که برخی‌ها شرایط فعلی بازار سهام را با سقوط بازار سهام در سال ۹۹ مقایسه می‌کنند، گفت: این مقایسه کاملا غلط است، زیرا اصلا نمی‌توان شرایط امروز بازار سهام را با شرایط مرداد سال ۹۹ مقایسه کرد، زیرا نسبت P.E در سال ۹۹ در محدوده ۳۷ واحد قرار داشت، این در حالی است که P.E بازار سهام درحال حاضر در محدوده ۸ واحدی قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد که شرایط امروز بازار سهام متعادل است، اما در سال ۹۹ بازار سهام بسیار گران و یا به اصلاح حبابی بود.

وی اظهار کرد: در سال ۹۹ حجم و ارزش معاملات افزایش چشم گیری داشت، به طوری که ورود نقدینگی به بورس شتابان افزایش می‌یافت و در ماه‌های تیر و مرداد معاملات روزانه به ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: ارزش دلاری بازار سرمایه در حال حاضر به ۱۶۶ میلیارد دلار می‌رسد، در حالی اگر بخواهید این رقم را با عددهای سال ۹۹ مقایسه کنیم، برابری می‌کند با شاخص ۶۰۰ هزار واحدی در سال ۹۹. ضمن این که در حال حاضر نرخ دلار در بازار غیر رسمی در حدود ۴۸ هزار تومان قرار دارد، در حالی که نرخ دلار غیر رسمی در سال ۹۹ در حدود ۱۸ هزار تومان بود.

وی افزود: در حال حاضر در بسیاری ازنماد ها در گروه‌هایی مانند گروه بانکی، گروه فلزات اساسی، گروه دارایی، گروه صنایع غذایی و ... پایین‌تر از ارزش خود در حال معامله هستند. این شرایط فرصت خوبی است برای سرمایه گذارانی که افق میان مدتی و بلند مدتی را در پیش گرفته اند.

فلاح در پایان تاکید کرد: اگر تصمیم‌های دولتی در گروه‌های خودرو سازی، پالایشی و پتروشیمی منسجم شود و یک صدای مشخص و واحد از دل سیاست گذار بیرون بیاید، در آن زمان سرمایه گذاران راحت‌تر برای ورود به بازار سهام‌ تصمیم گیری خواهند کرد.

کد خبر: ۲۳۷٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیاوش IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      تا زمانیکه تصمیم گیری های خلق الساعه دولت بر سر بورس سایه بیافکند و رانت حقوقی ها، عدم شفافيت مالی، معاملات‌ الگوریتمی و داشته نوسان نیز وجود داشته باشد، بورس حال خوش به خود نخواهد دید. تجربه‌ گر سال ۹۹.... سیاوش
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      بورس در ایران=دزدبازار
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      بورس درایران=دزدبازار،کلاهبرداری عامل ازهم پاشیدن خانواده