۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۳
دلایل صفر شدن تورم کالایی در تیرماه| دست بازارساز با مازاد ۲۲ میلیارد دلاری حساب کالایی باز شد

دلایل صفر شدن تورم کالایی در تیرماه| دست بازارساز با مازاد ۲۲ میلیارد دلاری حساب کالایی باز شد

رشد نقدینگی در چهار ساله دولت دوازدهم ۳.۱۶ برابر شده است که بیشترین میزان افزایش را در دوره‌های چهار ساله پس از انقلاب است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رضا محمدیان؛ ‌پژوهشگر اقتصادی با اشاره به آمارهای بانک مرکزی درباره نقدینگی، تورم و تراز پرداخت‌ها و صادرات نفت و کالا، اظهار کرد: براساس گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد تورم ماهانه گروه کالایی در تیرماه ۱۴۰۲ در روندی نزولی طی ماه‌های گذشته به صفر درصد رسید. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شامل دو گروه اصلی کالاها و خدمات است که هریک از این اقلام حسب سهمی که در بودجه خانوار در سال پایه دارند، از یک ضریب اهمیت برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در سال پایه ۱۴۰۰ ضریب اهمیت «گروه کالا» ۵۲.۶ درصد و در مقابل ضریب اهمیت «گروه خدمات» ۴۷.۴ درصد بود. صفر شدن تورم گروه کالا در شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی، برآیند تحولات قیمتی این اقلام در تیر ماه امسال است که در نتیجه سیاست‌های کنترل تورم دولت و ثبات قابل توجه در بازار ارز و سایر بازارهای دارایی‌ها و همچنین کاهش قابل توجه تورم اقلام خوراکی که وزن قابل توجهی در محاسبه تورم گروه کالایی دارد، حاصل شده است.

به گفته محمدیان، بر اساس جدیدترین گزارش بانک جهانی نیز تورم مواد غذایی در ایران از ۷۷.۵ درصد در ماه می ۲۰۲۳ به ۴۲.۷ درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: در سایر اقلام گروه کالایی که با تحولات ارز ارتباط بالایی دارند، مانند ماکروویو، انواع خودرو شخصی سواری، لاستیک خودرو سواری، روغن موتور خودرو سواری، دستگاه تلفن همراه و انواع رایانه شخصی هم تورم ماهانه منفی بوده است که با توجه به ضریب اهمیت قابل توجه این اقلام، تورم‌های مثبت سایر اقلام کالایی را خنثی کرده و در نهایت برآیند تورم ماهانه گروه کالا صفر بوده است. برای تحقق هدف‌گذاری تورمی، در ادامه سال باید توجه بیشتری به تثبیت و کاهش تورم گروه خدمات داشته باشیم.

وی گفت: در مباحث نظری، عاملی که در بلندمدت تغییرات نرخ تورم را توضیح می‌دهد رشد بالای نقدینگی مازاد بر رشد تولید است، به این معنی که در بلندمدت به میزانی که عرضه پول بیش از رشد مبادلات و رشد واقعی اقتصاد باشد، تورم رخ می‌دهد.

محمدیان با بیان اینکه بررسی روند نقدینگی پس از انقلاب نشان می‌دهد نقدینگی به طور متوسط هر چهار سال یکبار بیش از ۲.۶ برابر شده است، اظهار کرد: این عدد در چهار ساله دولت دوازدهم (۱۳۹۶-۱۴۰۰) ۳.۱۶ برابر شده است که بیشترین میزان افزایش نقدینگی را در دوره‌های چهار ساله پس از انقلاب نشان می‌دهد.

این پژوهشگر اقتصادی تاکید کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم مسئله کنترل رشد نقدینگی و تورم با توجه به وضعیت حاد آن در سال‌های اخیر، به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: به دنبال تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی ۳۰ درصدی برای سال ۱۴۰۱ و تعیین هدف رشد نقدینگی ۲۵ درصدی برای سال ۱۴۰۲، در کنار پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها، جریمه بانک‌های متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی و هدایت نرخ سود در بازار بین بانکی حول نرخ سیاستی و در محدوده دالان نرخ سود بازار، رشد دوازده ماهه نقدینگی کاهش قابل توجهی یافته و از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۷.۵ درصد در تیر ماه ۱۴۰۲ رسیده است.

محمدیان با اشاره به بررسی تحولات ترازپرداخت‌های خارجی کشور اظهار کرد: این تحولات حاکی از آن است که حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور در سال ۱۴۰۰، ۱۱ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۹.۵ درصدی به ۱۴ میلیارد و ۴۳۳ میلیون دلار رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب منفی یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار و منفی ۷۰۸ میلیون دلار بوده است. صادرات کالای کشور در سال ۱۴۰۰ به ۷۹ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ به ۹۷ میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار رسید که رشد ۵۹.۴ درصدی و ۲۲.۹ درصدی را در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. واردات کالای کشور در سال ۱۴۰۰، ۴۶ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱، ۷۵ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار بوده است.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه مازاد حساب کالا در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۴۱.۸ درصدی به ۲۲ میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار رسید، تصریح کرد: رشد ۴۳.۱ درصدی صادرات نفتی و همچنین افزایش صادرات غیرنفتی مهم‌ترین عوامل تقویت مازاد حساب کالا و افزایش مازاد حساب جاری بودند.

محمدیان ادامه داد: صادرات باعث ورود ارز و واردات منجر به خروج ارز می‌شود؛ در نتیجه حساب کالایی مثبت ۲۲ میلیارد دلاری حاکی از در دسترس بودن ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز است. ضمن اینکه نرخ ارز به عنوان لنگر انتظارات تورمی در اقتصاد ایران به شمار می‌رود و نقش محوری در شکل‌دهی به انتظارات تورمی دارد که خود منجر به تغییرات نرخ تورم در کوتاه‌مدت می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: حضور فعال و مستمر بانک مرکزی به عنوان بازارساز در بازار آزاد که کاهش و ثبات نسبی در نرخ ارز و به دنبال آن کاهش در سایر بازارها نظیر مسکن و خودرو را طی ماه‌های گذشته به همراه داشته است، به همراه گشایش‌های ارزی ایجاد شده، می‌تواند نقش بسزایی در کنترل و تعدیل انتظارات تورمی داشته و نوید بخش روند کاهشی تورم در ادامه سال باشد.

کد خبر: ۲۳۶٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      تمام ارزهایی که صرف کنترل دلار کردتد صرف احیای تولید میکردند ما الان بالاترین ارزش پول را داشتیم