۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
۵۰ درصد از کنترل بار شبکه برق هوشمند انجام می‌شود| افزایش نصب کنتورهای هوشمند به ۲.۸ میلیون دستگاه
مدیرعامل شرکت توانیر:

۵۰ درصد از کنترل بار شبکه برق هوشمند انجام می‌شود| افزایش نصب کنتورهای هوشمند به ۲.۸ میلیون دستگاه

مدیرعامل توانیر با اشاره به شتاب هوشمندسازی صنعت برق گفت: در دولت قبل میزان نصب کنتورهای هوشمند کمتر از ۶۰۰ هزار دستگاه بوده و در دولت فعلی کنتورهای بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک هوشمند شده‌ است.

به گزارش بازار، آرش کردی افزود: بیش از ۵۰ درصد کنترل بار به صورت هوشمند انجام می‌شود که امیدواریم تا دو سال آینده این میزان به ۷۰ تا ۸۰ درصد مشترکان برسد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده در صنعت برق، رشد هوشمندسازی و هوشمند کردن اندازه‌گیری‌ها است. در صنعت برق با اعداد و ارقام مواجهیم که هر یک از این اعداد و ارقام نشان دهنده میزان تولید، مصرف، رشد مصرف، تلفات، کاهش تلفات، رشد مصرف انرژی و... است و بخشی از آن در قبوض برق درج می‌شود.

کردی در ادامه افزود: ما در کشور ۳۹ میلیون مشترک برق داریم که اطلاعات متفاوتی را در قبوض خود را دریافت می‌کنند، این اطلاعات قبوض ماحصل قرائت برای دوره‌های یک ماهه، ۱.۵ ماهه یا دو ماهه است. حال این قرائتها و اطلاعات را برای هر یک ربع ساعت در نظر بگیرید، حجم اطلاعات دریافت شده بسیار زیاد می‌شود و ما به عنوان متولی صنعت برق در بحث مدیریت باید بدانیم که مشترکان هم اکنون چه میزان برق مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: این برای آن است که بتوانیم مشترکان زیر الگوی مصرف یا بالای آن، یا چند برابر الگو مصرف را شناسایی کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم، اما نمی‌توانیم برای هر مشترک یک نیرو قرار دهیم تا این اطلاعات را کسب کنند، بنابراین باید در کنترل پذیری، اندازه گیری و رویت پذیری، هوشمندسازی صورت گیرد و کنتورها هوشمند شوند.

مدیرعامل توانیر در ادامه گفت: یکی از تحولاتی در حال حاضر رخ داده، این است که هوشمندسازی شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته است. تقریباً کنتور بخشهای صنعتی، تجاری، کشاورزی در حوزه برق کاملاً هوشمندسازی شده‌اند و این قابلیت وجود دارد که از دور رویت شوند و به صورت لحظه‌ای مصرف آنها را کنترل کرد. طبق الگوی مصرف آنها را مقایسه و در صورت نیاز به آنها هشدار داده یا حتی در مواردی برخی مشترکان را محدود کرد.

کردی تاکید کرد: انرژی، یک ثروت ملی است و کسی نباید فکر کند چون هزینه‌ای بابتش پرداخت می‌کند به هر شکلی که دوست دارد می‌تواند آن را مصرف کند، چرا که فارغ از مسائل ریست‌محیطی و این که این منابع برای آیندگان نیز هست، موضوع بهینه‌سازی مصرف در دنیا یک موضوع به رسمیت شناخته شده است.

وی گفت: هوشمندسازی مصرف، رویت پذیری و کنترل پذیری کار بزرگی بود که انجام شده و با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که در این مساله جزو ۵ کشور اول در دنیا هستیم.

مدیرعامل توانیر در پایان خاطرنشان کرد: ما رویت‌پذیری قبوض را به وجود آورده‌ایم و کنترل دقیق و عدالت مدارانه‌ای انجام می‌دهیم. مثلاً ممکن است با یکی از بخش‌ها تفاهم کرده باشیم که میزان مشخصی مصرف داشته باشد و حالا ممکن است که مشترکی عامدانه یا سهوا در این تفاهم تخطی کند که با توجه به هوشمندسازی متوجه این مساله می‌شویم و موارد لازم را لحاظ می‌کنیم.

کد خبر: ۲۳۶٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha