۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
بهترین فرصت برای خرید میلگرد و آهن

بهترین فرصت برای خرید میلگرد و آهن

نخستین روز هفته در بازار آهن و فولاد داخلی با ثبات قیمت روز آهن الات در غالب زیر مجموعه‌های بازار آهن همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نخستین روز هفته در بازار آهن و فولاد داخلی با ثبات قیمت روز اهن الات در غالب زیرمجموعه‌های بازار اهن همراه بود و شماری از مبادی فروش هم به کاهش قیمت آهن کیلویی اقدام کردند.

قیمت دلار در ابتدای روز گذشته در کانال ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومانی شروع به فعالیت کرد و تا انتهای روز کمی کاهش داشت به طوری که قیمت دلار در پایان روز ۴۸ هزار و ۶۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روز بازار آهن و فولاد
با فروکش کردن هیجان کوتاه مدت افزایشی که عمدتا یک روز در هفته شاهد آن هستیم، قیمت روز میلگرد در اغلب مبادی فروش به ثبات قیمت همراه بود ولی تعداد زیادی از شرکت‌ها هم حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

طبق آمار قیمت میلگرد آجدار با وزن استاندارد، قیمت‌های پیشنهادی در حدود ۲۳ تا ۲۳.۲ هزار تومان قرار دارد. در صورتی که حداکثر پیشنهاد قیمت تا ۲۴ هزار تومان می‌رسد، اما شرایط بازار و شرایط روانی ناشی از اخبار سیاسی باعث شک و تردید خریداران شده است.

قیمت روز تیرآهن در شماری از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد به عنوان مثال قیمت روز آهن فایکو، قیمت تیرآهن ظفربناب و ماهان تغییری نداشتند اما قیمت روز تیرآهن اصفهان، فولادیزد بین ۱۰ تا ۸۰ هزار تومان کاهش داشتند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری عمدتا ثابت بودند. قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل سبک و قیمت پروفیل در و پنجره نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد همچنین قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌ها هم بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت ورق سیاه نیز غالبا بدون تغییر عرضه شد اما قیمت ورق آهن فولاد مبترکه افزایش ۳۰۰ تومانی داشت و قیمت ورق سیاه اکسین هم در برخی ضخامت‌ها کاهش ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق گالوانیزه رنگی و قیمت ورق روغنی در اکثر مبادی فروش با کاهش قیمت ۳۰۰ تومانی همراه بود.

شرایط بازار به دلیل این جو منفی و نگرانی‌هایی که از اخبار سیاسی در بازارها پدید آمده، کمی پیچیده شده و معاملات به نوعی متوقف شده است. صنایع فولادی نیز به دلیل بنیاد ریالی معاملات آهن اسفنجی و حمایت‌هایی که از سوی معاملات شمش در بورس کالا صورت گرفته، با فشار مواجه هستند. این فشار روانی و فشار مرتبط با مواد اولیه، بازار را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

گزارش معاملات بازار بورس
گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی است دیروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، از یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۱۴۷ تن محصول فولادی، ۷۱۳ هزار و ۴۴۰ تن از محصولات عرضه شده معامله شدند.

از جمله، ۶۱ هزار و ۷۶۰ تن شمش بلوم به فروش رفت که معادل ۳ هزار و ۶۲۰ تن است. قیمت میانگین موزون این محصول ۲۰۱ هزار و ۵۹۷ ریال بود که با افت ۸٫۱ درصدی نسبت به قیمت پایه همراه بود.

همچنین، ۷ هزار و ۳۶۰ تن تیرآهن به قیمت ۲۷۷ هزار و ۳۹۵ ریال به فروش رسید که نشان از رشد ۳٫۵ درصدی قیمت این محصول دارد. در زمینه میلگرد، ۴ هزار و ۱۱۴ تن میلگرد ساده صنعتی و ۳ هزار و ۷۵۰ تن میلگرد آلیاژی به فروش رسیدند. آهن اسفنجی نیز حدود ۱۶۱ هزار تن از این محصول عرضه شد که حدود ۷۸ درصد آن به فروش رسید.

امروز نیز حدود ۲۱ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل ۲۱ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با قیمت ۱۲۶ هزار و ۴۹۰ ریال در بورس کالا عرضه می‌شود.

خبر دیگری که از برخی منابع منتشر شد احتمال تعطیلی برخی شرکت‌ای بزرگ فولادی است. به این صورت که براساس شنیده‌ها به دنبال تشدید قطعی و محدودیت مصرف برق تولید برخی واحدهای فولادی بزرگ متوقف شده و در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

گویا عباس علی‌آبادی وزیر صمت طی جلسه‌ای با مدیران این شرکت‌های بزرگ، مدیریت بحران قطعی برق را درخواست کر، البته قابل ذکر است در شرایطی فولادسازان با بحران برق مواجه هستند که طبق اظهار وزارت نیرو محدودیت مصرف برق در برخی کارخانه‌ها از هفته سوم مرداد کاهش خواهد یافت. گویا تعطیلی این واحدها در هفته جاری و هفته بعد هم ادامه خواهد ادشت.

آهن بخریم یا نه؟
همانطور که از نمودار قیمت آهن آلات در چند ماه اخیر برمی‌آید خرید آهن و میلگرد در بهار و به ویژه در تابستان سال جاری در کمترین حالت خود گزارش شد و این درحالی است که انتظار می‌رفت طبق تجربه در فصل گرم سال با اوج تقاضا مواجه باشیم.

اما به دلیل رکود حاکم بر غالب بازارها، افت چشمگیر ساخت و سازها، عدم پیشروی ساخت مسکن ملی و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها افت تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای نسبت به سال‌های گذشته کم سابقه بوده و معاملات چندانی صورت نمی‌گیرد.

اما همانطور که در گزارش‌های پیشین نیز به کرات اشاره کردیم، قیمت آهن و فولاد در بازار ایران و اقتصاد بیمار داخلی کشور به صورت دستوری کنترل می‌شود و هرچقدر این روند ادامه داشته باشد در رفتن فنر قیمتها شدیدتر خواهد بود.

با این حال آنچه کارشناسان توصیه می‌کنند خرید میلگرد و آهن به مقدار نیاز است. به عبارتی از آنجایی که با فروکش کردن نوسانات افزایشی آهن به دنبال کاهش نرخ دلار و آزادسازی کامل پول‌های بلوکه شده در کره، بازار آهن فعلا آرام است، همچنین از آنجایی که در ابتدای شهریور ماه هفته دولت را پیش رو داریم، ممکن است کنترل قیمت روز آهن همچنان ادامه داشته باشد و تغییری در روند بازار رخ ندهد به همین دلیل به نظر می‌رسد هفته جاری و آتی فرصت خوبی برای خرید آهن آلات باشد.

در بازار امروز نیز باید به دو پارامتر مؤثر بر روند بازار توجه کنیم. اولین پارامتر نرخ پایه شمش است که احتمالاً بالاتر از هفته قبل خواهد بود. اگر نرخ پایه کف بالاتری داشته باشد و حجم عرضه‌ها نیز محدود باشد، احتمال ورود تقاضای خوب بر روی عرضه‌های فردا وجود دارد که ممکن است نوسان محدودی در بازار ایجاد کند.

اما اگر حجم عرضه‌ها و تاریخ تحویل مناسب باشد، اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد؛ همچنین نوسانات دلار نیز منطقی است و بیشترین افراد بازار درباره کف و سقف آن اطلاع دارند. این نوسانات معمولاً محدود هستند و در کوتاه مدت فرصت خوبی برای خرید و فروش به فعالان بازار می‌دهند. به عبارتی طول موج نوسانات کوتاه و مدت زمان آن نیز کوتاه است از همین رو توصیه می‌شود از این فرصت‌های کوتاه نهایت بهره را برده و خرید آهن مورد نیاز خود را انجام دهید.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha