۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
مسیر رو به رشد صنعت پرداخت الکترونیک | آماده تولید دستگاه پوز در کشور هستیم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مسیر رو به رشد صنعت پرداخت الکترونیک | آماده تولید دستگاه پوز در کشور هستیم

گرگان- فعالان صنعت پرداخت الکترونیک، مسیر این صنعت را رو به رشد دانسته و تاکید دارند اگر دولت حمایت کند امکان تولید دستگاه پوز در کشور وجود دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در میان صنایع نوینی در حال گسترش و توسعه تکنولوژی هستند، صنعت «پرداخت الکترونیک» به سرعتی بیشتر در حال تغییر و نوآوری است و به دنبال آن کسب و کارهای جدید و گسترده تری در حال شکل گیری هستند. صنعت دستگاه کارتخوان وابسته به پرداخت الکترونیک هم از بخش هایی است که این روزها در کشور ما هوادار بسیاری پیدا کرده است.

به گفته فعالان صنعت پرداخت الکترونیک، دستگاه پوز همراه خود مشاغل زیادی ایجاد کرده و روز به روز درحال رشد است و اگر مورد توجه و حمایت متولیان قرار بگیرد این امکان را ایجاد خواهد کرد که در کنار خودکفایی به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال هم کمک کند.

یکی از فعالان این بخش «محمد مقیسه» متولد ۱۳۷۷ و از فعالان اقتصادی جوان در استان گلستان که کارش را با تعمیر و توزیع دستگاه پوز شروع کرده اما اکنون به دنبال تولید و خودکفایی است. با همه تلاش هایش می گوید اگر سنگ های مسیر ایجاد خط تولید دستگاه پوز برداشته شود هم از خروج ارز جلوگیری می شود و هم بیش از ۴۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد. مشروح گفتگو بازار با او را در ادامه می خوانید:

* از نظر سنی بسیار جوان هستی آیا تجربه کافی برای ایجاد این کسب و کار را داشتید؟

من مدت زیادی است در صنعت پرداخت الکترونیک و به صورت تخصصی در بخش کارتخوان ثابت و سیار فعالیت می کنم. گرچه متولد اسفند ۱۳۷۷ هستم اما دو برابر سنم، تجربه دارم، شکست خوردم و با شکست ها یاد گرفتم چطور کسب و کار داشته باشم.

با این حال علاقمندم از پیشکسوتان تجربه کسب کنم و به جوانترهایی که هنوز به طور جدی وارد کار نشده اند انتقال تجربه بدهم تا در کسب و کارشان موفقتر باشند.

در استان گلستان تعمیرات دستگاه کارتخوان قبلا به استان های دیگر ارسال می شد که اکنون توسط شرکت ما این کار در استان انجام می شود. سپس برای ایجاد رقابت در بازار کارتخوان های دست اول را وارد بازار کردیم و این باعث شد که قیمت آن در بازار کاهش یابد.

تنها شرکتی در استان گلستان هستیم که با سه PSP (شرکت های پرداخت الکترونیک) به صورت هم زمان فعالیت داریم. کارتخوانی که ما ارائه می دهیم تضمین کیفیت و گارانتی دارد و کال سنتر ما پاسخگوی سوالات مشتریان است.

* چرا از عبارت «صنعت پرداخت الکترونیک» استفاده می کنید؟

این بخش یک صنعت است زیرا کسب و کارها و شرکت های مختلف به واسطه آن شکل گرفتند و فعال شدند. در بخش دستگاه پوز مشاغل زیادی به واسطه این دستگاه فعال شد و در کنار آن لوازم جانبی مثل رول، قطعات، کیف، پایه و سایر قطعات تولید شد. این صنعت اکنون شبکه تجاری بی انتها در اطراف خود ایجاد کرده که در دنیا بسیار فعال است.

کشورهای مختلف در این صنعت پیشرو هستند و کسب و کارهای متفاوتی از درگاه های آنلاین را خدمات پس از فروش و تجهیزات و قطعات زیرساختی برای آن فعال شده است.

مسیر رو به رشد صنعت پرداخت الکترونیک | آماده تولید دستگاه پوز در کشور هستیم

* دستگاه های ما وابسته به چه کشورهایی است؟

دستگاه های ما از چین وارد می شود اما اکنون هدف من تولید این دستگاه ها در ایران است تا به کشور چین وابسته نباشیم. هدف دیگر من این است که بتوانیم در آینده بُرد این محصولات را در ایران تولید کنیم که تکنولوژی بسیار نوین و پیچیده ای است. به نظر می رسد کسی تا الان به این مساله فکر نکرده باشد اما ما در حال مذاکره با شرکت های چینی برای انتقال تکنولوژی هستیم.

آن ها خودشان هم تکنولوژی را از کشورهایی مثل کره کپی کرده اند و ما هم دنبال انتقال این مساله هستیم. بُردی که این محصولات استفاده می کنند حدود پنج تا هفت لایه است و در ایران بیشتر از سه لایه تولید نشده است.

* چقدر برای تحقق این اهداف آماده اید؟

هدف اصلی ما ایجاد اشتغال با توسعه این صنایع در کشور است. در حال حاضر در کل کشور ۳۵ نفر با نمایندگان و بازاریابان فعالیت دارند که تلاش داریم با ایجاد کارخانه ۴۰۰ شغل جدید ایجاد کنیم.

اگر این تکنولوژی وارد ایران شود در اقتصاد ما بسیار موثر خواهد بود و علاوه بر ایجاد اشتغال به خودکفایی و عدم وابستگی ما کمک خواهد کرد. برای تحقق آن هم شرکت دانش بنیان را با «برند دامون پوز» ثبت کرده ایم و بعد از ثبت دانش بنیان فعالیت های اداری را شروع خواهیم کرد تا این کارخانه شکل بگیرد. مقدمات آن شامل جانمایی کارخانه هم در استان انجام شده است.

* چقدر در ایران به دستگاه پوز نیاز است که باید برای آن کارخانه زد؟

در مقاطعی از سال اوج درخواست کارتخوان است و با چالش کمبود دستگاه مواجه می شویم. دراین شرایط بازار کاملا بهم می ریزد. تنها راه جبران آن در شرایط فعلی واردات است که گمرک بسیار اذیت دارد و در تخصیص ارز هم با مشکل مواجه هستیم. چین هم بسیار سختگیری می کند و این مساله به صنعت دستگاه پوز صدمه زده است.

تنها راه جبران نیاز به دستگاه پوز در شرایط فعلی واردات است که گمرک بسیار اذیت دارد و در تخصیص ارز هم با مشکل مواجه هستیم

برخی شرکت ها هم با انحصار گرایی بخشی از بازار موثر را در اختیار خود گرفته اند و اجازه نمی دهند بازار آزاد وجود داشته باشد. سهم این شرکت ها در بازار بسیار موثر است و تعداد تراکنش زیادی را از بازار گرفته اند.

با همه این مشکلات بازار نیاز شدیدی به دستگاه پوز بخصوص تکنولوژی های جدیدتر این دستگاه ها دارد.

* تاثیر تصمیم مالیاتی اخیر بر کسب و کار شما چگونه بود؟

دولت سیاست خود را به سمت مالیات بر تراکنش و کارتخوان ها برد و علاوه بر مالیات، کارمزد کارتخوان هم اضافه کرد. مالیات کارتخوان خیلی بازار ما را اذیت کرده اما اکنون مردم در حال کنار آمدن با این مساله هستند. مشاغل مجبور هستند مالیات را بپذیرند و از کارتخوان استفاده کنند.

مالیات کارتخوان خیلی بازار ما را اذیت کرده اما اکنون مردم در حال کنار آمدن با این مساله هستند

مسیر رو به رشد صنعت پرداخت الکترونیک | آماده تولید دستگاه پوز در کشور هستیم

* دستگاه های تقلبی و اسکیمرها هم تاثیری بر بازار شما دارند؟

بر فروش ما نه اما مردم باید آگاه باشند. مردم و کاسبان اگر از شرکت های رسمی استفاده کنند خیالشان راحت است اما برخی کاسبان با نصب برخی قطعات از کارت ها سو استفاده می کنند. به همین روی برخی کارتخوان ها قفل نصب کردیم که امکان این مساله را مسدود کنیم و هر کسی قفل را باز کند دستگاه از رده خارج می شود. اما به هر حال مردم باید مراقبت کنند.

در مورد رول هم یکی از چالش ها سو استفاده برخی افراد بود که برای آن ناترازی و بازار سیاه ایجاد می کردند.

* انتظار شما از مسئولان و متولیان چیست؟

دولت و نهادهایی مثل اتاق بازرگانی و انجمن جوانان در توسعه کسب و کار افرادی مثل ما بسیار تاثیرگذار است اما نیازمند ایجاد انگیزه برای حضور و کمک به جوانان است. افرادی که وارد اتاق می شوند باید زمینه را برای حضور موثر جوانان و تربیت مدیران آینده اقتصادی کشور فراهم کنند.

به شخصه از همه متولیان انتظار دارم با کشورهای مختلف مثل چین ارتباط دو سویه برقرار بشود تا بتوان با این روابط تجارت را گسترش داد. مشکل دیگر هم تخصیص ارز بخصوص برای واردات دستگاه ها است که امیدوارم با تلاش اتاق بازرگانی برای این مساله چاره اندیشی شود. برای خرید دستگاه ها نیازمند تسهیلات هستیم که امیدوارم با حمایت دولت این مساله محقق شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha