۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶
ردیابی مرگبارترین آفت نخل خرما در خرمشهر
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در گفتگو با بازار؛

ردیابی مرگبارترین آفت نخل خرما در خرمشهر

خرمشهر- طرفی، مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر از ردیابی آفت قرنطینه‌ای سرخرطومی حنایی خرما به عنوان مرگبارترین و زیان آورترین آفت نخل در این شهرستان خبر داد.

کیوان طرفی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ورود آفت قرنطینه‌ای سوسک حنایی خرما به منطقه خسارت جبران ناپذیری به نخیلات و اقتصاد منطقه وارد می کند بنابراین ردیابی این آفت ضروری است و در همه طول سال به دقت توسط کارشناس حفظ نباتات، کارشناسان ستادی و مراکز و کلینیک گیاه پزشکی این شهرستان ادامه دارد و در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ردیابی به وسیله تله های سطلی حاوی فرمون این حشره نیز در حال انجام است و تاکنون ۱۰۰ تله سطلی حاوی فرمون این حشره در نخلستان های غرب کارون کارگذاری شده است و به صورت هفتگی توسط کارشناس بررسی می شود و خوشبختانه تاکنون گزارشی از شکار وجود نداشته است.

طرفی افزود: فرمون های استفاده شده در این تله‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که حشرات نر و ماده سوسک سرخرطومی حنایی در هنگام جفت گیری از خود ترشح کرده و باعث جلب جنس مخالف و در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخیلات شهرستان خرمشهر مشاهده نشده است پایش و ردیابی دقیق نخلستان‌ها و پیش آگاهی و پیشگیری از آلودگی نخیلات شهرستان به آفت سوسک حنایی از اهمیت بسیار برخوردار است.

طرفی ادامه داد: آشنایی و آگاهی کشاورزان با نحوه خسارت و ورود این آفت قرنطینه‌ای خطرناک از طریق پاجوش‌های آلوده نقش مهمی در جلوگیری از ورود این آفت قرنطینه‌ای به منطقه خواهد داشت. بنابراین توصیه‌ها و آموزش‌های لازم به کشاورزان منطقه در جهت جلوگیری از ورود پاجوش‌های آلوده به آفت سوسک حنایی از سایر استان‌های آلوده کشور انجام شده است.

کد خبر: ۲۳۶٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha