۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
تولید و صادرات اولین کاتالیست ایرانی در حوزه تولید بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش خبر داد

تولید و صادرات اولین کاتالیست ایرانی در حوزه تولید بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در نتیجه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و یک شرکت دانش‌بنیان توانستیم اولین کاتالیست در حوزه بنزین‌سازی را صادر کنیم.

به گزارش بازار، نشست خبری جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مدیران عامل شرکت‌های تابعه، امروز (شنبه ۲۱ مردادماه) برگزار شد.

سالاری اظهار کرد: امروز عنصر ترس و تهدید و فشارهای عملکردی دشمن نمی‌تواند انقلاب را از مسیر خود خارج کند. دشمنان مجبورند خود را با انقلاب تطبیق دهند. به دشمن تفهیم کرده‌ایم که فشار تأثیری ندارد.

وی گفت: در نتیجه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و یک شرکت دانش‌بنیان توانستیم اولین کاتالیست در حوزه بنزین‌سازی را صادر کنیم. نمایندگان یک شرکت خارجی از کاتالیست نمونه‌برداری و آن را آنالیز کردند و اکنون نزدیک به ۲۱ تُن کاتالیست به یک پالایشگاه صادر می‌شود تا تبدیل به بنزین شود.

معاون وزیر نفت ضمن اشاره به اهداف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از جمله فراورش نفت خام و بازارسازی و هدف‌گذاری برای فروش این محصول گفت: صرفاً به بازارهای اروپا چشم نداریم.

وی گفت: در آغاز به کار دولت سیزدهم، تعهدات انجام‌نشده زیادی از دولت قبل در شرکت ملی پالایش و پخش بر زمین مانده بود. ۸ میلیون لیتر بنزین به نمایندگان شرکت‌های خارجی فروخته بودند که در مواردی پول آن گرفته نشده بود و در مواردی هم پول به خزانه کشور واریز شده بود ولی به تعهدات عمل نشده بود. این اقدام موجب ایجاد ناترازی شده بود.

سالاری درباره ذخیره سوخت در نیروگاه‌ها گفت: ۵ میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه‌ها ذخیره کرده‌ایم. ۸۵ تا ۹۰ درصد نیروگاه‌ها از سوخت مایع پر شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن تأکید بر توجه ویژه به «بهینه‌سازی مصرف سوخت»، ضرورت توجه به خطوط انتقال و توسعه ناوگان حمل و نقل را در این راستا ضروری دانست.

وی درخصوص همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: دانش فنی ما در زمینه کیفی‌سازی نفت کوره دچار ضعف است. به منظور غلبه بر این ضعف، شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی کرده‌ و با آن‌ها قرارداد بسته‌ایم تا بتوانیم خودمان در بخش‌ فرآورده‌های سبک و نفت کوره صاحب دانش فنی شویم.

سالاری در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: به رغم اینکه فقط می‌توانیم ۲۰ درصد در بحث پالایشگاه‌ها ورود کنیم و بقیه بر عهده سهامداران است، دغدغه پیگیری این موضوع را داریم. جلسات هیئت مدیره پالایشگاه ستاره خلیج فارس تشکیل شده تا این طرح را در سه فاز (مرحله) جلو ببرند. قرارداد زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل آن نیز بسته شده و کمپ کارگری را نیز برای استقرار پیمانکار آماده کرده‌ایم.

وی درباره تعداد کارت‌سوخت‌های صادر شده گفت: در بدو شروع به کار در این مجموعه، فقط ۹ هزار کارت سوخت صادر شده بود. در حال حاضر نزدیک به ۴ میلیون کارت صادر کرده‌ایم. در حال غربالگری هستیم تا کارت‌های غیرفعال را شناسایی و سوخت را به افراد تخصیص دهیم.

معاون وزیر نفت درباره تمهیدات اندیشیده‌شده برای اربعین گفت: ۱۰۰ اتوبوس با کارت‌های هوشمند در نظر گرفته شده؛ جلساتی نیز برگزار شده تا برای اتوبوس‌های درون‌شهری هم کارت سوخت اختصاص داده شود. برای تحویل نفتگاز در آن سوی مرز هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. جایگاه‌های عرضه سوخت سیار در مناطق کرمانشاه، شلمچه و ... پیش‌بینی کرده‌ایم تا سوخت بنزین و نفتگاز لازم در این ایام را تأمین کنیم.

سالاری درباره ضرورت استانداردسازی خودروها گفت: میانگین مصرف روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر بنزین، بسیار زیاد است که بخشی از این مشکل باید با استانداردسازی خودروها جبران شود.

وی درباره راه‌حل مشکل کمبود جایگاه بنزین در برخی از نقاط شمال تهران گفت: خودروهای سیار برای سوخت‌رسانی به این مناطق پیش‌بینی کرده‌ایم.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha