۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
آینده اقتصاد در آفریقاست| اشباع تولیدات ایران در بازار کشورهای هدف
معاون وزیر امور خارجه:

آینده اقتصاد در آفریقاست| اشباع تولیدات ایران در بازار کشورهای هدف

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اعلام کرد: تا پایان شهریور ماه خط ریلی بندر کاسپین به بندرعباس راه اندازی می شود که استان کرمان هم در این مسیر ریلی قرار دارد.

به گزارش بازار، مهدی صفری روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات در جمع مدیران اقتصادی استان کرمان، هدف وزارت امور خارجه را خلق ارز برای کشور از طریق توسعه تجارت، انتقال تکنولوژی، صدور خدمات فنی مهندسی و دانش بنیان، ترانزیت و جذب سرمایه گذاری خارجی دانست.

وی گفت: در بحث صادارت و واردات به دنبال آن هستیم که بازارهای سنتی ایران را تثبیت و توسعه دهیم و علاوه بر آن بازارهای جدیدی برای کالاهای ایرانی پیدا کنیم.

صفری به تحولات پیش آمده برای صادرات کالا از مسیر جمهوری آذربایجان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه نگذاشتیم ارتباط قطع شود، گفت: برای مسیر صادرات به روسیه از طریق دریای خزر، بندر انزلی، بندر امیرآباد، مرزهای اینچه برون و سرخس هم امکانات لازم وجود دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با یادآوری توسعه امکانات حمل و نقلی از طریق دریای خزر گفت: امسال حدود ۱۲ کشتی توسط دولت و بخش خصوصی در این مسیر به کار گرفته شده است و تا آخر شهریور خط ریلی بندر کاسپین به بندرعباس راه اندازی می شود که استان کرمان هم در این مسیر قرار دارد.

صفری یادآور شد: تلاش های زیادی انجام شده تا مسیرهای ارتباط با روسیه و کشورهای اطراف دریای خزر احیا شود؛ بطور مثال تعرفه صادرات از طریق ترکمنستان به آسیای مرکزی بالا بود اما توانستیم تعرفه های حمل و نقل را به صفر برسانیم.

وی افزود: تعرفه های حمل کالا از طریق راه آهن نیز با این کشورها یکسان شده است.

صفری افزود: در بحث کریدور شمال جنوب از بندر آستار تا چابهار قرارداد فنی آن امضا شده و زیرساخت های آن در حال انجام است تا مسیر ارتباطی با روسیه تسهیل شود.

صفری با اشاره به صادرات کالا به چین به عنوان شریک سنتی ایران، این نکته را یادآور شد که وزارت امور خارجه توانسته بازار جدیدی در این کشور برای کالاهای ایرانی فراهم کند.
وی گفت: سال گذشته مجوز برای صادرات لبنیات، مرکبات، خرما، زعفران، سیب و کیوی به چین اخذ شد و امسال برای کالاهایی که همیشه مجبور بودیم با تعرفه بالا صادر کنیم، مجوز لازم صادر شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: به زودی پای مرغ نیز بعد از انجام مقدمات توسط جهادکشاورزی به چین صادر می‌شود.

صفری از کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان یک مقصد مهم صادراتی نام برد و افزود:‌ باید مشخص شود صادرات به کدام کشور می خواهد انجام شود تا از طریق سفرا هماهنگی های لازم انجام گیرد و رایزن های اقتصادی و سفرا تلاش می کنند تا در بحث بازرگانی در خدمت فعالان باشند و راهنمایی ها و امکانات لازم را انجام دهند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: در بحث صادرات مرکبات زحمت زیادی متحمل شدیم تا نخستین محموله به کشور چین ارسال شد.

وی با بیان اینکه بسته بندی باکیفیت یکی از نکات کلیدی در صادرات موفق است، تاکید کرد: از وزیر اقتصاد خواسته شده تا سرمایه گردش در اختیار استان ها از جمله کرمان قرار داده شود تا در چهار نقطه از کشور صنایع بسته بندی با کیفیت انجام شود.
صفری ادامه داد: استاندار کرمان مقاصد صادراتی استان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، چین و دیگر کشورهای هدف را به وزارت امور خارجه اعلام کند تا کمک ها و هماهنگی های لازم انجام شود.
وی تصریح کرد: شرکت هایی که بخواهند به چین صادرات داشته باشند، باید حتما در گمرک این کشور ثبت شوند که در این فرایند کمک لازم از طرف وزارت خارجه انجام می شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: باید تنوع بخشی به منابع واردات را مورد توجه قرار دهیم؛ به طور مثال در گذشته کود شیمیایی فقط از چین وارد می شد اما الان از بلاروس، قزاقستان و صربستان نیز واردات آن صورت می گیرد و حتی کارخانه تولید کود شیمیایی در استان اصفهان در دست احداث است.

صفری یادآور شد: در حوزه واردات مواد اولیه دارو حدود ۹۰۰ میلیون دلار از چین و هند واردات داریم و دنبال این هستیم که تولید این مواد را داخلی کنیم که موفق هم بوده ایم.

وی با اشاره به بحث سرمایه گذاری خارجی در استان کرمان بیان کرد: من آینده را در آفریقا می بینم و می توانیم تا سقف ۳۰ میلیارد دلار به کشورهای این قاره صادرات داشته باشیم و در مقابل کالاهای مورد نیاز خودمان را وارد کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه معادن آفریقا در حال اتمام است، افزود: آمادکی داریم تا هماهنگی های لازم را انجام دهیم که معاون اقتصادی استانداری از ۶ کشور آفریقایی بازدید کند و سرمایه گذاران معدنی در این کشورها فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه باید بازار کشورهای هدف را اشباع کنیم گفت: پاکستان آماده جذب سرمایه گذاری است و این آمادگی را داریم تا میدان سرمایه گذاری را برای شما مهیا کنیم.
صفری ادامه داد: همچنین قطعات خودرو برای خارج از کشور باید تولید شود، کشور روسیه بازار پنج میلیارد دلاری قطعات خودرو دارد که کمتر از این ظرفیت استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: سنگ ایران در کشورهای آسیای میانه طرفدار زیادی دارد و بارها گفتیم که به این بازار ورود کنند، ضمن اینکه سنگ را هم می توانیم از طریق خط باربری ریلی سرخس و کشور ازبکستان به استان سین کیانگ چین صادر کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: در مورد مصالح ساختمانی نیز روسیه بازار ۲ میلیارد دلاری دارد که تقاضا هم از ما شده است و در زمینه تجهیزات پزشکی و دارو با وزارت بهداشت صحبت کردیم که مجوز دادند ۲۰ درصد از تولید داخلی را صادرات داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر شرکت هایی وجود دارد که توانایی ساخت نیروگاه، جاده و ساختمان را دارند می توانند در کشور اندونزی فعالیت کنند، چون این کشور در حال تغییر پایتخت است.

صفری بیان کرد: در بحث آب شیرین‌کن و انرژی های تجدیدپذیر کشور چین آماده سرمایه گذاری در استان کرمان است.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha