۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۴
تسهیل مقایسه شرکت‌ها در صورت الزام قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

تسهیل مقایسه شرکت‌ها در صورت الزام قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب رقیق شدن قیمت سهم، معافیت مالیاتی در صورت افزایش سرمایه ازمحل مازاد تجدید ارزیابی، بهبود قابلیت مقایسه شرکت‌ها و... خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمد سلیمی مدیرمالی شرکت پتروشیمی شیراز در رابطه با ماهیت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اظهار کرد: تجدید ارزیابی به معنای بازنگری و بروزرسانی ارزش دارایی‌ها است. به طور مثال حدود ۱۰ سال پیش زمینی با قیمت یک میلیارد تومان خریداری شده، اما اکنون با توجه به افزایش سطح تورم قیمت دارایی مذکور نیز افزایش یافته در همین راستا شرکت‌ها با تجدید ارزیابی، ارزش آن را در دفتر بروز می‌کنند.

او افزود: بنابراین منظور از تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای تمامی دارایی‌های غیرجاری است که طبق استانداردهای حسابداری، قابلیت شناسایی به روش تجدید ارزیابی را دارا هستند.

مدیرمالی شرکت پتروشیمی شیراز در رابطه با مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌ها، عنوان کرد: براساس تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته تجدید ارزیابی دارایی‌ها موجب رقیق شدن قیمت سهم، معافیت مالیاتی در صورت افزایش سرمایه ازمحل مازاد تجدید ارزیابی با رعایت تمام الزامات مقرر در بخشنامه های مالیاتی، بهبود قابلیت مقایسه شرکت‌ها به شرط الزام تمام شرکت‌ها و سایر موارد خواهد شد.

سلیمی در خصوص تجارب سایر کشورها در بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیان کرد: آمریکا و ژاپن به منظور دستیابی به استانداردهای جهانی با کیفیت بالا در پروژه‌های جداگانه‌ای با هیئت استانداردهای بین المللی حسابداری (LASB) ) همکاری و در جهت همگرایی اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری خود با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی تلاش می‌کنند. همچنین هیئت‌های استانداردهای حسابداری آمریکا و ژاپن پیشرفت‌های خود در همگرایی با استانداردهای بین‌المللی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

مدیرمالی شرکت پتروشیمی شیراز گفت: آمریکا و ژاپن اجازه تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت را نمی‌دهند، بر اساس استانداردهای بین‌المللی و اصول پذیرفته شده حسابداری آمریکا اموال، ماشین آلات و تجهیزات به بهای تمام شده ثبت می‌شوند؛ با این تفاوت که استانداردهای بین المللی ارزیابی مجدد ماشین‌آلات تجهیزات و دارایی‌های نامشهود را مجاز می‌دانند؛ در صورتی‌که اصول پذیرفته شده حسابداری آمریکا انجام تجدید ارزیابی را مجاز نمی‌داند. در کانادا نیز در زمان شناسایی اولیه از روش بهای تمام شده استفاده می‌شود و تجدید ارزیابی به طور کلی تحت اصول پذیرفته شده حسابداری کانادا ممنوع است.

سلیمی در پایان تاکید کرد: در مقابل، کشورهایی همچون هند و اندونزی در بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها همگرا با استانداردهای بین‌المللی عمل می‌کنند. همچنین استرالیا و نیوزلند تجدید ارزیابی به ارزش‌های منصفانه را مجاز می‌داند. استانداردهای حسابداری در کشورهایی که مجاز به تجدید ارزیابی هستند، استفاده از ارزیابان مستقل در تعیین ارزش منصفانه را تشویق می‌کنند؛ این در حالی است که در نیوزلند و ایران استفاده از ارزیابان مستقل جداگانه به منظور ثبت تعدیلات ارزیابی الزامی است.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha