۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
 پتانسیل‌ های نهفته برای ایجاد صنایع کوچک در خراسان جنوبی
به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک مطرح شد؛

 پتانسیل‌ های نهفته برای ایجاد صنایع کوچک در خراسان جنوبی

بیرجند- پتانسیل های نهفته‌ خراسان جنوبی از آسمان و نور خورشید و دالان‌ های بادی گرفته تا خاک غنی از انواع سنگ‌ ها و گیاهان منحصر به فرد می‌ تواند بهترین شرایط اشتغال در بخش صنایع کوچک را فراهم کند.  

بازار؛ گروه استان ها: امروز نقش محوری صنایع کوچک در شکل دادن به اقتصادهای ملی و چشم انداز اقتصادی جهان بر کسی پوشیده نیست. اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط در پیشبرد توسعه اقتصادی،کاهش فقر و تقویت کارآفرینی از سوی تمام کارشناسان اقتصادی که درباره موتورهای محرکه اشتغال‌ زایی در کشور بحث می‌ کنند،مطرح شده است.در کشور ما ۲۱ مرداد ماه با عنوان روز ملی حمایت از صنایع کوچک نام‌گذاری شده است.

استان خراسان جنوبی یکی از استان‌ های معدنی کشور است که می‌تواند قابلیت‌های فراوانی در اشتغال‌زایی در صنایع پایین دستی معادن داشته باشد. از سوی دیگر وجود بیش از ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی مختلف می توان این استان را به بهترین تولید کننده عصاره گیاهان معجزه‌گر تبدیل کند. پتانسیل های نهفته‌ این استان از آسمان و نور خورشید و دالان‌های بادی گرفته تا خاک غنی از انواع سنگ‌ها و گیاهان منحصر به فرد می‌ تواند بهترین شرایط اشتغال در بخش صنایع کوچک را در استان فراهم کند.

سهم ۶ هزار نفری اشتغال صنایع کوچک

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره ۵۴۸ پروانه بهره برداری صنعتی در خراسان جنوبی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر گفت: از این تعداد ۵۱۲ واحد با سرمایه گذاری بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال بیش از۶ هزار و ۵۰۰ نفر را صنایع کوچک تشکیل می دهند.

حامد حسن‌ نژاد با توجه به وجود ۹ شهرک و ۱۴ ناحیه صنعتی با مجموع مساحت ۲۲۴۸ هکتار اراضی در اختیار و ۱۰۶۶ هکتار زمین صنعتی افزود: این میزان از اراضی بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان را در خود جای داده اند.

وی درباره‌ی مهم‌ترین تولیدات این واحدهای صنعتی در استان یادآور شد: اهم تولیدات صنعتی استان شامل آهن اسفنجی، تایر، شمش طلا، سیمان، اکسیدمنیزیم و فرآوردههای نسوز، کاشی و سرامیک، کنسانتره زغالسنگ و کک، شمش چدن، کنسانتره مس و مس کاتد، پلاک و اسلب سنگهای تزئینی، سازههای فلزی، مصنوعات چوبی، انواع مصالح ساختمانی، فرآوری محصولات کشاورزی و دامی، لبنیات و فرآورده های غذایی و... است.

حسن نژاد: عمده صنایع استان نیز مبتنی بر پتانسیل‌ های آمایشی و مزیتهای نسبی و رقابتی استان در حوزه صنایع فرآوری مواد معدنی و کشاورزی فعال است، که از این حیث خراسان جنوبی در بسیاری از تولیدات در جایگاه ممتاز ملی قرار دارد

حسن‌ نژاد با توجه به ساختار زمین شناسی منحصر به فرد و وجود پتانسیلهای کانیهای مهمی چون طلا، قلع، تنگستن، مس، سرب، روی، آهن، زغالسنگ و ذخایر غنی سنگهای تزئینی(نظیر گرانیت، مرمریت، تراورتن، مرمر و...) با ذخیره قطعی ۷ میلیارد تن اعلام کرد: علاوه بر این‌ها وجود محصولات خاصی نظیر زرشک، زعفران، عناب و... شرایط این استان را در ایجاد صنایع کوچک بسیار ویژه کرده است.

به گفته وی عمده صنایع استان نیز مبتنی بر پتانسیل‌ های آمایشی و مزیتهای نسبی و رقابتی استان در حوزه صنایع فرآوری مواد معدنی و کشاورزی فعال است، که از این حیث خراسان جنوبی در بسیاری از تولیدات در جایگاه ممتاز ملی قرار دارد.

تامین و تکمیل زیرساخت‌ ها

سرپرست صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی درباره‌ زیرساخت‌ های لازم در راستای ایجاد صنایع کوچک در استان گفت: آغاز عملیات اجرایی خط انتقال برق به معادن مهم استان با سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان توسط ایمیدرو ،خطوط انتقال برق ۱۳۲ کیلوولت حوزه زغالی طبس، خط انتقال منطقه سرب و روی غنی آباد بشرویه و خط انتقال معادن گرانیت شاهکوه نهبندان از مهم‌ ترین اقداماتی بوده که امسال در تامین زیرساخت‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

وی آغاز عملیات اجرایی احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت جهت تأمین برق معادن شاهکوه نهبندان، قلعهزری و صنایع وابسته و جوار معدنی استان با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان با مشارکت ایمیدرو، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و وزارت نیرو،آغاز عملیات طرح ملی انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به معادن و صنایع معدنی استان توسط ایمواسکو مجموعاً با پیش بینی سرمایه گذاری کل ۹۸۰۰۰ میلیارد تومان را نیز از دیگر اقدامات حمایتی برای صنایع استان به ویژه صنایع کوچک دانست.

حسن‌ نژاد آغاز عملیات اجرایی تأمین آب مجتمع فولاد قائنات از طریق احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین و انتقال آب تا مجتمع فولاد توسط شرکت ملی فولاد با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان را که یک نیاز اساسی برای این مجتمع بود را نیز از دیگر اقدامات سازمان صمت در این مدت عنوان کرد.

وی همچنین از پیگیری و تأمین زیرساختهای آب و برق شهرکها و نواحی صنعتی طبس، فردوس، دیهوک، خوسف و نهبندان خبر داد و گفت: در راستای حمایت مالی و تسهیلاتی پرداخت تسهیلات به ۲۰۰ واحد از سال ۱۴۰۰ تا کنون به مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان شامل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، طرح رونق تولید و پرداخت مستقیم بانکها انجام گرفته است.

ایجاد و فعالسازی ظرفیت‌های تولید

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی درباره‌ تکمیل و بهره‌ برداری از طرح‌ های نیمه تمام در استان گفت: بهره برداری از واحد تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد قائنات با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد تومان و اشتغال مستقیم هزارو ۲۰۰ نفر،تکمیل و بهره برداری از ۵ واحد تولید کنسانتره آهن با سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان با اشتغال ۶۵۰ نفر از اولین اقدامات انجام شده برای فعالسازی ظرفیت‌های تولید در استان بوده است.

وی اضافه کرد: تکمیل و بهره برداری از سه طرح تولید شمش طلا با سرمایه گذاری هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵۵۰ نفر،عملیات نصب و بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت ۱۵ هزار تن شرکت کویر تایر با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۲۵۰ نفر که در سه ماه آتی به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی همچنین از آغاز عملیات نصب و بهره برداری از واحد ذوب مجتمع فولاد قاینات با سرمایه گذاری ۷۵۰۰ میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۴۰۰ نفر که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید خبر داد.

حسن نژاد بیان داشت: تسهیل و رفع موانع تولید یکی عناوین مهم سازمان صمت در خراسان جنوبی است،که اغلب مصوبات آن باید مشکلات صنایع کوچک و در برخی بخش ها صنایع بزرگ را رفع می کرد. جدول زیر نشان می دهد از سال ۱۴۰۰ تاکنون چند راهکار در این زمینه مصوب شده است.

بر اساس تمام یافته های اقتصادی شرکت های کوچک و متوسط با ایجاد فرصت‌های شغلی، به ویژه برای گروه‌های آسیب پذیر مانند زنان، جوانان و جوامع حاشیه نشین، نقش مهمی در ارتقاء رشد اقتصادی فراگیر دارند. روز حمایت از صنایع کوچک می‌ تواند فعالان این حوزه و آفراد نخبه و کارآفرین را تشویق کند تا بهترین شیوه ها، تجربیات و دانش خود را در حمایت و ترویج صنایع کوچک به اشتراک بگذارند.

شاید طرح‌ هایی مانند عارضه یابی واحدهای صنعتی بتواند راهکاری برای روشن شدن چراغ واحدهایی در استان باشد که طی سال‌های گذشته به دلیل تورم بازار،سخت‌ گیری های تامین اجتماعی،همکاری‌ های نصفه و نیمه بانک‌ ها و از همه مهمتر حلقه مفقود بازاریابی را تقویت کند.

کد خبر: ۲۳۶٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha