۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
پیش‌فروش بلیط‌های اربعین در بخش حمل و نقل جاده‌ای آغاز شد
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

پیش‌فروش بلیط‌های اربعین در بخش حمل و نقل جاده‌ای آغاز شد

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: در سفرهای اربعین و سفرهای تابستانی امسال علاوه بر ۱۵ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی، ظرفیت ناوگان دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و کارخانجات نیز بکار گرفته می‌شود.

به گزارش بازار، حمیدرضا شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به آغاز پیش فروش بلیط سفرهای اربعین اظهار کرد: از امروز و با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین، طرح پیش‌فروش بلیط به مقصد مرزهای هدف اربعین از سوی شرکت‌های حمل و نقل اقدام آغاز شده و با شناسایی تقاضا جهت هر مرز اوج خواهد گرفت.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل اعم از وسایط نقلیه شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه جاده‌ای انجام می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته ۷ هزار دستگاه اتوبوس در سفرهای اربعین و در حوزه جابجایی زائران فعال بوده و امسال نیز علاوه بر این، ۳ هزار دستگاه مینی‌بوس با متوسط عمر پائین و ۵ هزار دستگاه سواری پلاک عمومی نیز برای انتقال زائران به مرزهای کشور در مسیرهای کوتاه به کار گرفته می‌شود.

تخصیص ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه اتوبوس پلاک عمومی به عنوان سرویس ایاب و ذهاب در اختیار اربعین
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: با اوج‌گیری بازگشت زائران به کشور، می‌کوشیم از ظرفیت ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه اتوبوس پلاک عمومی که به عنوان سرویس ایاب و ذهاب در اختیار شرکت‌ها و کارخانجات برای تسهیل در سفر مسافران استفاده کنیم و تقاضا داریم این مراکز همکاری کنند و جهت سرویس ایاب و ذهاب کارکنان از ظرفیت‌های دیگر استفاده کنند و به مدت حداقل یک هفته در زمان اوج بازگشت این اتوبوس ها در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گیرد.

شهرکی با اشاره به این که متوسط مسافت طی شده توسط اتوبوس‌ها بالغ بر ۴۵۰ کیلومتر و این میزان برای ناوگان سواری و مینی‌بوس قریب به ۱۵۰ کیلومتر است، افزود: از سویی با محاسبه شاخص درست بخش حمل و نقل یعنی محاسبه بر مبنای نفر کیلومتر در سفر، در سفرهای اربعین ۸۲ درصد از کل میزان نفر کیلومتر جابجایی مسافرین در حوزه ناوگان اتوبوسرانی متمرکز است و سهم مینی بوس و سواری پلاک عمومی برونشهری ۱۸ درصد است.

برای جابه جایی مسافران اربعین به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است
وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، جهت پاسخگویی به اوج بازه زمانی بازگشت مسافران یعنی از یک روز مانده به اربعین تا چهار روز پس از آن، برای خدمات‌دهی به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تلاقی سفرهای اربعین با سفرهای تابستانه مردم و نیاز آن‌ها به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، ادامه داد: بر این مبنا در این ایام و برای محاسبه خدمات‌دهی در وضعیت مناسب به منظور پوشش خدماتی همزمان سفرهای تابستانه و سفرهای اربعین، حداقل ۷ هزار دستگاه اتوبوس دیگر مورد نیاز است.

شهرکی با تاکید بر این که از همه راهکارهای موجود برای پوشش هر چه مناسب‌تر خدمات‌دهی استفاده می‌شود، گفت: در حالی سال گذشته در سفرهای اربعین متوسط ضریب اشغال مسافر در وسایل نقلیه شخصی ۲ سرنشین بود، امسال از مردم درخواست می شود با افزایش این عدد به ۳ سرنشین، استفاده از این ظرفیت ۱۰۰ درصد استفاده شود.

وی اظهار کرد: از سویی ستاد مرکزی اربعین تکالیفی را در حوزه بهبود خدمات‌رسانی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین و آن‌ها را مکلف به پای کار آوردن ناوگان در اختیار اعم از اتوبوس و ون کرده است، در حالی سال گذشته در مجموع ۷۰۰ ناوگان از این طریق برای جابجایی مسافران استفاده شد که امسال با انجام هماهنگی‌های زودهنگام و تاکید دولت به دنبال افزایش این سهم هستیم.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد: یکی دیگر از سیاست‌های اتخاذ شده برای جبران بخشی از کمبود ناوگان، انعقاد تفاهم‌های دوجانبه‌ با کشورهای همسایه و با هدف استفاده از ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس استیجاری است.

شهرکی تاکید کرد: از سویی با توجه به این که در ایام سال ۵۲ درصد سفرها به صورت درون استانی و ۴۸ درصد برون استانی انجام و از سویی از ناوگان اتوبوسرانی عمدتا برای سفرهای برون استانی استفاده می‌شود، به منظور خدمات‌دهی به سفرهای تابستانه ظرفیت ناوگان مینی‌بوس و سواری در شبکه درون استانی را پای کار می‌آوریم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار همه اقدامات صورت گرفته برای جبران کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در ایام سفرهای اربعین، با هماهنگی‌های صورت گرفته شرایط خدمات‌دهی به زائران در ایام اربعین امسال به مراتب بهتر از سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: همچنین در ایام اربعین امسال و برای نخستین بار ظرفیت محدودیتی برای پیش‌فروش بلیط در سفرهای بازگشت فراهم شده تا زائرانی که برنامه سفر پیش‌بینی شده و دقیقی دارند، بتوانند نسبت به تهیه بلیط بازگشت خود نیز اقدام کنند.

کد خبر: ۲۳۶٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha