۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
سقوط سهم هفت شرکت خودروساز اروپایی طی ۲۰ سال| چین تهدید جدی برای صنعت خودروی اروپا شد
بازار گزارش می دهد

سقوط سهم هفت شرکت خودروساز اروپایی طی ۲۰ سال| چین تهدید جدی برای صنعت خودروی اروپا شد

با شروع تب ساخت خودروهای شاسی بلند طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ در آسیای جنوب شرقی، سهم هفت شرکت خودروسازی از جمله فیات، سیتروئن، پژو، رنو، فولکس واگن، اوپل و فورد در اروپا در مسیر سقوط قرار گرفت.

بازار؛ گروه خودرو: با توجه به اینکه بازار خودروی اروپا به لطف محصولات تسلا و برند های چینی به یک بازار بسیار رقابتی در استانداردهای ایمنی، آلایندگی و فروش تبدیل شده است؛ این قاره پس از چین و آمریکا، عنوان سومین بازار بزرگ خودرویی دنیا را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، اروپا به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ خودروهای برقی نیز شناخته می شود، اما به نظر می رسد بیشتر خودروسازان این قاره در حال شکست طی رقابت با سایر خودروسازان دنیا هستند.

برندهای بزرگ، کوچکتر می شوند؟

بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳ بازار خودروی اروپا تحت سلطه خودروسازان کشورهای عضو این قاره بود؛ از این رو به طور کلی می توان گفت هفت برند پرچمدار هدایت و عرضه کننده محصول خودرو بودند که شامل؛ فیات، سیتروئن، پژو، رنو، فولکس واگن، اوپل و فورد است. در سال ۲۰۰۳ این هفت برند تقریبا ۵۸ درصد از بازارهای داخل اتحادیه اروپا را در دست داشتند و این مقدار معادل در دست داشتن ۲۹ بازار بزرگ در اتحادیه اروپا است. در آن زمان خودروسازان بزرگ اروپا وضعیت بسیار بهتری نسبت به برند های ژاپنی و کره ای در این قاره داشتند.

کره ای ها در سال ۲۰۱۳ پس از برنامه ریزی یک دهه ای موفق به کسب سهم ۴۳ درصدی بازار خودرو اروپا شدند

همچنین در آن سال ها کره ای ها و ژاپنی ها در تلاش بودند که نظر مشتریان اروپایی را به خود جلب کنند و سهم بازار خود را گسترش دهند. همزمان با این موضوع فرانسوی ها سهم ۲۷ درصدی از بازار خودرو اروپا داشتند و برند اوپل از آلمان به تنهایی ۱۰ درصد سهم بازار این قاره را در اختیار داشت.

زمانی که تب ساخت خودروهای اس یو وی و کراس اوور در آسیایی جنوب شرقی افزایش یافت، موقعیت خودروسازان اروپایی در قاره خودشان شروع به تغییر کرد. طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ کره ای ها با احداث سایت های تولید متعدد در کشورهای اسلواکی و جمهوری چک، سهم بازار برندهای هیوندای و کیا را افزایش دادند. همزمان با این موضوع نیسان با عرضه محصول قشقایی به اروپا، بازار این قاره را به چالش کشید.

خودروهایی که در این کشورها تولید شد، متناسب با سلیقه مشتریان محلی و سازگار با فرهنگ بازار اروپا بود. از همین رو سقوط سهم هفت برند فیات، سیتروئن، پژو، رنو، فولکس واگن، اوپل و فورد در اروپا آغاز شد. کره ای ها در سال ۲۰۱۳ پس از برنامه ریزی یک دهه ای موفق به کسب سهم ۴۳ درصدی بازار خودرو اروپا شدند، در این میان فیات حدود یک درصد و رنو ۴ درصد از سهم بازار خود را از دست دادند. فولکس واگن برای افزایش رقابت توانست در سال ۲۰۱۳ سهم بازار خود را از ۹.۸ به ۱۲.۶ درصد افزایش دهد.

سقوط سهم هفت شرکت خودروساز اروپایی طی ۲۰ سال| چین تهدید جدی برای صنعت خودروی اروپا شد

وضعیت امسال خودروسازان اروپایی چگونه است؟

در سال میلادی جاری وضعیت خودروسازان اروپایی مذکور با چالش بیشتری مواجه شد؛ به طوری که شرکت های خودروسازی فیات، سیتروئن، اوپل، واکسهال، فورد و پژو کمترین سهم بازار را طی ۲۰ سال گذشته به خود اختصاص دادند. البته شرکت خودروسازی رنو طی سال میلادی جاری ۰.۲ درصد افزایش سهم بازار را تجربه کرد. هر چند این افزایش سهم تاثیری در ارتقا مقام این برند فرانسوی برای بهبود وضعیت فروش در بازار ندارد. علاوه بر این، رنو با قرار گیری در جایگاه دوم، کمترین سهم بازار خودرو اروپا را به خود اختصاص داده است.

فولکس واگن به عنوان بزرگترین خودروساز جهان طی سال جاری ۱۰.۶ درصد سهم بازار بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۳ کسب کرده است

آلمانی ها به ویژه برند فولکس واگن وضعیت بهتری نسبت به یک دهه گذشته داشتند؛ فولکس واگن به عنوان بزرگترین خودروساز جهان طی سال جاری ۱۰.۶ درصد سهم بازار بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۳ کسب کرده است. البته این نکته حائز اهمیت است که این خودروساز آلمانی ۰.۸ درصد سهم بازار خود را نسبت به سال ۲۰۰۳ از دست داده است. در کنار این مواررد، رسوایی دیزل گیت در سال ۲۰۱۵ باعث شد اعتبار برند با کیفیت فولکس واگن در اروپا را کاهش یابد. شرکت خودروسازی که انواع سگمنت و کلاس خودرویی را تولید می کند و سبد محصولی گسترده ای دارد.

سقوط سهم هفت شرکت خودروساز اروپایی طی ۲۰ سال| چین تهدید جدی برای صنعت خودروی اروپا شد

کدام خودروسازان سود کردند؟

آخرین آمار و گزارشات حاکی از آن است که خودروسازان آلمانی در سال میلادی جاری سود اندکی داشتند. بررسی ۲ دهه اخیر نیز نشان می دهد که خودروسازان آلمانی، تویوتا، هیوندای، کیا و تسلا پر فروش ترین خودروسازان با حاشیه سود بالا در قاره اروپا بودند. کارشناسان معتقد هستند که خودروسازان اروپایی به دلیل عدم انعطاف در مقابل برندهای مذکور توان رقابت چندانی ندارند.

بررسی ۲ دهه اخیر نشان می دهد که خودروسازان آلمانی، تویوتا، هیوندای، کیا و تسلا پر فروش ترین خودروسازان با حاشیه سود بالا در قاره اروپا بودند

خودروسازان آلمانی، تویوتا، کیا، هیوندای و تسلا محصولاتی مطابق با آخرین نیاز مصرف کنندگان طی زمان کوتاه طراحی و تولید می کنند. این خودروسازان در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ کمترین آسیب اقتصادی ناشی از بحران مالی اروپا را تجربه کردند، زیرا حضور پر رنگ و فعالی در زنجیره تامین خودروسازان جهانی دارند.

سقوط سهم هفت شرکت خودروساز اروپایی طی ۲۰ سال| چین تهدید جدی برای صنعت خودروی اروپا شد

چین خطر جدی برای خودروسازان اروپایی

خودروسازان چینی با بهره گیری از اقتصاد ضعیف کشورهای اروپایی، فروش خودرو و قطعات را افزایش دادند. از این رو تامین بخش عمده قطعات الکترونیکی محصولات اروپایی توسط سازندگان چینی انجام می شود.

براساس آخرین گزارشات انجمن خودروسازان اروپا، شاخص رشد و فروش قطعات چینی در زنجیره تامین خودروسازان اروپایی ۰.۲ درصد به طور هفتگی افزایش می یابد

براساس آخرین گزارش های انجمن خودروسازان اروپا، شاخص رشد و فروش قطعات چینی در زنجیره تامین خودروسازان اروپایی ۰.۲ درصد به طور هفتگی افزایش می یابد. تولیدکنندگان چینی انتظار سرمایه گذاری خودروسازان اروپایی در روند تولید قطعات را داشتند، اما علیرغم مشوق هایی که دولت چین برای این موضوع در نظر گرفت، این مورد تحقق نیافت.

با توجه به خرید سهام شرکت خودروسازی ولوو توسط گروه خودروسازی جیلی، خودروسازان و قطعه سازان اروپایی نسبت به رشد و توسعه چینی ها در این قاره نگران هستند. از سویی ژاپنی ها و کره ای ها در تلاش هستند که دسترسی تولیدکنندگان چینی به بازارهای اروپایی را محدود کنند. اما با پیشرفت های اخیر خودروسازان چینی به نظر می رسد آن ها به عنوان تهدیدی جدی برای کسب و کار صنعت خودرو اروپا محسوب می شوند.

کد خبر: ۲۳۶٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha