۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
سلطه فاقد صلاحیت ها بر تخریب ساختمان های تهران| لزوم گنجاندن مبحث جدید در مقررات ملی ساختمان
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی در پاسخ به بازار:

سلطه فاقد صلاحیت ها بر تخریب ساختمان های تهران| لزوم گنجاندن مبحث جدید در مقررات ملی ساختمان

ریاحی، دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: سلطه فاقد صلاحیت ها در تخریب ساختمان های تهران نشان می دهد که این موضوع باید در مقررات ملی ساختمان مورد توجه بیشتر قرار گرفته و پُر رنگ شود

بازار؛ گروه راه و مسکن: کارشناسی نبودن تخریب ساختمان ها نشان می دهد که سال های سال است این اقدام بدون توجه لازم در صنعت ساختمان ادامه دارد و بهتر است وزارت راه و شهرسازی نسبت به تدوین مبحث جدیدی در مقررات ملی ساختمان تسریع کند.

تخریب چند ساختمان در خلازیر در هفته گذشته و فوت چند شهروند نشان داد که این موضوع در صنعت ساختمان سازی باید مورد توجه قرار بگیرد و در مبحث مقررات ملی ساختمان گنجانده شود.

امید رضا ریاحی دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در جمع خبرنگاران در خصوص عدم توجه به موضوع تخریب ساختمان ها و فاجعه های رخ داده گفت: در سال ۹۱ نخستین همایش ملی تخریب برگزار شد و این همایش نشان داد که ضعف های زیادی در این بخش احساس می شود و مقرر شد تا محورهایی در این همایش در نظر گرفته شود تا بتوان راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات تخریب ساختمان ها که سال های سال است مغفول مانده اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه اگر چه در این همایش مواردی مطرح و جریان سازی هایی صورت گرفت و در نهایت دستورالعمل هایی تدوین شد تاکید کرد: در این سال ها مشخص شده است که چه ضعف هایی در تخریب ساختمان وجود دارد. متاسفانه حوزه تخریب ساختمان در کشور به عنوان یک فعالیت پیش پا افتاده مطرح است. چرا که هر زمان که موضوع ساخت و ساز مطرح و قرار می شود ساختمانی احداث شود بلافاصله اکیپ های تخریبچی ورود می کنند و کار آغاز می شود.

تخریب ساختمان فعالیت و اقدام کم اهمیت در نظر گرفته می شود و باید تاکید کنم که تاکنون موضوع تخریب ساختمان برای ساختمان های یک یا دو طبقه مطرح بوده است اما آرام آرام باید به سمت ساختمان هایی که بلند مرتبه هستند برویم. پس با روش های سنتی نمی توان شیوه های متفاوت را اجرا کنیم

ریاحی ادامه داد: تخریب ساختمان فعالیت و اقدام کم اهمیت در نظر گرفته می شود و باید تاکید کنم که تاکنون موضوع تخریب ساختمان برای ساختمان های یک یا دو طبقه مطرح بوده است اما آرام آرام باید به سمت ساختمان هایی که بلند مرتبه هستند برویم. پس با روش های سنتی نمی توان شیوه های متفاوت را اجرا کنیم.

باید در حوزه ضوابط و مقررات ملی ساختمان نگاه جدید و مبحث جدید بازگشایی شود. البته در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان و در یکی از فصول به ایمنی تخریب توجه شده است

وی در خصوص اینکه برای رفتن به سمت شیوه های متفاوت اجرا و تخریب ساختمان تاکید کرد: باید در حوزه ضوابط و مقررات ملی ساختمان نگاه جدید و مبحث جدید بازگشایی شود. البته در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان و در یکی از فصول به ایمنی تخریب توجه شده است. در کنار این بخش باید به آئین نامه ای که وزارت کار به نام آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و نشریه ۵۵ سازمان برنامه و بودجه نیز اشاره کرد اما مطمئنا این موارد نمی تواند برای کاهش خطرات تخریب ساختمان به شیوه های سنتی کافی باشد.

تاکید ما این است که باید برای موضوع تخریب ساختمان، مبحث جدیدی به ۲۳ مبحث مقررات ملی ساختمان اضافه شود تا شاهد مواردی مثل ریزش ساختمان در خلازیر نباشیم

دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: از دو سال پیش نیز سازمان استاندارد شروع به تدوین آئین نامه استاندارد ملی تخریب کرد که پیش نویس آن آماده است. اما تاکید ما این است که باید برای موضوع تخریب ساختمان، مبحث جدیدی به ۲۳ مبحث مقررات ملی ساختمان اضافه شود تا شاهد مواردی مثل ریزش ساختمان در خلازیر نباشیم.

او اضافه کرد: تمام اسناد را اگر کنار هم قرار دهیم تخریب ساختمان فرایندی دارد که باید طی شود و رویکرد مهندسی و ایمنی در آن دیده شود. به هر صورت در فاز اول شناسایی و برنامه ریزی و در فاز دوم اجرای عملیات تخریب و در نهایت اقدامات بعد از تخریب است.

در حوزه تخریب اکیپ هایی با نام «نقد علی ها» هستند که به خوبی در تهران اقدام به تخریب ساختمان ها کرده و اگر تخریب ساختمان های خلازیر به آنها سپرده می شد نتیجه ای بهتر گرفته می شد

ریاحی با اشاره به اینکه در حوزه تخریب اکیپ های فاقد صلاحیت هستند که به خوبی در تهران اقدام به تخریب ساختمان ها کرده و اگر تخریب ساختمان های خلازیر به آنها سپرده می شد نتیجه ای بهتر گرفته می شد تصریح کرد: دو نوع تخریب ساختمان داریم که یک بخش آن تخریب ساختمان های فرسوده و یک بخش نیز ساختمان های در شرایط اضطراری مثل پلاسکو است. اما موضوع تخریب ساختمان های خلازیر را باید تخریب به صورت قلع و قمع نامید.

تخریب نیاز به یک برنامه تخریب دارد. یعنی نیازمند یک برنامه و پلن است که در آن شناسایی های اولیه صورت بگیرد و محیط اطراف، تاسیسات مجاور، شرایط محیطی، بازدید و پیمایش میدانی بر مبنای یک پلن تخریب ارائه شود

وی با بیان اینکه اگر در شرایط اضطراری تخریب مدیریت نشود به بحران و بحران تبدیل به فاجعه می شود اضافه کرد: تخریب نیاز به یک برنامه تخریب دارد. یعنی نیازمند یک برنامه و پلن است که در آن شناسایی های اولیه صورت بگیرد و محیط اطراف، تاسیسات مجاور، شرایط محیطی، بازدید و پیمایش میدانی بر مبنای یک پلن تخریب ارائه شود.

دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران خاطر نشان کرد: تخریب ساختمان باید تدریجی صورت بگیرد و باید مدیریت شده باشد. البته پاکسازی اقدام بعد از تخریب است که بسیار مهم و ضروری است. اما متاسفانه برای تخریب ساختمان صلاحیت خاصی تعریف نشده است.

آموزش های تخصصی در حوزه تخریب بسیار مهم و ضروری است و باید شرکتهای تخصصی در حوزه تخریب ایجاد شود. اما متاسفانه تجهیزات و ماشین آلات تخریب نیز چندان تخصصی نیستند

وی افزود: در گام اول مشاور تخریب و در گام دوم پیمانکار تخصصی تخریب نیاز است به ویژه برای ساختمان هایی با حساسیت بالا که می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. به هر حال آموزش های تخصصی در حوزه تخریب بسیار مهم و ضروری است و باید شرکتهای تخصصی در حوزه تخریب ایجاد شود. اما متاسفانه تجهیزات و ماشین آلات تخریب نیز چندان تخصصی نیستند.

کد خبر: ۲۳۶٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha