۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
ساخت ۴ هزار واحد مسکونی در تیران و کرون تا پایان ۱۴۰۴
مدیر بنیاد مسکن شهرستان تیران و کرون خبر داد؛

ساخت ۴ هزار واحد مسکونی در تیران و کرون تا پایان ۱۴۰۴

اصفهان - مرادیان؛ مدیر بنیاد مسکن شهرستان تیران و کرون گفت: با برنامه‌ریزی‌های لازم مجموع ساخت‌وسازهای این شهرستان تا پایان سال ۱۴۰۴ به چهار هزار واحد مسکونی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار بازار، مسعود مرادیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های اجرایی بنیاد مسکن شهرستان تیران و کرون، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان تیران و کرون شامل سه شهر تیران، رضوان‌شهر و عسگران است و ۷۰ درصد جمعیت آن روستانشین هستند؛ این شهرستان دارای ۴۳ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۲۰ روستای زیر ۲۰ خانوار است.

وی با اشاره به پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن در تیران و کرون افزود: در راستای اجرای فاز شهری این پروژه طی دو سال اخیر، تعداد ۱۸۵ واحد مسکونی به شکل «بنیادساخت» و ۶۶۰ واحد مسکونی به صورت «گروه‌ساخت» اجرا و تحویل متقاضیان شده است که از این تعداد ۲۲۰ واحد در رضوان شهر و ۴۰۰ واحد در تیران بوده است؛ همچنین ساخت یک هزار و ۲۰۰ واحد شهری دیگر در این شهرستان تا سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه در بخش مسکن روستایی نیز هشت نقطه از اراضی ملی شهرستان تیران برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است، افزود: در این راستا حدود یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت بهسازی بنیاد مسکن، در مرحله ساخت و تحویل به متقاضیان است و برنامه‌ریزی ساخت ۳۵۰ واحد روستایی دیگر نیز مدنظر قرار گرفته است.

مرادیان با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های لازم مجموع ساخت‌وسازهای این شهرستان تا پایان سال ۱۴۰۴ به چهارهزار واحد مسکونی می‌رسد، گفت: ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تخصیص می‌یابد که این تسهیلات سه سال تنفس و بازپرداخت ۲۰ ساله دارد.

وی با بیان اینکه متراژ واحدها  از ۶۰ تا ۱۱۰ متری است، گفت: بر اساس اولویت‌بندی وزارت راه و شهرسازی متقاضیان با بُعد خانوار و بیش از سه و چهار فرزند در اولویت نخست هستند و سرپرستان دارای فرزند، افراد تحت پوشش کمیته امداد، مددجویان بهزیستی و مجردان بالای ۲۵ سال به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار می گیرند.

تحویل ۱۴ هزار سند مسکن روستایی و شهری در تیران و کرون

وی در ادامه با بیان اینکه تمام املاک روستایی و شهری در قالب قانون الحاق سنددار می‌شود که از سالهای گذشته این اقدام در شهرستان تیران و کرون انجام شده است، بیان کرد: در این راستا حدود ۱۴ هزار جلد سند مسکن روستایی و شهری در قالب قانون الحاق در سطح شهرستان تیران و کرون صادر و به متقاضیان تحویل شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان تیران و کرون در ادامه صحبتهای خود به دو روستای هدف گردشگری شامل «جاجا» در بخش مرکزی و «کرد علیا» در بخش کرون اشاره کرد و گفت: بر این اساس از دو سال گذشته تاکنون، اجرای طرح هادی روستایی، پروژه های عمرانی در سطح روستا در قالب سنگ‌فرش، جداره‌سازی و اجرای بدنه دیوارهای روستا در حال اجرا است.

وی ادامه داد: روستای دولت آباد از بزرگترین روستاهای این شهرستان است و چون زمین های این منطقه موقوفه است، در نقطه ای در مجاورت روستا طرح ساخت ۴۵۰ واحد مسکونی، تجاری خدماتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه آب، برق، گاز و فیبر نوری برای این واحدها پیش بینی شده است، افزود: بحث معابر نیز همزمان با ساخت واحدهای مسکونی در حال اجراست.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تیران و کرون تصریح کرد: این روستا نقطه ورود شهرستان از سمت غرب و مهاجر پذیر است؛ سال ۱۴۰۰ این طرح شروع شده و فاز یک آن امسال و مابقی فازها در سالهای بعد تحویل داده خواهد شد.

وی ابراز کرد: اولویت واگذاری این واحدها با بومیان روستاست اما در صورت نیاز به روستاهای مجاور هم واگذاری خواهیم داشت.

مرادیان با اشاره به بافت روستای میرآباد نیز تاکید کرد: این روستا با دو هزار نفر جمعیت ساکن، بیشتر حالت سکونت فصلی دارد بدین معنا که مردم این روستا در ایام تعطیل به روستا می آیند و با توجه به اینکه مردم آن در حوزه خدمات و صنعت فعال هستند، فضای شهری برای آنها تدارک دیدیم اما در عین حال سعی داشتیم بافت روستایی را نیز حفظ کنیم.

اجرای ۲ پروژه ساخت مسکن در روستای میرآباد

وی با اشاره به اینکه در روستای میرآباد دو پروژه مسکن اجرا شده است که یکی شامل ۲۰۰ واحد مسکونی است که در سالهای ۹۳ و ۹۴ اجرا شده است، گفت: یک پروژه ۳۰ واحدی نیز در قالب مسکن روستایی با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بنیاد مسکن از سال گذشته آغاز شده است و امیدواریم تا دهه فجر امسال افتتاح و تحویل متقاضیان شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تیران و کرون ابراز کرد: خانه هایی که در این روستا ساختیم با ۱۱۰ متر ساخت و ۲۲۰ متر زمین به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

توزیع ۱۲۸۳ تن قیر دولتی در ۱۷ روستای تیران و کرون

مرادیان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۲۸۳ تن قیر دولتی رایگان در ۱۷ روستای شهرستان تیران و کرون توزیع شد، ابراز کرد: حدود ۲۶ هزار تن آسفالت توزیع و با همکاری و مشارکت دهیاران منتج به آسفالت حدود ۱۸۰ هزار متر مربع معابر روستایی شد.

در ادامه این مراسم علی محمدی کیا فرماندار شهرستان تیران و کرون در روستای افجان شهرستان بخش کرون با اشاره به اینکه بنیاد مسکن با همکاری نهادهای دیگر در تلاش برای ایجاد شرایط مهاجرت معکوس و بازگشت مردم به روستا است، اظهار کرد: با همت بنیاد مسکن یک هزار و ۲۸۳ تن قیر دولتی در یک سال گذشته (جذب در سال ۱۴۰۲) تخصیص یافت و تاکنون در بیش از ۱۷ روستای این شهرستان اجرای آسفالت داشته ایم.

وی افزود: با فرهنگسازی میان مردم منطقه و اصلاح الگوی کشت برای رونق حوزه اشتغال در این شهرستان تلاش کردیم و امروز با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

تحقق مهاجرت معکوس با افزایش تولید مسکن روستایی

فرماندار شهرستان تیران و کرون تصریح کرد: در زمینه مسکن هم با توسعه و افزایش تولید مسکن روستایی به عنوان یک زیرساخت مهم، مهاجرت معکوس در حال تحقق است.

مصطفی سلیمی دهیار روستای افجان شهرستان بخش کرون نیز در این مراسم ابراز کرد: این روستا با قدمت بیش از دو هزار سال با فاصله ۲۲ کیلومتر از مرکز شهرستان قرار دارد؛ روحیات اهالی مردم این روستا مذهبی و ملی است و بیشترین میزان مشارکت در انتخابات را دارند.

وی ادامه داد: این روستا قطب تولید نهال مثمر است و حجم تولید ما گاهی با یک استان رقابت می‌کند و جزو ۱۰ تولید کننده نهال در کشور هستیم.

در ادامه این سفر علی محمدی کیا فرماندار شهرستان تیران و کرون در بازدید از طرح نهضت ملی مسکن بخش کرون اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اولیه دولت بحث تولید مسکن بود و در شهرستان تیران و کرون حدود دو هزار و ۵۰۰ واجد شرایط در این طرح ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه بخشی از میزان زمین مورد نیاز پیش بینی شده بود اما باز هم نیاز به تامین زمین در این روستاها بود، افزود: اولویت برای ما ساخت مسکن روستایی بود که در قسمتی از این روستاها پیشرفت خوبی داشته و در حال تکمیل نهایی است و یک هزار و ۲۰۰ واحد برای این کار اختصاص یافته است.

کد خبر: ۲۳۶٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha