۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سرگردانی های سفر برای زائران آخرین دهه صفر؛ مسئولان از حالا تدبیر کنند
بازار گزارش می دهد؛

سرگردانی های سفر برای زائران آخرین دهه صفر؛ مسئولان از حالا تدبیر کنند

مشهد- شهریور ماه امسال به دلیل سیل عظیم زائران به سمت مشهد و همزمانی با مراسم اربعین با حجم گسترده ای از تقاضا برای دریافت بلیط در ناوگان حمل و نقل عمومی است که از حالا نیاز به برنامه ریزی دارد.

بازار؛ گروه استان ها: با فرارسیدن دهه پایانی ماه صفر و حضور خیل عظیم کاروان‌های پیاده به سمت مشهد مقدس و هم‌چنین افزایش سفر به این شهر لذا یکی از موضوعاتی که همه‌ساله برای بسیاری از زائران دردسرساز می‌شود تأمین بلیت اتوبوس است که کمبود در این زمینه بعضاً موجب سرگردانی برخی از این مسافران می‌شود.

نگاهی به وضعیت پایانه مسافربری امام رضا (ع) در ایام اربعین سال های گذشته و تقاضای سفر برای مرزهای غربی نشان داد که همواره در این ایام و مراسم خاص تأمین و تهیه بلیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران است که به کابوس تبدیل می شود.

هر سال شاهد افزایش تقاضای زائران اربعین برای سفر به عراق هستیم، اما مسافران از نبود بلیت گلایه دارند و می‌گویند بلیت و اتوبوس نیست و پایانه‌ها مملو از زائرانی است که از سرگردانی چند روزه خود روایت می‌کنند.

ایام اربعین یکی از زمان‌های اوج تقاضا در بخش حمل‌ونقل است امسال نیز پیش‌بینی شده حدود ۵ میلیون زائر به زیارت عتبات بروند که بیشترین تعداد زوار در ایام اربعین است.

در حال حاضر قیمت بسته سفرهای زمینی عتبات عالیات حداکثر ۸ میلیون تومان و برای سفرهای هوایی حداقل ۱۶ میلیون تومان برای زائران هزینه دارد لذا این موضوع بر روی افزایش تقاضا برای حمل و نقل ناوگان جاده ای تاثیر دارد.

اگر چه بلیط هواپیما از مشهد به مقصد نجف در حال حاضر حدود 7 میلیون تومان قیمت گذاری می شود اما بسیاری از فعالان حوزه گردشگری پیش بینی می کنند این بلیط همزمان با ایام اربعین به ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان برسد!

سرگردانی زائران دهه آخر صفر برای تهیه وسیله سفر | مسئولان از حالا تدبیر کنند

گرانی بلیط هواپیما و هم چنین بلیت قطار متاسفانه فشار مضاعفی برای افزایش تقاضا در حوزه حمل و نقل جاده ای در بر داشته و این در حالی است که حمل و نقل جاده ای نیز در طی سال های گذشته به دلایل متعدد نتوانسته ناوگان خود را افزایش داده و یا دست به نوسازی بزند لذا همواره کمبود ها و نیاز های این حوزه در ایام خاص بیش از گذشته نمایان می شود.

فشار بر روی ناوگان حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرنگار بازار؛ کمبود بلیت و خودداری شرکت‌های هواپیمایی از فروش بلیت در مسیر مشهد موجب شده تا بار ناوگان هوایی بر روی دوش ناوگان ریلی و هم‌چنین جاده‌ای سنگینی کند اما متأسفانه این دو ناوگان هم به دلیل محدودیت‌های جاری تحمل پذیرش مسافر اضافی را ندارند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی: قیمت بلیت‌های اربعین به گونه‌ای بالا رفته که تمام قشرها نمی‌توانند از ظرفیت پروازی برای سفر به عراق در ایام اربعین استفاده کنند لذا اکثر زائران به وسیله خودروی شخصی یا اتوبوس نسبت به سفر به عراق اقدام می‌کنند

در همین راستا دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی اذعان می کند: قیمت بلیت‌های اربعین به گونه‌ای بالا رفته که تمام قشرها نمی‌توانند از ظرفیت پروازی برای سفر به عراق در ایام اربعین استفاده کنند لذا اکثر زائران به وسیله خودروی شخصی یا اتوبوس نسبت به سفر به عراق اقدام می‌کنند.

فرهاد دوایی می افزاید: سفرهای هوایی تقریبا از چرخه جابجایی زائران اربعین در حال خارج شدن است و دیگر برای زائران نمی‌صرفد که بخواهند برای یک سفر چند روزه مبالغ هنگفتی پرداخت کنند.

وی در خصوص وضعیت بلیت در طی دو ماه گذشته نیز اظهار می کند: در حال حاضر وضعیت بلیت‌های هواپیما خوب نیست و مسافران در فرودگاه‌ها سرگردانند و لذا گران‌فروشی‌ها در این حوزه ادامه دارد.

وی ادامه می دهد: متاسفانه تعداد پروازها تقریبا به یک سوم کاهش پیدا کرده و تهیه بلیت برای مردم بسیار سخت شده است.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی یادآور می شود: باد اذعان کرد بلیت قطار نیز به خوبی پیدا نمی‌شود و از آن جا که قطار نیز ظرفیت محدودی دارد لذا برخی از مسافران که از تهیه بلیت هواپیما باز می‌مانند مجبورند با اتوبوس و یا خودروی شخصی سفر کنند.

دوایی می گوید: در حال حاضر صنعت حمل و نقل عمومی ما اوضاع خوبی ندارد و ما نیز قربانی تقابل دولت، ایرلاین‌ها و بخش خصوصی شده‌ایم.

وی یادآور می شود: لغو مجوز پروازها باعث شده مردم با مشکل مواجه شوند از طرفی ایرلاین‌ها گران فروشی می‌کنند و دولت با لغو مجوز ایرلاین شرایط برای کمبود بلیت هواپیما را رقم زده است.

بنا بر گفته دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی این موضوع موجب شده تا فشار بر روی ناوگان ریلی و هم چنین جاده ای بیش از گذشته افزایش یابد.

سرگردانی زائران دهه آخر صفر برای تهیه وسیله سفر | مسئولان از حالا تدبیر کنند

به گزارش خبرنگار بازار؛ ناوگان ریلی که همیشه به دلیل استقبال زائران با ازدحام مواجه بوده است این روزها کمتر مسافری موفق می‌شود که بلیت ارزان از این محل تهیه کند لذا حجم زیادی از تقاضاها برای سفر این روزها متوجه ناوگان حمل نقل عمومی جاده‌ای شده است.

این افزایش حجم درخواست‌ها در حالی است که بنا بر مشاهدات خبرنگار ما به نظر می‌رسد پایانه‌های مسافربری نیز با ازدحام خاص در آستانه فصل سفر روبرو شده و با کمبود بلیت و سرگردانی مردم و زائران روبرو می شوند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی: از آنجاکه تعداد زائر بسیاری در بازه زمانی مشخص به این شهر مقدس سفرکرده و انتظار داشته که بلافاصله بعد از پایان مراسم این شهر را ترک کنند لذا سرویس‌دهی به این تعداد زائر اقدامی سخت و تلاشی جهادی را می‌طلبد

کمبود بلیت اتوبوس در پایانه‌های مسافری مشهد موضوع غیرقابل‌انکاری نیست و لذا سرپرست اداره حمل‌ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با قبول این مشکل به بازار می گوید: در چند سال گذشته بیش از ۲۰ درصد اتوبوس‌های مسافربری حوزه جاده‌ای به علت فرسودگی ناوگان از چرخه خدمت خارج‌شده است.

مرتضی مجردی به ما می گوید: از همین رو این موضوع در فصل سفر در کمبودهای اخیر بلیت اتوبوس اثرگذار بوده لذا قبول داریم بلیت اتوبوس متناسب با تقاضا نیست.

ترافیک در دهه پایانی ماه صفر

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز بابیان اینکه هر ساله به‌منظور ارائه خدمات به زائران دهه پایانی ماه صفر تمامی امکانات موجود در این رابطه بسیج می شود به بازار می گوید: از آنجاکه تعداد زائر بسیاری در بازه زمانی مشخص به این شهر مقدس سفرکرده و انتظار داشته که بلافاصله بعد از پایان مراسم این شهر را ترک کنند لذا سرویس‌دهی به این تعداد زائر اقدامی سخت و تلاشی جهادی را می‌طلبد.

جعفر شهامت با اشاره به اینکه برای جابجایی این حجم زائر نیاز به تعداد ۵ هزار دستگاه اتوبوس است اظهار می کند: به طور معمول در روز اوج بازگشت زائران حدود یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار اتوبوس از مشهد مقدس سرویس‌دهی باید انجام شود.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی: از آن جا که شرکت‌های پایانه مسافربری به صورت اینترنتی فروش بلیت دارند لذا مسافران با توجه به شلوغی و پیک سفرهای تابستانی در زمان خرید ضرورت دارد تا بلیت برگشت خود را از نیز مبدا خریداری کنند

وی بابیان اینکه با توجه به حجم بالای درخواست سفر به مشهد و از مشهد به سایر نقاط کشور در دهه آخر صفر، خالی از اشکال نخواهد بود ادامه می دهد: با توجه به کاهش ناوگان و افزایش مسافران در دهه آخر صفر امسال، ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای بومی مشهد توان بازگرداندن زائران رضوی دهه آخر صفر را ندارد لذا باید سایر استان‌ها به کمک ناوگان مشهد بیایند.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از ناوگان حمل و نقل عمومی برای جابجایی زائران اربعین به مرز های کشور اعزام می شوند ادامه می دهد: این موضوع و کمبود اتوبوس برنامه ریزی برای جابجایی رائران را مشکل کرده است.

سرگردانی زائران دهه آخر صفر برای تهیه وسیله سفر | مسئولان از حالا تدبیر کنند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به مشکلات موجود در تأمین ناوگان جاده‌ای هم چنین اظهار می کند: در طی سال های اخیر اتوبوس زیادی در کشور تولید نشده است همگی بر کمبودها در این صنعت دامن زده است.

زائران بلیط بازگشت تهیه کنند

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این رابطه با تاکید بر این موضوع که مسافران برای سفر خود باید برنامه ریزی داشته باشند و حتما بلیط رفت و برگشت خود را از قبل رزرو کنند اذعان می کند: در حال حاضر مشکل به خصوصی برای جابجایی مسافران نداریم.

رضا صحراگرد اذعان می کند: فقط در مسیرهای تهران و اصفهان به مشهد که جزو مسیرهای پرتردد محسوب می‌شوند با هماهنگی‌های صورت گرفته از استان‌های مبدا و ناوگان فوق‌العاده توانسته‌ایم کمبودهای احتمالی را مدیریت کنیم.

وی ادامه می دهد: از آن جا که شرکت‌های پایانه مسافربری به صورت اینترنتی فروش بلیت دارند لذا مسافران با توجه به شلوغی و پیک سفرهای تابستانی در زمان خرید ضرورت دارد تا بلیت برگشت خود را از نیز مبدا خریداری کنند.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی می گوید: در برخی مواقع ظرفیت اتوبوس‌ها تکمیل می‌شود و بلیتی برای بازگشت زائران فراهم نمی‌شود که سعی داریم به کمک ناوگان فوق‌العاده کمبود اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای را جبران کنیم.

صحراگرد یادآور می شود: مسافران برای تسهیل و راحتی خود در زمان برگشت از مشهد، بهتر است در زمان خریداری بلیت رفت، بلیت بازگشت خود را نیز تهیه کنند.

کد خبر: ۲۳۶٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha