۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
چالش های کمبود نهاده های دامی در ایلام| پای دلالان به چرخه تولید دوباره باز شد
بازار گزارش می دهد؛

چالش های کمبود نهاده های دامی در ایلام| پای دلالان به چرخه تولید دوباره باز شد

ایلام- چالش های کمبود نهاده های دامی در ایلام باعث شده دوباره پای دلالان به چرخه تولید صنعت دام و طیور استان باز شود.

بازار؛ مهسا نظری: دامپروری و دامداری به عنوان یک بخش اقتصادی، یکی از پررونق‌ترین فعالیت‌های تولیدی است که سهم مهمی در تامین غذای مورد نیاز انسان‌ها از جمله محصولات لبنی، گوشت، پشم و چرم دارد؛ علاوه بر این نیز کود حیوانی که توسط دام‌ها تولید می‌شود نقش اساسی در صنعت کشاورزی ایفا کرده و ضمن نداشتن پیامدهای زیست محیطی کودهای شیمیایی باعث رونق تولید و توسعه اقتصاد در این حوزه می‌شود.

استان ایلام نیز با داشتن بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین یکی از مناطق مستعد دامداری در کشور است به گونه‌ای که از نظر تولید گوشت قرمز، تخم مرغ ، شیر خام و گوشت مرغ جایگاه ویژه‌ای را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

دامداری و دامپروری از دیرباز تاکنون همواره مهمترین فعالیت اقتصادی در ایلام محسوب شده و یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردم این دیار بوده است

لازم به ذکر است دامداری و دامپروری از دیرباز تاکنون همواره مهمترین فعالیت اقتصادی در ایلام محسوب شده و یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردم این دیار بوده است چرا که بیش از ۴۰ درصد مردم استان در بخش دامپروری و دامداری شاغل هستند.

کمبود نهاده های دامی در ایلام

با این حال دامداری در استان ایلام همواره با مشکلات متعددی از قبیل گران بودن هزینه داروها و واکسن دامی، سختی کار، مشکلات مرتبط با حمل و نقل، حساسیت زیاد دام‌ها به بیماری‌های مختلف، کمبود آب و کاهش قیمت گوسفند زنده مواجه هستند، اما افزایش هزینه تولید و کمی نهاده برای تامین خوراک دام یکی دیگر از مشکلات اساسی است که هر ساله با فرارسیدن فصل تابستان و بروز خشکسالی موجب رنج و نگرانی دامداران ایلامی می‌شود.

یک دامدار: کاهش ریزش‌های جوی و خشکسالی در سنوات اخیر تأثیر بسیار منفی به صنعت دامپروری وارد کرد

یکی از دامداران ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کاهش ریزش‌های جوی و خشکسالی در سنوات اخیر تأثیر بسیار منفی به صنعت دامپروری وارد کرد، زیرا نهاده‌های دامی که داخل استان تولید می‌شد به واسطه خشکسالی دچار کمبود شدیدی شدند.

نورالدین غلامی افزود: به همین علت در سال جاری میلیون‌ها راس دام که دیگر سهمی از علوفه مراتع ندارند با کمبود نهاده دامی مواجه بوده و باید به صورت دستی تغذیه شوند.

این دامدار ادامه داد: خرید نهاده‌های دامی دامداران سنتی را بیشتر دچار مشکل کرد، زیرا مجبوریم بخش زیادی از خوراک و نهاده‌های دامی مورد نیاز را خریداری کنیم که متاسفانه قیمت نهاده‌ها نیز بالاست و توان تامین نداریم.

پیامدهای منفی کمبود و گرانی نهاده

محمد باقری یکی دیگر از دامداران ایلامی به خبرنگار بازار گفت: در نتیجه کمبود علوفه بر اثر خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های پرورش دام، علاوه بر اینکه موجب رو آوردن بسیاری از دامداران به کشتار دام مولد خود شده است بلکه دست دلالان را نیز به عرصه خرید و فروش دام باز کرده و سبب شده بسیاری از دامداران که توان خرید نهاده ندارند دام‌های خود را با قیمتی ناچیز به دلالان بفروشند.

وی افزود: کمبود نهاده‌های دامی افزون بر اینکه خسارات بالایی به دامداران وارد می‌کند سبب گران شدن لبنیات، گوشت قرمز و نابودی صنعت دامداری در استان نیز می‌شود.

این دامدار در حالی که از روند رسیدگی مسئولان گله‌مند بود، ادامه داد: در حالیکه بارها مسوولان ایلامی وعده رسیدگی به مشکلات دامداران را داده‌اند اما هنوز اقدام خاصی در این رابطه انجام نشده و همچنان صنعت دامداری ایلام در دام کمبود نهاده گرفتار است.

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام در خصوص تأمین نهادهای دامی چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: در تماس و نشست‌هایی با مسئولان کشوری ماجرای تأمین نهاده‌های دامی مطرح شده و همچنین در استان ایلام نیز نظارت‌ها تقویت می‌شود.

چالش های کمبود نهادهای دامی در ایلام| پای دلالان به چرخه تولید دوباره باز شد

وی خواستار تأمین نهادهای دامی برای دامداران استان شد و گفت: دامداران استان از نظر تأمین نهاده‌های دامی مشکل دارند و باتوجه‌به خشکسالی‌های کم‌سابقه اخیر و مشکلات مالی این قشر زحمت‌کش، دولت نسبت به تأمین نهاده‌های دامی برای دامداران برنامه‌ریزی کند.

توزیع نهاده‌های دامی در بین دامداران

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تامین نهاده‌های دامی به دلیل تاثیر مستقیم بر تولید غذای مصرفی از اهمیت، حساسیت و ضرورت فراوان برخوردار است و در سالی که به علت خشکسالی و کمبود بارش‌ها با فقر مراتع مواجهیم بدون شک این اهمیت و حساسیت فزونی می‌یابد.

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان ایلام: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن نهاده‌های دامی از قبیل کنجاله سویا و ذرت دامی به دامداران و مرغداران استان ایلام تحویل داده شده است

هادی صالحی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن نهاده‌های دامی از قبیل کنجاله سویا و ذرت دامی به دامداران و مرغداران استان ایلام تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر از کل محصولات توزیع شده در سال جاری بیش از ۲ هزار و ۵۷۴ تن کنجاله سویا و سه هزار تن ذرت مورد نیاز دامداران و مرغداران استان تهیه و در اختیار آنان قرار گرفته است.

این مسئول در پایان گفت: تامین اقلام پروتئینی و کالاهای اساسی همچنین نهاده‌های دامی در راستای تعدیل و تثبیت بازار با توجه به اهمیت بالایی که دارد همواره مورد توجه سازمان پشتیبانی امور دام است.

افزایش قیمت نهاده های دامی باعث گرانی گوشت مرغ در ایلام شده است

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز گفت: یکی ازعلت های مهم گرانی گوشت مرغ در استان افزایش قیمت نهاده های دامی ازجمله سویا و ذرت است که باعث نوسان قیمت گوشت مرغ در استان شده است.

آذرنوش عموزاده اضافه کرد: در تیرماه ومرداد ماه سال جاری جهاد کشاورزی جوجه یک روزه را با قیمت متعادل در اختیار مرغداران قرارداده و با توجه به افزایش ورود نهاده های دامی ازجمله سویا و ذرت به وزن ۳۵۰ تن و ۵۵۰ تن به استان، درماهای آینده شاهد کاهش قیمت گوشت مرغ درسطح استان خواهیم بود.

ازآنجاکه نهاده‌های دامی نقشی مهمی در تولید گوشت توسط دامداران دارد، کمبود این مهم می‌تواند علاوه افزایش قیمت نهاده‌ها، بر کاهش تولید عشایر تأثیر زیادی داشته باشد، از این رو باید حل این مشکل به طور ویژه در دستور کار مسئولانی استانی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۳۶٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      0 0
      درامریکا۷۲درصددربخش خدمات (دلالی)وفقط۳درصددربخش کشاورزی فعالیت می کنندوپویا شدن صنعت دامپروری وجودبخش خدمات قوی درآمریکا است اگردولت این بخش راسروسامان بدهدمطمئنا اشتغال زایی پویا میشودوازانجائیکه دولتمردان مافقط شعارمیدهندضعف هاخودرابه گردن بخش خدمات یابقول آقایان دلال می انازند