۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
اصطلاحات ضروری که در دنیای ارز دیجیتال باید دانست

اصطلاحات ضروری که در دنیای ارز دیجیتال باید دانست

یکی از اصول اولیه و اساسی برای آغاز فعالیت در بازار کریپتوکارنسی‌ها، آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال است.

به گزارش بازار، یکی از اصول اولیه و اساسی برای آغاز فعالیت در بازار کریپتوکارنسی‌ها، آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال است. در صورتی که با مفاهیم اولیه آشنا نباشید، در هنگام مطالعهٔ یک مقاله، صحبت با یک شخص حرفه‌ای و... دچار سردرگمی می‌شوید. از این رو به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هرکاری، میزان دانش و اطلاعات خود را درمورد مفاهیم پایه افزایش دهید. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم درمورد مهم‌ترین اصطلاحاتی که در بازار رمز ارزها از آن استفاده می‌شود، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

بلاکچین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال

یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال که تمام دارایی‌های موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها براساس آن تولید می‌شوند. بلاکچین به‌طور ساده، یک دفتر کل عمومی و تغییرناپذیر است که تمامی تراکنش‌های مربوط به یک شبکهٔ رمزنگاری‌شده در آن ثبت می‌شود. این دفتر توسط بلوک‌هایی از اطلاعات تشکیل شده‌است که به یکدیگر متصل شده‌اند و هرکدام شامل داده‌های تراکنش‌های مختلف هستند.

کریپتوکارنسی

کریپتوکارنسی‌ها ارزهای دیجیتال و رمزنگاری‌شده‌ای هستند که بر پایهٔ بلاکچین کار می‌کنند. این دارایی‌ها به‌واسطهٔ استفاده از این تکنولوژی، امنیت و شفافیت بسیار بالایی دارند. درواقع برخلاف ارزهای معمولی که به‌صورت مرکزی توسط بانک‌ها یا دولت‌ها اداره می‌شوند، کریپتوها بدون واسطه و کنترل دولت‌ها عمل می‌کنند.

صرافی

از دیگر اصطلاحات ارز دیجیتال می‌توان به اکسچنج‌ها اشاره کرد. صرافی‌ها یکی از اجزای اصلی و مهم در دنیای کریپتوکارنسی‌ها هستند. این مکان‌ها به افراد امکان می‌دهند تا دارایی‌های دیجیتال خود را به‌صورت آنلاین خرید و فروش کنند. با گسترش تکنولوژی و رونق این بازار، تعداد و اهمیت صرافی‌ها نیز روزبه‌روز بیشتر شده‌است. این پلتفرم‌ها را می‌توان به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم‌بندی کرد. صرافی‌های متمرکز معمولاً مدیریت مرکزی دارند و کاربران با آن‌ها تعامل دارند. این نوع اکسچنج‌ها امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما نیازمند اعتماد بیشتری نیز هستند. صرافی‌های غیرمتمرکز از تکنولوژی بلاکچین برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و کاربران بدون واسطه با یکدیگر تعامل دارند.

کوین

به ارزهایی که شبکهٔ اختصاصی مربوط به خود را دارند و به‌صورت مستقل عمل می‌کنند، کوین گفته می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که این دارایی‌ها می‌توانند به‌صورت غیرمتمرکز و متمرکز مدیریت شوند؛ اما اغلب آن‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که نهادهای نظارتی و دولت‌های مختلف هیچ‌گونه دخالت و کنترلی بر آن‌ها ندارند. برخی از شناخته‌شده‌ترین کوین‌ها عبارتند از:

  • بیت کوین

  • ریپل

  • لایت کوین

استیبل کوین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال

استیبل کوین یکی دیگر از اصطلاحات ارزدیجیتال هستند که باید با آن‌ها آشنا شد. نوعی دارایی که به دلیل داشتن پشتوانه (معمولاً سایر ارزهای فیات) نوسانات کمتری را تجربه می‌کنند. هدف اصلی استیبل کوین‌ها ایجاد یک ارز دیجیتال پایدار با استفاده از تکنولوژی بلاکچین است. به‌طور کلی در حال حاضر سه مدل مختلف از این کوین‌ها در بازار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • با پشتوانهٔ ارز فیات؛

  • با پشتوانهٔ سایر رمزارزها؛

  • الگوریتمی.

اصطلاحات ارز دیجیتال

مارکت کپ

مارکت کپ یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که درمورد حجم و اندازهٔ بازار کریپتو اطلاعاتی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. سایت‌های مختلفی برای دسترسی به داده‌های موجود در این زمینه وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به آن‌ها، این دیتاهای مهم را بررسی کنند. برخی از آمارهای منتشرشده در سایت‌های معتبر عبارتند از:

  • قیمت لحظه‌ای؛

  • حجم معاملات روزانه؛

  • میزان عرضه و تقاضا؛

  • تغییرات قیمت.

وایت پیپر

وایت پیپر یک مفهوم مهم در دنیای ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی‌هاست که به مستندات و توصیفات ارائه‌شده توسط توسعه‌دهندگان یا تیم‌های پروژه‌های ارزهای دیجیتال اشاره دارد. وایت پیپرها به‌صورت فنی و دقیق توصیف معماری، اهداف، الگوریتم‌ها، ویژگی‌ها و نحوهٔ عملکرد رمزارز را شرح می‌دهند. این مستندات برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، کاربران و افراد علاقه‌مند به پروژه، بسیار حائز اهمیت هستند.

پامپ و دامپ

پامپ و دامپ یکی دیگر از اصطلاحات ارز دیجیتال هستند که در بازار کریپتوکارنسی‌ها استفاده می‌شوند و به افزایش و کاهش ناگهانی قیمت‌ها اشاره دارند. این افزایش و کاهش‌ها معمولاً در بازه‌های زمانی کوتاه و به‌صورت شدید رخ می‌دهد و می‌توانند تأثیرات قابل‌توجهی بر روی بازار کریپتوکارنسی‌ها و سرمایه‌گذاران داشته باشند.

دفترکل

دفتر کل در ارزهای دیجیتال به معنای ثبت و نگه‌داری تمامی تراکنش‌ها و اطلاعات مرتبط به یک دارایی است. این دفتر به‌صورت دیجیتالی و در بستر بلاکچین به‌عنوان یک سیستم متمرکز و یکپارچه حسابداری عمل می‌کند و داده‌های مربوط تمامی تراکنش‌ها به‌صورت عمومی در دسترس همگان قرار می‌گیرد. دفتر کل در ارزهای دیجیتال مجموعه‌ای از بلوک‌ها هستند که هرکدام شامل تراکنش‌های مختلف است. هر بلوک به‌صورت متوالی به بلاک‌های قبلی متصل می‌شود و یک زنجیرهٔ بلاکی ایجاد می‌کند. اطلاعات مربوط به هر تراکنش به‌صورت رمزنگاری‌شده ثبت می‌شود که تأمین امنیت و شفافیت این دفتر را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

فورک یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال

در دنیای ارزهای دیجیتال، مفهوم فورک به تقسیم و انشعاب زنجیره بلوکی یک ارز دیجیتال به دو شاخهٔ مجزا اشاره دارد. این کار ممکن است به دلیل اختلافات در قوانین و قواعد پروتکل‌ ارزها، تصمیمات توسعه‌دهندگان و یا نیازهای مختلف جامعهٔ کاربری انجام شود. این کار ممکن است به دلیل نیاز به بهبودها، اصلاحات یا تغییرات فنی در ارز دیجیتال ایجاد شود. هر شاخهٔ جدید می‌تواند مسیر مختص به خود را پیش بگیرد و تراکنش‌هایی که بعد از این عمل انجام می‌شوند، تنها در یکی از شاخه‌ها اعتبار دارند. انشعاب فورک به ایجاد شاخه‌های جدید در زنجیرهٔ بلوکی ارز دیجیتال به علت اختلافات اجتماعی یا تصمیمات توسعه‌دهندگان اشاره دارد. در این حالت، یک رمز ارز به دلیل نقطه‌نظر متفاوت در مسیر توسعه، به دو یا چند شاخه منشعب می‌شود و فعالیت هر شاخهٔ جدید به‌صورت مجزا ادامه پیدا می‌کند.

اصطلاحات ضروری که در دنیای ارز دیجیتال باید دانست

لیست اصطلاحات ارز دیجیتال

بازار کریپتوکارنسی‌ها دنیایی پویا و پرچالش است. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم قبل از آغاز فعالیت، با مفاهیم اصلی آن آشنا شوید. با بررسی اصطلاحات ارز دیجیتال از Wallex افراد می‌توانند بهترین تصمیمات را در خرید، فروش و سرمایه‌گذاری اتخاذ کنند. به خاطر داشته باشید که این بازار همواره در حال تغییر است و شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، باید همواره مهارت‌های خود را ارتقا دهید تا موفق به کسب سود از آن شوید.

کد خبر: ۲۳۶٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha