۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
صنعت خودرو جایگزینی ندارد
کارشناس بازار خودرو تاکید کرد

صنعت خودرو جایگزینی ندارد

صنعت خودرو صرفا خودروسازی نیست اگر این صنعت ورشکسته شود هیچ صنعتی نمی تواند با این حجم از اشتغال، سرمایه گذاری و زیرساخت جایگزین آن شود.

به گزارش بازار، کارشناس بازار خودرو گفت: بعد از دهه ها سال تولید خودرو نهادهای مختلف به روش های مختلف به خودروساز دستور می دهند که مهم‌ترین آن در دهه سال اخیر قیمت گذاری دستوری است که تاثیر مثبتی بر بازار و مصرف کننده واقعی نداشت و فقط زیان خودروساز و افزایش قیمت خودرو را به دنبال داشت و تا زمانی که نهادهادهای حاکمیتی بدون آینده نگری در موضوع قیمت‌گذاری دخالت کنند شرایط به همین منوال خواهد بود.

وی ادامه داد: نتایج قیمت گذاری دستوری حتی برای نوجوانان ما قابل فهم نیست که به طوری  مثال خودرویی که در بنگاه تولیدی ۳۰۰ میلیون قیمت گذاری شده و در بازار ۷۰۰میلیون معامله می شود براساس کدام علم اقتصاد و هزینه های تولید قیمت گذاری شده است، این در صورتی است که اگر خودروسازان با سود منطقی خودرو را عرضه کنند دیگر شاهد فروش خودرو در سامانه و توسط دلالان نخواهیم بود و در پایان اصلاح قیمت سبب کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه، سودآوری شرکت باعث خواهد شد.

صدرایی افزود: صنعت خودرو صرفا خودروسازی نیست اگر این صنعت ورشکسته شود هیچ صنعتی نمی تواند با این حجم از اشتغال، سرمایه گذاری و زیرساخت جایگزین آن شود و اگر این روند زیان خودرو سازان ادامه دار باشد یک تهدید مهم برای کشور خواهد بود و  لازم قیمت گذاری دستوری حذف شود.

وی با بیان اینکه این صنعت در حوزه های مختلف تاثیر دارد، افزود: باید این صنعت را در حوزه های خرد و کلان بررسی کرد به طوری که تصیمات سیاسی بزرگ‌ترین تاثیر را بر روی این صنعت دارد.

صدرایی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند در خودروسازی به استقلال رسیده گفت: با توجه به اینکه این صنعت نیاز به سرمایه گذرای زیاد در حوزه های مختلف دارد و همچنین دانش و توان فنی لازم برای توسعه این صنعت از توان هر کشوری خارج است شرکت های خودرو سازی بزرگ با همکاری و تبادل امکانات، دانش فنی، طراحی و تولید و تاسیس شرکت های مشترک اقدام به تولید و عرضه محصول می کنند.

صداریی به صنعت خودروسازی در ایران اشاره کرد و گفت: چند دهه تحریم و نبود ارتباط ادامه دار و متوازن با شرکت های بزرگ خودرو سازی باعث شد صنعت خودروسازی ایران با تمام ظرفیت های موجود به میزان مورد انتظار موفق به توسعه نشود.

کارشناس بازار خودرو ادامه داد: نوسانات اقتصادی، عدم ثبات سیاسی و اداری و نبود زیرساخت های لازم سبب شد خودروسازی در زمینه موفقیت زیادی کسب نکرده و همگام با دیگر شرکت ها خودروسازی توسعه نیابد.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: شرکت ها و صنایعی در کشور وجود دارد که از ظرفیت و توان لازم برای تولید برخودار هستند که دولت با ایجاد بستر لازم، داشتن برنامه کلان، سرمایه گذاری و ارتباطات جهانی  از این شرکت ها حمایت می‌کند.

صداریی با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی از ظرفیت و توان فنی لازم برای تولید و تامین نیاز بازار داخلی برخودار است افزود: این صنعت موتور محرک صنعت کشور است و توان تولید سالانه بیش از یک میلیون ۵۰۰هزار دستگاه خودرو را دارد در شرایط فعلی و کمبود ارز و تحریم های صورت گرفته، امکان این حجم از واردات وجود ندارد اما معتقد هستم خودروسازان داخلی در یک فضای رقابتی مشکلی با واردات خودرو ندارد.

وی ادامه داد: صنعت علم دستوری نیست و مبتنی بر علم اقتصاد است و با دستور و امر نهی اداره نمی شود و زمانی که دولت با دستور در صنعت دخالت می کند سیستم تولید، طراحی و توزیع شرکت مختل و در آخر شرکت اشتیاقی برای طراحی و تولید و عرضه نخواهد داشت و عملا  زیان  به عنوان یک تهدید عمده صنعت خودرو سازی را ورشکسته خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳۶٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha