۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
«مجمع گفتگوی منطقه ای» فرصتی واقعی برای تنش زدایی در خلیج فارس است
استاد دانشگاه کمبریج در گفتگو با بازار:

«مجمع گفتگوی منطقه ای» فرصتی واقعی برای تنش زدایی در خلیج فارس است

پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان معتقد است گفتگوهای منطقه ای با ابتکار دبیر کل سازمان ملل در خصوص منطقه خلیج فارس یک فرصت واقعی برای ایجاد روابط کمتر مخرب در سراسر منطقه است.

بازار؛ گروه بین الملل: در اوایل تیرماه امسال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در پست اینستاگرام خود عنوان کرد: با نگاه به اهمیت همسایگان در سیاست خارجی کشور و در راستای تقویت سیاست همسایگی دولت سیزدهم، کوتاه زمانی پس از میزبانی از وزیر خارجه عربستان سعودی و گفتگوهای مفید انجام شده در تهران، عازم ۴ کشور قطر، عمان، کویت و امارات در حوزه جنوبی خلیج فارس شدم. گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه و همتایانم در این کشورها بسیار مثبت، سازنده و برای همگان در دو سوی شمال و جنوب پهنه آبی راهبردی خلیج فارس امیدآفرین بود و نویدبخش "فردایی بهتر، امن‌تر و شکوفاتر" برای مردمانی که پیوندهای مودّت و محبّت و خویشاوندی میان آنان ریشه‌دار و عمیق است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که ایجاد سازوکاری مشترک برای گفتگو و همکاری با حضور همه کشورهای حوزه راهبردی خلیج فارس، بیش از هر زمان دیگری لازم و ثمربخش است. بدین منظور با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل مبنی بر نشست وزرای خارجه منطقه در نیویورک ، ایده تشکیل "مجمع گفتگو و همکاری" با مشارکت همه کشورهای دو سوی شمال و جنوب خلیج فارس را مطرح و جزئیات مدون و مکتوب آن را نیز در آینده نزدیک به همه همسایگان جنوبی خود ارائه خواهیم کرد. فردایی بهتر، امن‌تر و شکوفاتر حق مشترک همه مردمان ماست و جمهوری اسلامی ایران مصمم است که به‌ این منظور تلاش خود را مضاعف نماید.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیراً در تلاش برای ایجاد روابط قوی‌تر و ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای، سفر دیپلماتیک سه روزه خود را از کشورهای کلیدی عرب در خلیج فارس آغاز کرد. با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، سفر وی به قطر، امارات متحده عربی، کویت و عمان گام مهمی در جهت تقویت روابط با همسایگان عرب جنوبی ایران بود. وی در این سفر با سران کلیدی از جمله امیر قطر، نخست وزیر امارات متحده عربی، نخست وزیر کویت و وزیر امور خارجه عمان گفتگو و تبادل نظر کرد. علاوه بر این، وی با مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن دیدار و با همتایان خود در این کشورها دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در پایان سفر منطقه‌ای خود در بیانیه‌ای با ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده این همکاری‌ها، اظهار داشت: در چارچوب همکاری‌های اقتصادی و تجاری، تحولات بسیار مثبتی برای ملت خود و مردم این چهار کشور منطقه خواهیم داشت.» وی اهمیت قائل شدن ایران برای موضوعات دوجانبه را مورد تاکید قرار داد و بر بحث و تبادل نظر با محوریت رفع موانع و تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، تجارت، گردشگری، علم، فناوری و سایر حوزه‌های مورد علاقه دوجانبه تاکید کرد.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان انجام داده که در ادامه آمده است.

«جان دان» استاد کنونی دانشگاه کمبریج انگلستان است. تخصص او بحث انقلابها و تغییر رژیم‌ها است. وی سابقه تدریس در دانشگاه هاروارد آمریکا را نیز دارد. او استاد برجسته نظریه و اندیشه سیاسی است و صاحب کتاب «انقلاب‌های مدرن» است.

گفتگوهای منطقه ای با ابتکار دبیر کل سازمان ملل در خصوص منطقه خلیج فارس یک فرصت واقعی برای ایجاد روابط کمتر ضایع کننده و مخرب در سراسر منطقه است

«جان دان» در خصوص گفتگوهای منطقه ای به ابتکار دبیر کل سازمان ملل می گوید: گفتگوهای منطقه ای با ابتکار دبیر کل سازمان ملل در خصوص منطقه خلیج فارس یک فرصت واقعی برای ایجاد روابط کمتر ضایع کننده و مخرب در سراسر منطقه است.

وی افزود: این گفتگوها علیرغم تنشهای تاریخی که در منطقه وجود دارد یک فرصت خواهد بود و می تواند زمینه گفتگو میان کشورهای منطقه را فراهم کند.

استاد دانشگاه کمبریج در ادامه یادآور شد: اینکه تا چه اندازه از این فرصت استفاده خواهد شد به انتخاب رهبران دولتهای مورد نظر بستگی دارد، اما این فرصت قطعا وجود دارد.

پروفسور «جان دان» در خصوص تاکتیکی یا راهبردی بودن این گفتگوها نیز گفت: تاکتیکی یا استراتژیک بودن روند دیپلماتیک در این فضا در طول زمان انتخابی از سوی عوامل دولتی مورد نظر خواهد بود. دلیل خوبی وجود ندارد که چرا نباید استراتژیک باشد (اما البته دلایل بالقوه زیادی وجود دارد که ممکن است در عمل نباشد).

وی یادآور شد: تاکتیکی بودن یا استراتژیک بودن امری است که به چگونگی پیشرفت مذاکرات و اعتمادسازی متقابل باز می گردد. این روند می تواند به روابط عمق ببخشد و آنرا از حالت تاکتیکی درآورد.

در شرایط تنش زای کنونی کشوری که بیشترین ضرر را در منطقه متحمل می شود ایران است

استاد دانشگاه کمبریج معتقد است در شرایط تنش زای کنونی کشوری که بیشترین ضرر را در منطقه متحمل می شود ایران است. در واقع شرایط تنش زا برای ایران مناسب نیست و بیشترین ضرر را متوجه این کشور می کند.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha