۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
افزایش قیمت آهن با معاملات شمش

افزایش قیمت آهن با معاملات شمش

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی از افزایش قیمت روز آهن در برخی از زیرمجموعه‌های بازار حکایت داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد داخلی از افزایش قیمت روز آهن در برخی از زیرمجموعه‌های بازار حکایت داشت و شمار زیادی از مبادی فروش نیز تغییری در قیمت محصولات خود اعمال نکردند.

بازار ارز با روند ثابتی همراه بود و نوسانی در قیمت دلار مشاهده نشد، به طوری که هر دلار بازار آزاد از ابتدا تا انتهای روز روی ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت ماند.
تحلیلی بر اوضاع بازار اهن

با بروز نوسانات افزایشی در بازار اهن، قیمت روز میلگرد در عمده شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود و شماری از مبادی فروش نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز تیرآهن در اکثر مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد اما در این میان قیمت تیرآهن اصفهان و تیرآهن فایکو در برخی سایزها با افزایش ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان همراه بودند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و سپری در عمده مبادی فروش حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش داشتند و تعدادی نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها در کلیه مبادی فروش ثبات داشتند، همچنین قیمت لوله مانیسمان، لوله داربست، لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه بدون تغییر عرضه شد اما قیمت ورق آهن مبارکه در برخی ضخامت‌ها حدود ۲۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی هم در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

همانطور که از آمار و ارقام برمی‌آید روز گذشته قیمت آهن و میلگرد تحت تأثیر برخی عوامل با روند افزایش همراه شد. استقبال چشمگیری که از عرضه شمش در بورس کالا اتفاق افتاد باعث افزایش قیمت روز آهن آلات در شماری از حوزه‌ها شد. قیمت برخی از محصولات به میزان ۲۰۰ تومان بر کیلوگرم و در برخی موارد حتی ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

به نظر می‌رسد فشارها و محدودیت‌های بالادست در حوزه انرژی و مواد اولیه، همچنین عوارض صادراتی صنایع فولادی، باعث اقدامات حمایتی و تغییر رویکرد بازارسازان شده است، به عبارتی تغییراتی مانند آزادسازی خرید شمش و کنستانتره توسط تجار، صدور اجازه تأمین ال سی داخلی (فروش اعتباری) برای فولادسازان بزرگ و تلاش برای اصلاح قیمت داخلی به بروز چنین نوساناتی منتهی شده است که نتیجه آن رشد قیمت آهن کیلویی با حمایت بازارسازان است.

رونق فروش شمش در بورس کالا
گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است براساس بررسی معاملات در رینگ داخلی بورس‌کالا، تقاضا برای شمش فولاد در سومین هفته نیز افزایش یافته است.

قیمت پایه شمش فولاد XSP در رینگ داخلی بورس‌کالا در کانال ۱۸‌هزار تومانی تثبیت شده است و بازار جهانی نیز تحت تأثیر داده‌های اقتصادی نگران‌کننده در چین قرار گرفته که منجر به کاهش قیمت اهن الات در این کشور شده است.

به طور کلی و با در نظر گرفتن شرایط کلی بازار می‌توان گفت افزایش استقبال از شمش به فاصله بین نرخ دلار صادراتی و نرخ اسکناس بازار برمی‌گردد که این امر باعث گپ منفی بین قیمت میلگرد بورس و بازار شده است، زیرا شمش با استقبال چشمگیری مواجه است درحالی که میلگرد تقاضایی ندارد بنابراین بازار میلگرد تحت هر شرایطی به ناچار باید خود را با معاملات شمش تطبیق دهد اما این تطابق ممکن است با فاصله زمانی دو هفته‌ای اتفاق بیفتد.

پس با این اوصاف نوسانات هفتگی محدود و مثبت در بازار میلگرد دور از انتظار نیست اما بازار دچار مشکلاتی همچون بی‌پولی، کمبود تقاضا و نقد کردن ال‌سی‌ها است، با این حال همه کارخانه‌ها به شمش نیاز دارند.

نتیجه این فرایند این است که قیمت فروش میلگرد داخلی به تدریج از قیمت فروش میلگرد صادراتی جدا می‌شود و بالا می‌رود و به گران شدن و رکود بازار میلگرد منتهی می‌شود که این امر ناشی از افزایش فاصله نرخ دلار صادراتی و نرخ اسکناس است.

طبق آمار امروز در تالار صنعتی بورس‌کالا، محصولات فولادی با حجم عرضه ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن و قیمت پایه مشخصی عرضه می‌شوند. از این میزان ۱۵۰۰ تن ورق رنگی با قیمت ۴۳ هزار و ۴۹۱ تومان عرضه می‌شود که قیمت آن در مقایسه با هفته گذشته ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، ۸ هزار تن ورق سرد B با قیمت پایه ۳۰ هزار و ۵۱۸ تومان و ۷ هزار تن ورق قلع اندود با قیمت پایه ۴۱ هزار و ۹۱۰ تومان عرضه می‌شوند. قیمت پایه ورق سرد B در مقایسه با قیمت پایه قبلی ۰.۱ درصد کاهش یافته است، در حالی که قیمت پایه ورق قلع اندود با افت ۱۵.۶ درصدی روبرو شده است؛ همچنین ۱۶ هزار تن ورق گالوانیزه G با قیمت پایه ۳۸ هزار تومانی عرضه می‌شود.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha