۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
«گردشگری کشاورزی» مزیت اقتصادی قزوین | غفلت از ظرفیت‌های جذاب
بازار گزارش می دهد؛

«گردشگری کشاورزی» مزیت اقتصادی قزوین | غفلت از ظرفیت‌های جذاب

قزوین- کارشناسان باور دارند همچنان اقتصاد صنعتی بر قزوین حکومت می‌کند و سوق دادن سرمایه‌گذاران به سمت صنعت جایی برای نفس کشیدن گردشگری کشاورزی باقی نگذاشته است.

آرش صالحی، بازار؛ با توجه به اینکه در سنوات اخیر به دلیل کاهش بارندگی و فقر مراتع عشایر کشور و همچنین استان قزوین به لحاظ اقتصادی دچار مشکلاتی شده بنابراین به منظور کاهش وابستگی به اقتصاد تک‌بعدی وزارت‌های جهادکشاورزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرای چهار طرح را در دستور کار خود قرار داده که یکی از آنها توسعه اقتصاد روستاییان و عشایر مبتنی بر توسعه گردشگری کشاورزی است.

به استناد ماده هفت قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال ۷۰ مجلس شورای اسلامی اعطای پروانه و جواز گردشگری کشاورزی از سوی سازمان جهادکشاورزی و میراث فرهنگی صورت می‌گیرد و این روزها به عنوان کارویژه جدی برای سازمان جهادکشاورزی استان قزوین تعریف شده و البته میزان همراهی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری با سازمان جهادکشاورزی استان در این حوزه بسیارناچیز و نزدیک به صفر است.

قزوین پایلوت اجرای طرح گردشگری کشاورزی است

معاون اقتصادی استاندار قزوین در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دوران گردشگری سنتی و متکی به آثار و ابنیه تاریخی تا حدودی گذشته است، گفت: استان قزوین با داشتن دشت زرخیز قزوین و وجود شهرستان‌های بویین‌زهرا و تاکستان که جزء قطب‌های کشاورزی کشورند، با توجه به نزدیکی به پایتخت بهترین استان برای اجرای طرح گردشگری کشاورزی است.

علی رحمانی بیان کرد: با توجه به اینکه قزوین تنها شهر محصور در باغ‌ها و بویین‌زهرا و تاکستان جزو پرباغ‌ترین شهرهای کشور هستند و دو ناحیه مهم شهرستان قزوین یعنی الموت و طارم هم مملو از باغات زیتون و میوه‌هایی مانند زغال‌اخته و گیلاس است، بنابراین قزوین دارای مزیت نسبی بسیار بالایی در حوزه گردشگری کشاورزی است بنابراین دستور کار اصلی ما توسعه گردشگری کشاورزی استان قزوین مبتنی بر معرفی باغات سنتی و مدرن در قالب طرح‌های گردشگری کشاورزی است.

مدیر گردشگری جهاد کشاورزی قزوین: شناسایی فعالیت‌های کشاورزی دارای جذابیت برای گردشگر در دستور کار است

وی ادامه داد: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، استان قزوین به پایلوت اجرای طرح گردشگری کشاورزی مبدل شده و سیاست قطعی معاونت اقتصادی استانداری قزوین هم پشتیبانی از طرح‌های گردشگری کشاورزی با ظرفیت‌های بالا است. البته تمایل بالای مجتمع‌های کشت‌ و صنعت به ثبت جواز گردشگری کشاورزی را نیز باید مدذ نظر قرار داد لیکن پمی‌توان گردشگری کشاورزی در استان قزوین را بهترین محل برای احداث اقامتگاه‌های بومگردی کرد و این تجربه به صورت سنتی در مناطقی مانند الموت جواب داده است.

شناسایی ۳۵ مجتمع کشاورزی و باغی با ظرفیت گردشگری

مدیر طرح پیشران گردشگری کشاورزی سازمان جهادکشاورزی قزوین در گفتگو با خبرنگار بازار درباره اقدامات نهاد متبوعش برای رونق‌بخشی به گردشگری کشاورزی بیان کرد: شناسایی فعالیت‌های کشاورزی دارای جذابیت برای گردشگر، ظرفیت‌سنجی این فعالیت‌ها و تهیه بانک طرح‌های کشاورزی دارای قابلیت گردشگرپذیری در زمره این اقدامات است.

آزیتا اسدی با بیان اینکه باغستان سنتی شهر قزوین و باغستان سنتی روستای خوزنین (از توابع بویین‌زهرا) از نمادهای گردشگری کشاورزی استان محسوب می‌شوند، گفت: در حوزه گردشگری کشاورزی اتکای ما به فرهنگ دیرینه باغداری در استان قزوین است و در همین راستا پروانه گردشگری کشاورزی برای باغستان خوزنین صادر کردیم.

وی با بیان اینکه نخستین پروانه بهره‌برداری مجموعه گردشگری کشاورزی در استان قزوین را برای مجموعه کشت و صنعت خندان در طارم سفلی صادر کردیم، تصریح کرد: با این حال گردشگران ما بیشتر تمایل به حضور گردشگر در باغ، تجربه چیدن گل و مشاهده فرآیند گلابگیری سنتی دارند.

طرح‌های شاخص گردشگری کشاورزی استان قزوین

مدیر طرح پیشران گردشگری کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین از شناسایی ۳۵ مجتمع کشاورزی و باغی با ظرفیت گردشگری کشاورزی در استان قزوین خبر داد و افزود: با این حال تا امروز ۱۰ مجتمع کشاورزی و باغی در استان قزوین مجوز بهره‌برداری گردشگری کشاورزی از ما دریافت کردند. در ضمن تورهای سیاحتی زیادی به این مجتمع‌ها برای کار آموزشی جذب می‌شوند و سال قبل ۲ هزار و ۷۱۰ نفر گردشگر از اماکن گردشگری کشاورزی استان دیدن کردند.

اسدی بیان کرد: در کشت و صنعت خندان، نهالستان رویان (تولیدکننده گیاهان زینتی)، باغ پسته در روستای عصمت‌آباد بویین‌زهرا، پرورش زنبور عسل در روستای قلات و باغستان سنتی گل محمدی در خوزنین (ویژه گلاب‌گیری) جزو طرح‌های برتر و شاخص این حوزه هستند.

فصاحت کارشناس: هر چه‌قدر برای تبلیغ بخش صنعت در استان قزوین وقت گذاشته شده، به همان اندازه به حوزه‌های کشاورزی و گردشگری بی‌اعتنایی شده است

وی با بیان اینکه کشت و صنعت خندان پیشرفته‌ترین طرح حوزه گردشگری کشاورزی استان محسوب می‌شود، تصریح کرد: این مجموعه که به عنوان چهارمین مرکز گردشگری کشاورزی استان پروانه بهره‌برداری اخذ کرده، شامل باغات تولیدکننده ارقام سنتی زیتون است که ۳۰ سال پیش بنای احداث آن گذاشته شده و ۱۵۰ هکتار وسعت دارد.

نخستین باغ زیتون متراکم

مدیر طرح پیشران گردشگری کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با ذکر اینکه در کشت و صنعت خندان نخستین باغ زیتون متراکم ارقام روغنی با وسعت ۶۰ هکتار در استان قزوین ساخته شده است، افزوذ: بنابراین گردشگران در این مجموعه از مراحل مختلف روغن‌گیری سنتی و دستگاهی زیتون رقم طارم بازدید می‌کنند.

اسدی از ساخت یک اقامتگاه بومگردی در کنار این کشت و صنعت خبر داد و گفت: ساخت این اقامتگاه بومگردی و هتل سنتی برای این است که شرایط اقامتی مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم شود.

پروبال دادن به صنعت و بی‌توجهی به گردشگری کشاورزی

فرشاد فصاحت کارشناس اقتصادی هم در گفتگو با خبرنگار بازار هم با اشاره به موانع توسعه گردشگری کشاورزی در استان قزوین گفت: استان قزوین به دلیل حضور سع هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی جزء قطب‌های صنعتی کشور است و بنابراین نگرش سنتی در استان قزوین همچنان جذب سرمایه‌گذار در این حوزه است.

وی اضافه کرد: اینکه همچنان بخش صنعت ما جذاب‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاران تهرانی و غیرتهرانی محسوب می‌شود، بیانگر این واقعیت است که هر چه‌قدر برای تبلیغ بخش صنعت در استان قزوین وقت گذاشته شده، به همان اندازه به حوزه‌های کشاورزی و گردشگری بی‌اعتنایی شده است.

به نظر می‌رسد که مدیریت استان قزوین باید با تغییر جدی رویکرد به سمت پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران گردشگری کشاورزی برود

فصاحت ادامه داد: با توجه به اینکه شغل کشاورزی و باغداری شغل آباواجدادی مردم قزوین بوده، بنابراین توسعه این بخش خودبه‌خود به عنوان یک گره ذهنی مطرح نبوده و همین موضوع سبب شده که ترویج ظرفیت‌های کشاورزی استان قزوین به صورت ناخودآگاه از دستور کار مدیران اقتصادی استان خارج شود.

قزوین هنوز مقصد گردشگری کشاورزی نیست

این اقتصاددان با بیان اینکه قزوین هنوز مقصد گردشگری کشاورزی و طبیعت‌محور نشده، تصریح کرد: از طرفی قزوین به عنوان یک‌ شهر-موزه و استانی مملو از آثار تاریخی و طبیعی هیچ‌وقت در حوزه تبلیغات گردشگری خوب نبوده و امروز اگر می‌خواهیم ۲ صنعت پیچیده سفر و کشاورزی را تلفیق کنیم و بیشترین بهره‌برداری را از این ۲ بخش داشته باشیم، باید تأمین نقدینگی طرح‌های گردشگری کشاورزی اولویت نخست ما باشد.

فصاحت با بیان اینکه سال‌هاست تهرانی‌ها قزوین را به مثابه یک گذرگاه برای رسیدن به استان‌های شمالی می‌شناسند، افزود: این در حالی است که باغات زیبای الموت و طارم استان قزوین با میوه‌های درجه‌یک هنوز مورد بازدید بسیاری از ایرانی‌ها قرار نگرفته و باید بخش زیادی از یک‌میلیون گردشگری که هر روز از استان قزوین تردد می‌کنند، وارد استان قزوین شوند و در فضای باصفای باغات ما سیاحت کنند.

در نهایت به نظر می‌رسد که مدیریت استان قزوین باید با تغییر جدی رویکرد به سمت پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران گردشگری کشاورزی رفته و با موافقت با توسعه هتل‌-باغ‌ها در کنار مزارع کشاورزی و باغات نگاه جدیدی به حوزه هتلداری داشته و به اجرای اصرار بر ساخت هتل‌ در مرکز شهر قزوین که راه به جایی نمی‌برد، از الگوی کشورهای آفریقایی برای توسعه هتل‌ها در کنار باغات و مزارع بهره ببرد.

کد خبر: ۲۳۶٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha