۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
بازار تایر کشور سالانه به ۷ میلیون حلقه واردات نیازمند است| خرید لاستیک به ۲ برابر قیمت توسط مشتریان
دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفتگو با بازار مطرح کرد

بازار تایر کشور سالانه به ۷ میلیون حلقه واردات نیازمند است| خرید لاستیک به ۲ برابر قیمت توسط مشتریان

میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک به بازار گفت: بازار تایر کشور سالانه نیازمند واردات ۵ تا ۷ میلیون حلقه است، در حال حاضر کمتر از سه میلیون حلقه به کشور وارد می شود.

بازار؛ گروه خودرو: لاستیک به عنوان قطعه مصرفی در بازار هر روز نوسان افزایش را تجربه می کند، البته این افزایش قیمت از سوی تولید کننده یا واردکننده انجام نمی شود. بلکه سکان هدایت قیمت گذاری به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا در اختیار شبکه توزیع و سودجویان است.

طی یکسال اخیر قیمت لاستیک های وارداتی در بازار افزایش چشمگیری داشته و ظاهرا مسئولان وزارت صمت ناتوان از کنترل این افزایش نرخ به شیوه های معقول هستند. این عامل سبب شده که مصرف کننده نهایی در بازار بیشترین ضرر را نسبت به سال های گذشته تحمل کند. روند فعلی بازار نشان از آن دارد که وضعیت تایر خودروهای سواری و سنگین بزودی با بحران جدی مواجه می شود، برای بررسی این موضوع با «سید محمد میرعابدینی» دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، وضعیت واردات و بازار لاستیک های سواری خارجی چگونه است؟ آیا صحت دارد واردات از مبادی رسمی بیشتر از غیر رسمی است؟

وضعیت بازار برای تایر خودروهای سبک و سنگین مناسب نیست، تعرفه واردات تایر در دولت سیزدهم به دلیل محاسبه نرخ ای تی اس (هزینه های گمرکی) به ۴۰ درصد رسیده است، لازم به ذکر است هزینه های جانبی استاندارد و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به این مقدار تعرفه واردات اضافه می شود. بنابراین افرادی که به صورت غیر رسمی اقدام به واردات تایر می کنند، سود ۵۰ درصدی عرضه تایر نسبت به بازرگانان رسمی دارند. بنابراین تمایل سودجویان به سمت فعالیت غیر رسمی طی یکسال اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است.

* وزارت صمت برنامه ای برای بهبود وضع واردات تایر در راستای کاهش قاچاق این محصول در کشور ندارد؟

از آبان ماه سال گذشته مدیران وزارت صمت هر ماه وعده بهبود فرآیند واردات تایر را می دادند، اما هیچ تغییر در روند واردات از مبادی غیر رسمی تاکنون رخ نداده است. تا زمانی که واردکنندگان رسمی نتوانند با کاهش تعرفه واردات لاستیک به رقابت با فعالان غیر رسمی بپردازند، وضعیت بازار تایر بهبود نخواهد یافت.

* پیشتر به هزینه های گمرکی برای واردات لاستیک خودروهای سواری اشاره کردید، در حال حاضر محاسبه نرخ ارز برای واردات تایر چقدر است؟

چند سال پیش واردات لاستیک بر مبنای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه می شد، اما در حال حاضر مبنای محاسبه ارز ۳۲ هزار تومانی است.

بازار تایر کشور سالانه به ۷ میلیون حلقه واردات نیازمند است| خرید لاستیک به ۲ برابر قیمت توسط مشتریان

می گویند قیمت لاستیک های وارداتی باید حداقل ۲۰ درصد گران تر از تایرهای تولید داخل باشد. اگر وزارت صمت مبنای ارز واردات را به ۱۵ هزار تومان تغییر دهد، قطعا لاستیک های خارجی در بازار ۴۰ درصد گران تر از تولید داخل خواهد بود

* در حال حاضر بازار به چه تعداد تایر خودروهای سواری در سال نیاز دارد؟ آیا کمبود از نظر عرضه در بازار فعلی وجود دارد؟

بازار تایر کشور سالانه نیازمند واردات ۵ تا ۷ میلیون حلقه است، در حال حاضر کمتر از سه میلیون حلقه به کشور وارد می شود. این مقدار کمبود به دلیل تعرفه بالای واردات ایجاد شده است، می گویند قیمت لاستیک های وارداتی باید حداقل ۲۰ درصد گران تر از تایرهای تولید داخل باشد. اگر وزارت صمت مبنای ارز واردات را به ۱۵ هزار تومان تغییر دهد، قطعا لاستیک های خارجی در بازار ۴۰ درصد گران تر از تولید داخل خواهد بود، امیدواریم برای تنظیم بازار این تغییر تعرفه گمرکی از سوی وزارت صمت ایجاد شود.

* باتوجه به اشاره شما در خصوص کمبود تایر وارداتی در کشور، اکنون کدام سایز لاستیک در بازار بیشترین کمبود را دارد؟

در بازار فعلی، لاستیک های سایز ۱۳ تا ۲۱ دارای کمبود است، توجه داشته باشید که در کشور اگر ۲۰ میلیون خودرو سواری وجود دارد حداقل ۱۵ میلیون دستگاه از این تعداد محصولات ایران خودرو و سایپا است که به تایرهای با سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچی مجهز هستند. بنابراین این سایز لاستیک بیشتر از سایر تایرها در معرض توجه و مصرف قرار دارد.

* لاستیک های وارداتی بیشتر از کدام برندها به بازار کشور وارد می شود؟

پیش از آغاز تحریم های ظالمانه علیه کشور، از برندهای مختلف سراسر دنیا لاستیک وارد می شد. اما طی پنج سال اخیر ۸۰ درصد از لاستیک های وارداتی محصولات تولید چین است.

وزارت صمت برای تایرهای سواری قیمت گذاری مصوب اعلام کرده است، اما در بازار شاهد هستیم که مصرف کننده نهایی ۲ برابر قیمت مصوب اعلامی برای خرید تایر باید هزینه کند

* به عنوان پرسش پایانی، وضعیت مشتریان در بازار فعلی لاستیک چگونه است؟

وزارت صمت برای تایرهای سواری قیمت گذاری مصوب اعلام کرده است، اما در بازار شاهد هستیم که مصرف کننده نهایی ۲ برابر قیمت مصوب اعلامی برای خرید تایر باید هزینه کند، در حقیقت این موضوع اجحاف در حق مشتریان است. برای بهبود این وضعیت بهتر است مسئولان وزارت صمت تصمیم قاطع در خصوص تعرفه واردات تایر بگیرند.

کد خبر: ۲۳۵٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha