۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
آخرین وضعیت تجارت گاز ایران با ۶ کشور| پیشنهاد روس‌ها برای تبدیل ایران به هاب گازی

آخرین وضعیت تجارت گاز ایران با ۶ کشور| پیشنهاد روس‌ها برای تبدیل ایران به هاب گازی

چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: با تسویه بدهی ترکمنستان در سه قسط، حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه ۴.۵ به ۸ میلیون متر مکعب رساندیم.

به گزارش بازار، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق در حال نهایی‌سازی است و قصد داریم سازوکار تسویه را تغییر دهیم تا پول‌های ما بلوکه نشود. ترکیه هم مایل به تمدید قرارداد خرید گاز از ایران است.

با تسویه بدهی ترکمنستان در سه قسط، حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه ۴.۵ به ۸ میلیون متر مکعب رساندیم. با ترکمن‌ها واردات گاز را از دو سناریوی کوتاه‌مدت و بلندمدت مذاکره کرده‌ایم.

تست واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده تا این گاز وارد کشور شود و در گام‌ بعدی و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.

مذاکرات برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و تجارت گاز با روسیه ادامه دارد و کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ما انجام داده‌اند ولی به ثمر ننشست.

روس‌ها به ما پیشنهاد تبدیل به هاب گازی و هاب انرژی را داده‌اند و تیم تخصصی ما هم‌اکنون در روسیه مستقر است و توافقاتی در این حوزه صورت گرفته و امیدواریم کار جلو برود.

کد خبر: ۲۳۵٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha