۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
طرح ثبت رسمی اموال غیرمنقول تا یک ماه آینده قانونی می شود| تسهیل در انتقال سند؛ نقطه عطف طرح
عضو کمیسیون شوراهای مجلس در گفتگو با بازار:

طرح ثبت رسمی اموال غیرمنقول تا یک ماه آینده قانونی می شود| تسهیل در انتقال سند؛ نقطه عطف طرح

ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: احتمالاً طرح ثبت رسمی اموال غیرمنقول تا یک ماه آینده عملاً تبدیل به قانون می شود.

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به آخرین جزئیات طرح ثبت رسمی اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این طرح در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی کلید خورد تا یک تحول بزرگی در نظم بخشی و جلوگیری از شلختگی اجتماعی رخ دهد.
وی با بیان اینکه این طرح چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان جهت اصلاحات رد و بدل شد،گفت: از این رو و با اصرار مجلس این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و برای نخستین بار مقام معظم رهبری با ورود خودشان به این موضوع مشکل را حل کردند و فرمودند مصلحت قطعی نظام است که اسناد عادی که به صورت آیین نامه‌ای نوشته می‌شود، باطل شود.
ابوترابی تصریح کرد: این طرح در ۱۴ ماده به این موضوع می‌پردازد که اسناد برای مردم تسهیل شود تا حتی با موبایل شان بتوانند سند را در ۲۴ ساعته به صورت رایگان انتقال دهند. از سوی دیگر هم اسناد عادی که به صورت قولنامه‌ای بوده و ۱۱ فساد بزرگ و ۵۰ درصد پرونده‌های دادگستری را تشکیل می‌دهد، باطل اعلام شود.
وی با اشاره به تعیین تکلیف طرح فوق در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شورای نگهبان ۹ ایراد را به طرح مذکور گرفته بود لذا چهارشنبه هفته گذشته با تاکید مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام کلیاتش در کمیته ویژه حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام رای آورد. و در ادامه ماده ۱ و ۲ این طرح به تصویب رسید.
ابوترابی تاکید کرد: انشالله در هفته جاری تمام موادی که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود بررسی و به اتمام خواهد رسید.
در پی طرح فوق زمان ۲ ساله مدنظر قرار گرفته که در این زمان ۲ سال مردم بتوانند در سامانه مد نظر سازمان ثبت اسناد و املاک قولنامه‌های عادی خودشان را ثبت کنند تا به رسمیت شناخته شود
ابوترابی بیان کرد: احتمالاً این طرح تا یک ماه آینده عملاً تبدیل به قانون شود، در صورت اجرایی شدن ،مردم باید در یک سامانه‌ای یک ساله، سه ساله و ۵ ساله در زمینه اختلافات ملکی خود طرح دعوی کنند و آنهایی که قولنامه عادی دارند باید اطلاعات خود را در این سامانه درج کنند تا حقشان تضییع نشود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پی طرح فوق زمان ۲ ساله مدنظر قرار گرفته که در این زمان ۲ سال مردم بتوانند در سامانه مد نظر سازمان ثبت اسناد و املاک قولنامه‌های عادی خودشان را ثبت کنند تا به رسمیت شناخته شود.
ابوترابی بیان کرد: به واقع ما در گذشته و در نبود قوانین لازم با مشکلاتی از قبیل زمین‌خواری با اسناد عادی، پولشویی و فرار مالیاتی مواجه می‌شدیم به واقع منشا ۵۰ درصد دعاوی و پرونده‌های ما در دادگستری به اسناد عادی باز می‌گردد لذا پیش‌بینی می‌کنیم این طرح در کاهش ورود پرونده ها به دادگستری موثر باشد.
کد خبر: ۲۳۵٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حکیمه IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      س؟ببخشید اینقدر شما میگن سند باید ثبتی باشه هرکی دارای سند ثبتی هسته مالک هسته پس چرا من ملکی خریدم با سند ثبتی وبطور قانونی بعد از گذشت ۷سال ملک منو به زور و پارتی بازی گرفتن والان من سند ملک دارم ولی ملک ندارم اواره کوچه خیابانم کردن الان نمی‌دانم چکار کنم کی به داد دلم میرسه حقم ضایع کردن
    • بی نام DE ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      سلام این طرح بسیار عالی می باشد .ویک نکته جهت رسیدگی به این مشکل در دفتر اسناد .یکی از دوستان جهت انتقال سند از روز چهارشنبه از اصفهان به تهران آمده جهت انجام انتقال سند وساعت یازده ظهر رسیده با مشغله فراوان وگرفتن مرخصی اجباری دفتر خانه از انجام کار پرهیز کرده وگفتن برید اصفهان چهارشنبه بعد تشریف بیارید ساعت کاری انتقال سند گذشته .کسی که مشغله کاری زیاد داره بعد چند ماه تونسته بیاد کار انجام بده این چه کاری هست که مردم رو اسیر می کنن هزینه رفت آمد گرفتن مرخص این یک معظله لطفا مسولین در خواب توجه بفرمایند پول حلال سر سفره ببرن نه آه و ناله
    • بی نام DE ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      سلام اینکار خوبه اگر سرانجام داشته باشه.یک نکته مسولان توجه بفرمایند .جلوی این برنامه کاری رو بگیرن که طرف از شهرستان صبح حرکت کرده آمده تهران دفتر خانه میگه ما تا قبل ۱۱ سند انتقال میدیم برید هفته بعد بیایید مگر مردم بیکاره هستن یا پولشون اضافه کرده این مسیر رو برن بیان لطفا این مسله رسیدگی بشه .مسولان از خواب بیدار بشن خودشان توجه کنن نه نمایندگانشان .