۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
کاهش تولید محصولات کشاورزی پیامد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی

کاهش تولید محصولات کشاورزی پیامد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی

معاون بخش تحقیقات و شناسایی خاک و ارزیابی اراضی گفت: تغییر کاربری زمین‌های مرغوب کشاورزی امنیت غذایی مردم را به خطر می‌اندازد.

به گزارش بازار، علیرضا ضیایی جاوید در برنامه مجله کشاورزی رادیو اقتصاد درباره آمارهای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی افزود: آمارهای ارائه شده مربوط به طرح‌های تحقیقاتی مختلفی در طول دهه‌های گذشته در حاشیه کلانشهرها است.

وی گفت: آمارهای همکارانمان نشان می‌دهد که زمینهای کشاورزی مرغوب ما با چه سرعتی و در چه جهتی تغییر کاربری و نابود می‌شود.

معاون بخش تحقیقات و شناسایی خاک و ارزیابی اراضی افزود: با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و نیاز به تامین مواد غذایی که بیشتر احساس می‌شود و این مواد غذایی فقط از بستر کشاورزی تامین می‌شود، این موضوع اهمیت خطر تغییر کاربری را به خوبی نشان می دهد.

ضیایی جاوید گفت: ما در گذر زمان شاهد تغییر اقلیم و افزایش شوری منابع خاک و آب کشور مرتب اتفاق می‌افتد و برای آحاد مردم چه شهرنشین چه روستانشین و چه عشایر ملموس است که مقادیر آب هم کم می‌شود و هم شوری خاک هایمان هم بیشتر می‌شود.

وی درباره چالش‌های پیش رو افزود:، چالش اولی که این جا مطرح است توسعه صنایع شهرها و روستاها است که با افزایش جمعیت و تامین مسکن و پیشرفت‌های صنعتی که ناگزیر به سمت تغییر کاربری پیش می‌روند و این اتفاق خواه ناخواه می‌افتد.

معاون بخش تحقیقات و شناسایی خاک و ارزیابی اراضی گفت:چالش بعدی ساخت بزرگراه‌ها، راه آهن، خطوط انتقال انرژی، نفت و گاز و آب و ... و عملیات عمرانی صنعتی است که بدون تغییر کاربری اتفاق نمی‌افتد و استفاده از این زمین‌ها را برای همیشه از عرصه کشاورزی حذف می‌کند.

ضیایی جاوید افزود: چالش بعدی کمبود منابع آب یا آبیاری برای استفاده زمینهای کشاورزی است در قبال تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها. این هم یک چالش بزرگ در این راستا به این تغییر کاربری کمک می‌کند.

وی چالش چهارم را اختلاف قیمت زمین‌های کشاورزی با صنعتی و مسکونی دانست و گفت: همین جا است که جنگ کشت با خشت اتفاق می‌افتد با توجه به پردرآمد بودن خشت همیشه کشت مغلوب می‌شود، چون مرتب صنایعی که با خشت به عرصه آمد عرصه‌های کشاورزی مان از بین می‌روند و کشت مان مغلوب می‌شود.

وی درباره راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از این معضل گفت: یک آمایش سرزمین و مکان یابی توسعه شهرها و روستاها و صنایع و هدایت آن‌ها به زمین‌های غیرکشاورزی و جلوگیری از نابودی زمین‌های کشاورزی نیاز است و دیگر اینکه تدوین و اجرای قوانین سختگیرانه که بتواند مانع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شود.

کد خبر: ۲۳۵٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha