۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
نقش حیاتی «فلز سرخ» در انتقال انرژی؛ مس طلا می شود!
بازار گزارش می‌دهد؛

نقش حیاتی «فلز سرخ» در انتقال انرژی؛ مس طلا می شود!

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده اند که مصرف مس که از دیرباز به عنوان یکی از فلزات کلیدی صنعتی شدن شناخته می شود، تقریبا دو برابر خواهد شد و به حدود ۵۰ میلیون تن سالانه تا سال ۲۰۳۵ خواهد رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: در اوایل دهه ۲۰۰۰، کارشناسان صنعت معدن و صنایع مرتبط، در خصوص رشد و در حقیقت انفجار تقاضای مس صحبت می کردند، زیرا پیش بینی می شد که طبقه متوسط نوظهور در آسیا و جنوب جهانی در مقیاسی بی سابقه از برق و الکترونیک فشرده تر استفاده کنند. بهره وری در استفاده از مس، از طریق کوچک سازی وسایل الکترونیکی و حرکت از تلفن سیمی به بی سیم و انتقال داده، با وجود شهرنشینی سریع چین، تا حدودی از تقاضای مورد انتظار جلوگیری کرد.

با این حال، در حال حاضر و بیش از گذشت ۲۰ سال، به نظر می رسد که یک تغییر و تحول در تقاضای جهانی مس پیش روی ما باشد. در سال ۲۰۲۳، عرضه مس محدود است؛ به طوری که در آغاز سال جاری تنها سه روز ذخایر مس موجود بود و در حال حاضر تولید مورد انتظار به میزان ۷۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

از آنجایی که تأثیرات فیزیکی تغییرات آب و هوایی شروع به ضربه زدن می‌کند، از قضا، آب و هوا و (احتمالا مس ) به طور فزاینده‌ای عاملی است که عرضه را در کوتاه‌مدت محدود کرده و به طور بالقوه نشان‌دهنده یک وضعیت عادی در سمت عرضه است.

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده اند که مصرف مس تقریبا دو برابر خواهد شد و به حدود ۵۰ میلیون تن سالانه تا سال ۲۰۳۵ خواهد رسید

مصرف مس دو برابر می شود

افزایش سختی مس انرژی های تجدید پذیر، تنها بخشی از این معادله است. سرعتی که باید با آن انتقال انجام شود، برای برآورده کردن تعهدات ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ در مورد جایگزینی ظرفیت تولید زغال سنگ و گاز و حذف تدریجی نفت برای خودروها، به این معنی است که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده اند که مصرف مس تقریبا دو برابر خواهد شد و به حدود ۵۰ میلیون تن سالانه تا سال ۲۰۳۵ خواهد رسید.

چالش های جانبی عرضه

از طرفی، متأسفانه، عرضه مس ادامه دار نیست و انتظار می رود تولید آن از عملیات معدنکاری موجود در باقیمانده دهه کاهش یابد. در همین راستا، بدون پروژه های جایگزین، انتظار می رود کل عرضه مس از سطح فعلی به حدود ۱۹.۶ میلیون تن در سال تا سال ۲۰۳۰ کاهش یابد. علیرغم برآوردهای زمین شناسی ایالات متحده که حدود ۳.۵ میلیارد تن مس قابل کشف در آنجا وجود دارد، از ۲۲۸ ذخایر کشف شده بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، تنها یک مورد بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱۵ کشف شده است.

در حالی که استانداردهای زیست‌محیطی و سایر استانداردهای پایداری به درستی پیچیدگی اخذ تأییدیه‌های عملیات معدنی جدید را افزایش می‌دهند، اگر همه چیز به آرامی پیش برود، تاریخ نشان می دهد که به طور متوسط هفت تا ده سال طول می کشد تا عملیات جدید به صورت آنلاین انجام شود.

برای موفقیت آمیز بودن انتقال انرژی، جهان به منابع جدید قابل اعتماد و پایدار مس نیاز دارد

تحول در عرضه حیاتی است

برای موفقیت آمیز بودن انتقال انرژی، جهان به منابع جدید قابل اعتماد و پایدار مس نیاز دارد. بدون تغییر در عرضه، افزایش تقاضا برای مس قیمت‌ها را به سطوح ناپایدار سوق می‌دهد، اجرای پروژه‌های زیرساختی انتقال انرژی را گران‌تر می‌کند و موجب تاخیر در ساخت و ساز و همچنین تامین اقلام حیاتی مانند توربین‌ها، پنل ها و ظرفیت ذخیره‌سازی می‌شود.

در مقابل این پس‌زمینه، ماینرهای متنوع جهانی مانند شرکت بی اچ پی سهام دار بزرگترین معدن مس در جهان، قبلاً هدف خود را نشان داده‌اند و به دنبال به دست آوردن شرکت‌هایی مانند Oz Minerals برای دسترسی به عملیات کم‌هزینه و با عمر طولانی در حوزه‌های قضایی کم خطر هستند.

تقاضای قوی

با وجود جبهه عرضه این معادله بسیار فشرده، هر تقاضای افزایشی تأثیر قابل توجهی خواهد داشت. مس از دیرباز یکی از فلزات کلیدی صنعتی شدن بوده است، به طوری که کالاهای سفید، سیم کشی برق و لوازم الکترونیکی همگی از مس استفاده می کنند.

با توجه به اینکه جهان در حال خارج کردن انسانها با سرعت بی سابقه ای از فقر است، ما همچنان شاهد شهرنشینی سریع در آسیا و کشورهای در حال توسعه هستیم. این موضوع، بدان معناست که تقاضای سنتی مس که از نظر تاریخی قوی است، قیمت‌های بالاتر از چهار دلار آمریکا در هر پوند برای بیشتر سال ۲۰۲۱_علیرغم تأثیر همه‌گیری_ در ژانویه ۲۰۲۳ به حدود چهار دلار آمریکا در پوند شناور است.

مسئله جدید تقاضای افزایشی قابل توجهی است که توسط پیش‌بینی‌های انتقال کربن بیان می‌شود. انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر برای کاهش تغییرات آب و هوا و دستیابی به آینده ای پایدار بسیار مهم است. این تغییر مستلزم افزایش تقاضا برای مواد معدنی و فلزات است که توانایی شرکتها را برای استفاده از فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر به جای منابع انرژی سنتی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی باز می‌کند. در همین راستا، به نظر می رسد جهان ممکن است کسری مس زیادی داشته باشد، درست زمانی که کشورها به این فلز گرانبها بیشتر نیاز دارند.

منابع جدید تقاضا

در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری جدید در سراسر جهان تولید شد (نسبت به حدود ۸۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹). برای رسیدن به مسیر صفر خالص مبتنی بر توافقنامه پاریس، که گرمایش را به ۱.۵ درجه محدود می کند، تخمین زده می شود که: تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۳۵ درصد از فروش خودروهای جدید نیاز به خودروهای برقی دارد؛ ضمن اینکه تا سال ۲۰۳۵، حدود ۷۰ درصد از فروش خودروهای جدید باید هیبریدی باشند.

در صورت دستیابی به توافقنامه پاریس، تقاضای مس در بخش خودروهای برقی تا سال ۲۰۴۰ به تقریباً ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که تقریباً نیمی از کل حجم مس تولید شده توسط همه معادن در سال ۲۰۲۲ است

برآوردها نشان می دهد که فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰.۵ میلیون در سراسر جهان بوده که از تنها دو میلیون در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. این رقم حدود ۱۳ درصد از کل فروش خودروهای جدید را تشکیل می دهد. خودروهای برقی در این زمینه شامل خودروهای هیبریدی پلاگین و وسایل نقلیه الکتریکی باتری دار به میزان ۷۳ درصد باتری دار خواهند شد.

هر دوی این خودروها به مقادیر قابل توجهی مس نیاز دارند. مس مورد نیاز برای یک وسیله نقلیه الکتریکی بین دو و نیم تا چهار برابر مورد نیاز برای یک موتور احتراق داخلی یک خودروی سنتی است. در همین راستا، وود مکنزی تخمین زده است که در صورت دستیابی به توافقنامه پاریس، تقاضای مس در بخش خودروهای برقی تا سال ۲۰۴۰ به تقریباً ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که تقریباً نیمی از کل حجم مس تولید شده توسط همه معادن در سال ۲۰۲۲ است.

تولید کننده ها و توزیع کنندگان برق در حال حاضر بزرگترین مصرف کننده مس هستند که حدود ۴۵ درصد مصرف سالانه مس را به خود اختصاص می دهند. همچنین، تولید انرژی های تجدیدپذیر نسبت به روش های سنتی، به میزان بیشتری مس در هر مگاوات، نیاز دارد. یک توربین بادی سه مگاواتی می تواند دارای ۴.۲۵ تن مس باشد؛ در حالی که یک پنل خورشیدی معمولی به حدود سه تا چهار کیلوگرم مس نیاز دارد که سختی مس آن حدود پنج تن در هر مگاوات ظرفیت نصب شده است.

توربین های فراساحلی به دلیل کابل کشی اضافی می توانند میزان مس بیشتری داشته باشند. از طرفی به دلیل آنکه تولید انرژی های تجدیدپذیر دارای ماهیت تناوبی است، این یک مشکل با یک راه حل ساده برطرف می شود و آن این است که ظرفیت اضافی را نصب کرده و مازاد را برای استفاده در آینده ذخیره کرد. با توجه به اینکه هر دو ظرفیت اضافی مورد نیاز از نظر ظرفیت تولید و ذخیره سازی مشابه مس هستند، بنابراین قطعاً رنگ مسی در کنار انرژی سبز در آینده وجود دارد.

کد خبر: ۲۳۵٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha