۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
اهمیت شناسایی فرصت ها در حوزه کارآفرینی
یادداشت؛

اهمیت شناسایی فرصت ها در حوزه کارآفرینی

سمنان- «شناسایی فرصت ها در حوزه کارآفرینی بسیار می تواند سرنوشت ساز باشد» این بخشی از یادداشت اعظم سالار کارشناس ارشد مدیریت برای تحلیل بازار است.

اعظم سالار، بازار؛ واژه «فرصت» را بارها در کارهای روزمره خود می شنویم. بسیاری وقت ها با این جمله که باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم مواجه شده ایم بیان چنین جملاتی شاید برای خیلی از افراد ساده به نظر بیاد اما اگر خواسته باشیم به این جمله عمل کنیم باید قواعدی را رعایت کنیم.

کلمه فرصت در حوزه کار آفرینی بسیار مهم به شمار می رود و به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت و این کلمه را نادیده گرفت به همین دلیل تعاریف متعددی در این حوزه برای کلمه فرصت وجود دارد که یکی از انها می تواند این باشد که «فرصت کسب و کار به هر موقعیت مناسب در بازار اطلاق می شود که در آن موقعیت ها بتوان محصول یا خدمتی جدید (ایده) را عرضه کرد.»

زمانی که پای صحبت های کار آفرینان می نشینیم تشخیص فرصت های درست را یکی از عوامل مهم در موفقیت خود می دانند و می گویند «بدون به‌کارگیری فرصت امکان شکل‌گیر یک کسب‌ و کار یا رشد و موفقیت آن وجود ندارد.» پس این اهمیت فرصت شناسی را نمایان می سازد.

فرصت قلب کارآفرینی است

پس می توان گفت فرصت قلب کارآفرینی است و همین فرایند کارآفرینی یعنی شناخت فرصت های مناسب می تواند می تواندتمایزی در بین افراد کارآفرین و غیر کارآفرین ایجاد کند. بسیاری از صاحب نظران هم به این معتقدند که هر تصمیم مهمی که بخواهید برای کسب‌وکارتان اتخاذ کنید، باید فرصت‌های موجود را شناسایی کنید، آن‌ها را با توجه به توانایی‌های خود بسنجید و به بهترین نحو از آن‌ها بهره ببرید.

مطمنأ افرادی که بتوانند مهارتی بیشتر از عامه‌ی مردم در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه به دست آورند آینده‌ شغلی درخشانی را خواهند داشت

فرایند کارآفرینی هنگامی شروع می شود که افراد یک فرصت توان بالقوه برای خلق چیز جدید( کالا یا خدمات جدید، بازارهای جدید، فرایند تولید جدید، مواد اولیه جدید، راه های جدید برای سازماندهی تکنولوژی و ….) که از تغییر شرایط ،تغییر دانش، تکنولوژی، اقتصاد، سیاست، مسایل اجتماعی و شرایط جمعیت شناختی حاصل شده است را شناسایی می کنند.

سه عامل دانش قبلی از بازار و مسائل مشتری، هوشیاری کارآفرینانه وشبکه‌های افراد و منابع می تواند در شناسایی یک فرصت تآثیر گذار باشد.

کارآفرینان از این سه عامل یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کرده‌اند و به فرصتی دست‌یافته‌اند پس این الگو نشان می‌دهد اگر بخواهید که به فرصت‌های مختلفی دست‌یابید باید این سه عامل را در خود تقویت کنید. این سه عامل در تشخیص یک فرصت به کارآفرینان کمک زیادی می‌کند.

بهره برداری از فرصت ها

باید به این نکته هم توجه داشت ماهرترین کارآفرینان هم گاهی فرصت های خوبی را از دست می دهند پس نباید ناامید شد زیرا باید از فرصت‌های دست رفته درس گرفت و در آینده تلاش بیشتری برای بهره‌برداری از فرصت‌ها کرد.

مطمنأ افرادی که بتوانند مهارتی بیشتر از عامه‌ مردم در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه به دست آورند آینده‌ شغلی درخشانی را خواهند داشت.

کار آفرینان موفق هم در بازه زمانی ممکن است با چالش‌ها و نگرانی‌های بسیاری مواجه شوند پس نباید مایوس شد بلکه باید برای موفقیت در حوزه کاری خود فرصت‌های کارآفرینی را به خوبی بشناسید و یاد بگیرید چطور با چالش‌ها برخورد کنید.

نباید فراموش کرد که فرصت ها و هیچوقت به اتمام نمیرسند و همیشه فرصتی برای کسب و کار برای کارآفرینان وجود دارد بنابراین پیش از اینکه به سراغ یک کسب و کار برویم باید به نیاز های محیط و بازار توجه کنیم.

کد خبر: ۲۳۵٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha