۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
رشد صدور پروانه ساختمانی| هزینه ساخت مسکن در تهران حداقل ۱۲ میلیون؛ نهضت ملی ۸ میلیون
رییس سازمان نظام مهندسی تهران در پاسخ به بازار:

رشد صدور پروانه ساختمانی| هزینه ساخت مسکن در تهران حداقل ۱۲ میلیون؛ نهضت ملی ۸ میلیون

کریمی آنچه، رییس سازمان نظام مهندسی تهران با تاکید بر اینکه میزان صدور پروانه ساختمانی در چند ماه گذشته رشد داشته است گفت: هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان برای انبوه‌سازان حداقل ۱۲ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی کریمی آنچه در حاشیه نمایشگاه ساختمان در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه در حال حاضر هزینه ساخت مسکن در تهران چقدر است؟ گفت: براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه هزینه ساخت متر مربع ساختمان با احتساب تعدیلات همین سازمان ۵ تا ٧ میلیون تومان است که این ارقام واقعی نیستند و ارقام بسیار بیشتر از این هستند.

هزینه‌های اعلام شده از سوی انجمن انبوه سازان ساخت مسکن مربوط به ساختمان‌های لوکس نیست. پس بنابراین حداقل هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان ١٢ میلیون تومان است

او ادامه داد: بر اساس استعلامی که از انجمن انبوه سازان داشته ایم این انجمن بر اساس ساخت مسکن برای اقشار متوسط و پایین جامعه هزینه هایی را استخراج و اعلام کرده است. البته باید تاکید کنم که هزینه‌های اعلام شده از سوی انجمن انبوه سازان ساخت مسکن مربوط به ساختمان‌های لوکس نیست. پس بنابراین حداقل هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان ١٢ میلیون تومان است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص افزایش ۶۰ درصدی تعرفه خدمات مهندسی ساختمان سازی گفت: شیوه نرخ‌گذاری خدمات مهندسی بر اساس هزینه ساخت در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ بوده که آن سال‌ها هزینه ساخت هر متر حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده است.

وی گفت: هزینه خدمات مهندسی بر اساس جداول مبحث ۲ ضریبی از هزینه ساخت خواهد بود؛ بنابراین سالانه بر اساس تغییرات اعلامی سازمان برنامه هزینه خدمات مهندسی افزایش می‌یابد و این ضریب و عدد و درصدی اعلام سازمان برنامه و بودجه بر مبنای تغییرات سنواتی است و سازمان نظام‌مهندسی در این تغییرات راسا تصمیم‌گیری نمی‌کند.

هزینه ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن حدود ٨ میلیون تومان است.البته هزینه خدمات مهندسی هم بر مبنای تعدیلات سنواتی از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود

او در پاسخ به این پرسش که هزینه ساخت مسکن ملی در حال حاضر چقدر است؟ تاکید کرد: هزینه ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن حدود ٨ میلیون تومان است.البته هزینه خدمات مهندسی هم بر مبنای تعدیلات سنواتی از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود و باید تاکید کنم که سازمان نظام مهندسی در این باره تصمیمی نمی گیرد.

مسئول مستقیم صدور پروانه ساختمانی در تهران شهرداری تهران است اما با توجه به ارجاع کار به مهندسان ناظر نشان می دهد که ارجاع کار به مهندسان ناظر رشد داشته است

کریمی آنچه در پاسخ به این سئوال خبرنگار خبرگزاری بازار که میزان صدور پروانه ساختمانی در چند ماه گذشته با توجه به ارجاع کار به مهندسان رشد داشته است؟ خاطر نشان کرد: مسئول مستقیم صدور پروانه ساختمانی در تهران شهرداری تهران است اما با توجه به ارجاع کار به مهندسان ناظر نشان می دهد که ارجاع کار به مهندسان ناظر رشد داشته است.

صدور پایان کار ساختمانی باید منوط به صدور شناسنامه فنی و ملکی و همچنین پروانه ساخت منوط بر معرفی مجری ذیصلاح باشد

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص آخرین وضعیت صدور شناسنامه فنی ملکی گفت: صدور پایان کار ساختمانی باید منوط به صدور شناسنامه فنی و ملکی و همچنین پروانه ساخت منوط به معرفی مجری ذیصلاح باشد. شناسنامه فنی و ملکی بر اساس مراحل پیشرفت فیزیکی ساختمان تکمیل می‌شود که هنوز به اجرا نرسیده و از سوی دیگر برخی از احداث ساختمان‌ها بدون مجری ذیصلاح پیش می رود و همین موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است. البته سازمان نظام مهندسی آمادگی این را دارد که مجری ذیصلاح را معرفی کند.

بالای ١٠٠ میلیارد دلار پرت انرژی در صنعت ساختمان و حمل و نقل داریم از این رو بسیار خوب است که در کنار معرفی فناوریهای روز کارگاه‌هایی برگزار شود تا دست اندر کاران صنعت ساختمان با این موضوعات آشنا شوند. البته بخشی از این هدررفت انرژی به حوزه مهندسان، سازندگان و طراحان مربوط می‌شود

کریمی آنچه با بیان اینکه یکی از مشکلات در ساختمان سازی این است که با وجود تمام پیشرفت ‌ها، صرفه جویی انرژی افزایش عمر و صنعتی سازی حاصل نشده، اظهار داشت: اخیرا رییس مجلس اعلام کرد که بالای ١٠٠ میلیارد دلار پرت انرژی در صنعت ساختمان و حمل و نقل داریم از این رو بسیار خوب است که در کنار معرفی فناوریهای روز کارگاه‌هایی برگزار شود تا دست اندر کاران صنعت ساختمان با این موضوعات در زمینه نگهداشت ساختمان و صرفه جویی انرژی آشنا شوند. تاکید می کنم که بخشی از این هدررفت انرژی به حوزه مهندسان، سازندگان و طراحان مربوط می‌شود.

اجرای مبحث ١٩ مقررات ملی ساختمان است که به ساختمان ها بر اساس برچسب انرژی گواهی پایان کار صادر شود که این اقدام به زودی با همکاری شهرداری‌ها به اجرا می‌رسد

وی با بیان اینکه در ساخت و ساز ساختمان رویکرد ما استفاده از استانداردهای اجباری بوده است و درباره صرفه‌جویی انرژی در ساختمان، مبحث ١٩ طی سال های اخیر مورد بازنگری کلی قرار گرفت ادامه داد: ساختمان‌ها از لحاظ صرفه جویی به چند دسته تقسیم می‌شوند و اصرار ما بر اجرای مبحث ١٩ مقررات ملی ساختمان است که به ساختمان ها بر اساس برچسب انرژی گواهی پایان کار صادر شود که این اقدام به زودی با همکاری شهرداری‌ها به اجرا می‌رسد.

به گفته وی، عدم صرفه جویی در مقوله انرژی از مهم‌ترین مشکلات در بخش ساخت و ساز است و این مساله در کشور هنوز با ورود صنعت ساختمان به حوزه فناوری و استفاده از فناورهای روز دنیا اجرایی نشده و بسیاری از فرآیندهای ساختمان سازی در کشور به روش سنتی در حال انجام است.

کریمی آنچه، در خصوص استقبال از شرکت‌های دانش بنیان گفت: سازمان نظام مهندسی با افتخار دست تولیدکنندگان مصالح با کیفیت و استاندارد و به روز از جمله شرکت‌های دانش بنیان را برای افزایش کیفیت و به‌روزرسانی ساخت و ساز در کشور می‌فشارد و نهایت همکاری را خواهد داشت.

کد خبر: ۲۳۵٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha