۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
شرکت های پتروشیمی باعث و بانی گرانی های صنف سراجان| ۸۰درصد بازار در تصرف اتباع افغان
بازار گزارش می دهد

شرکت های پتروشیمی باعث و بانی گرانی های صنف سراجان| ۸۰درصد بازار در تصرف اتباع افغان

در حالیکه برآورد می شود ارزش بازار جهانی کیف و چمدان تا پایان ۲۰۲۳ از ۱۷۷ میلیارد دلار فراتر برود، رئیس اتحادیه صنف سراجان از رکود بازار خبر می دهد و می گوید: متاسفانه ۸۰درصد بازار دست اتباع است.

بازار؛ گروه صنعت: بازار جهانی کیف و چمدان از جمله بازارهای پویایی است که بر اساس آنچه اخیرا سایت آماری تحلیلی Statista منتشر کرده درآمد در این بخش تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۷۷ میلیارد دلار می رسد. این در شرایطی است که بر اساس این گزارش انتظار می رود ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۶ نیز سالانه بیش از ۵ درصد رشد را به ثبت برساند.

برآورد ارزش بازار جهانی کیف و چمدان تا سال ۲۰۲۸

همچنین در حالی که اندازه بازار جهانی کیف های دستی در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۹ میلیارد دلار بوده پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۸ با سالانه ۶.۷ درصد رشد به بالغ بر ۷۸ میلیارد دلار برسد. از سوی دیگر در خصوص اندازه بازار جهانی چمدان نیز در این گزارش آمده است: ارزش بازار جهانی چمدان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۳ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود تا ۲۰۲۸ از ۷۰ میلیارد دلار هم عبور کند. نکته قابل تامل در این گزارش اینکه آسیا و اقیانوسیه در این بازار سهمی به میزان حدود ۳۵ درصد دارا هستند و پس از ان نیز اروپا و آمریکای شمالی قرار می گیرند.

صنف کیف و چمدان (صنف سراجان) ایران نیز طی سال های اخیر توانسته است در حوزه تولید انواع کیف، کمربند و چمدان رشد داشته باشد و بازار داخل را تامین نماید. با این وجود فعالان این بخش نیز همچون دیگر تولید کننده ها با چالش هایی مواجه هستند و به گفته کارشناسان اصلی ترین چالش، راکد بودن بازار است.

رکود بر بازار سراجان حاکم است

سید محمود موسوی رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران در گفتگو با بازار گفت: همانطور که می دانید در صنف سراجان ما دو فصل کاری داریم یکی شب عید و دیگری هم فصل تابستان که برای فصل مدارس تولید داریم. منتها الان بازار در رکود است که عمدتا به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم است.

موسوی، رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران: در حال حاضر ۸۰ درصد صنف سراجان را اتباع خارجی گرفته اند واز بخش کارگری گرفته تا بنکداری، عمده فروشی و فروش مواد اولیه را در اختیار دارند

موسوی افزود: از سوی دیگر مساله اساسی ما در این حوزه با اتباع خارجی است؛ به طوری که ۸۰ درصد صنف سراجان را اتباع خارجی گرفته اند؛ یعنی حتی در شرایطی که صادرات هم به کشورهای همسایه داریم اما این بخش نیز در اختیار اتباع افغان است و ارز حاصل از صادرات هم به کشور برنمی‌گردد، بلکه از همان کشور مقصد پول را به کشور دیگر انتقال می دهند.

وی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که الان از حوزه کارگری گرفته تا بنکداری، تولید، عمده فروشی، فروش مواد اولیه و غیره را اتباع خارجی در دست گرفته اند و جالب اینجا است بخش قابل توجهی از این افراد به اصطلاح غیر مجاز هستند و مجوز فعالیت ندارند.

موسوی ادامه داد: در حال حاضر در بخش زنانه شاید بتوان گفت حدود ۲۰ درصد در دست ایرانی ها است و مابقی بازار دست اتباع افغان است و به تدریج در حوزه کیف مدارس هم در حال نفوذ هستند.

صادرات مواد اولیه و یراق آلات به عراق و عمان

بر اساس این گزارش در حالی که غالبا در حوزه های تولیدی، تولید کننده ها با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند به خصوص اینکه بخشی از تولیدات خود را از طریق مواد اولیه وارداتی تامین می کنند، اما صنف سراجان از جمله بخش هایی است که از نظر مواد اولیه متکی به تولیدات داخل است.

رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران در این خصوص می گوید: خوشبختانه در مواد اولیه مشکل نداریم چون تولیدات داخلی به روز شده و از نظر کیفی هم قابل قبول است؛ یعنی کیفیت مواد اولیه داخلی به نحوی است که در حوزه صادرات حرف برای گفتن داریم. به این ترتیب شاید بتوان گفت نهایتا ۲۰ درصد مواد اولیه مصرفی در این بخش وارداتی است.

موسوی با تاکید بر اینکه مواد اولیه داخلی به نحوی کیفی شده است که صادرات داریم افزود: صادرات ما در این بخش عمدتا به کشورهایی همچون عراق و عمان است.

وی در پاسخ به این سوال که تولیدات شما در این حوزه چه مزیت رقابتی در بازارهای نامبرده دارد گفت: همانطور که می دانید تا چندسال پیش واردات مواد اولیه ما عمدتا از چین بود با این وجود فرایند سفارش دادن تا رسیدن کالا به کشور حدود ۴ ماه طول می کشد و این مساله برای کشورهای اطراف ما نیز صدق می کند. بنابراین خریداران عراق امروز که از ما خرید می کنند مانند خرید در داخل کشور و بین شهرها است و در کمترین زمان سفارش خود را تحویل می گیرند.

موسوی ادامه داد: بنابراین کم بودن فاصله کشور ایران با کشورهای اطراف اصلی ترین مزیتی است که باعث می‌شود خریداران این کشورها ترجیحا بدهند به جای کشورهای دیگری همچون چین از ایران خرید کنند.

رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران: عمدتا مواد اولیه مصرفی ما مربوط به پتروشیمی است و با اینکه فرآورده های داخلی است متاسفانه باعث و بانی گرانی های، بخش دولتی و به طور خاص پتروشیمی است

وی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه نیز اظهار داشت: عمدتا مواد اولیه مصرفی ما مربوط به پتروشیمی است و با اینکه فرآورده های داخلی است متاسفانه باعث و بانی گرانی ها بخش دولتی و به طور خاص پتروشیمی است.

موسوی افزود: در واقع صنف ما با چرم طبیعی و مصنوعی سروکار دارد و در حوزه مصنوعی جنس های «برزنت، واتر پروف و غیره» اصلی ترین مواد مصرفی هستند که در اصل مواد اولیه شان پتروشیمی است. جالب اینجا است با اینکه این مواد داخلی است افزایش قیمت نسبت به سال قبل، تا ۱۰۰ درصد بوده است.

این مقام صنفی همچنین در پاسخ به این سوال که در حوزه تجهیزات و ماشین آلات وضعیت صنف در چه سطحی است گفت: ماشین آلات ما عمدتا از چین وارد می شود و مشکل خاصی نداریم و به عبارتی به روز هستند.

موسوی همچنین در خصوص آنچه می توان برای بازار سراجان پیش بینی کرد، گفت: همانطور که گفته شد الان بازار خوب نیست و بازار در رکود است چون مردم در مضیقه مالی هستند و طبیعی است که اولویت مردم تامین مواد غذایی و خوراک باشد و کیف در رده های آخر است. به طوری که می توان گفت امروز کیف در سبد خرید خانواده‌ها جایی ندارد.

کد خبر: ۲۳۵٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha