۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
پیش‌بینی تردد حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی در اربعین ۱۴۰۲
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری اعلام کرد

پیش‌بینی تردد حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی در اربعین ۱۴۰۲

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری گفت: پیش‌بینی می‌شود در بازه‌ زمانی ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی کشور برای شرکت در مراسم اربعین حسینی تردد کنند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد تیموری معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی برای سفرهای زائران اربعین حسینی به ویژه در روزهای اوج و نیاز به پیش بینی در جهت مدیریت تقاضا و عرضه بیان کرد: بر اساس گزارش تحلیل و پیش‌بینی وضعیت حمل و نقل ایام اربعین امسال با استفاده از داده‌های سامانه‌های هوشمند اطلاعات عبور زائرین و صورت وضعیت‌های مسافری و با استفاده از مدل های پیش بینی، انتظار می‌رود حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی کشور برای شرکت در مراسم اربعین حسینی امسال تردد کنند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: سهم پایانه مرزی مهران ۵۱ درصد، شلمچه ۲۷ درصد، چذابه ۱۰ درصد، خسروی ۹ درصد و باشماق و تمرچین به ترتیب دو و یک درصد خواهد بود، این سهم‌ها با فرض ۲۴ ساعته بودن مرز خسروی بوده و چنانچه تردد در مرز خسروی به ۱۲ ساعت کاهش پیدا کند، تمایل به مرز مهران افزایش پیدا خواهد کرد.

تیموری با بیان این‌که روزهای ۸ تا ۱۰ شهریور روزهای اوج رفت و ۱۳ تا ۱۷ شهریور روزهای اوج برگشت باشند، گفت: در روزهای اوج رفت برای کل مرزها ۳۰۷۱ اتوبوس و برای روزهای اوج برگشت ۳۸۰۰ اتوبوس مورد نیاز است. همچنین بیش از ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسی مربوط به مرز مهران است.

وی افزود: در ایام اوج رفت و برگشت برای مرز مهران حدود ۹۷ هزار وسیله نقلیه، مرز شلمچه حدود ۸۱ هزار و برای مرز چذابه حدود ۲۱ هزار وسیله نقلیه پیش‌بینی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان با بیان این‌که برای روزهای اوج برگشت، حدود ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس فعال مورد نیاز است، گفت: با توجه به این‌که به طور متوسط برای هر سرویس رفت و برگشت ناوگان اتوبوسی، حدود دو روز و نیم از مرز به مبادی و بالعکس زمان نیاز است، در سه روز اوج برگشت (اربعین و پس از آن) طبق پیش‌بینی‌ها حدود ۹۰۰۰ اتوبوس فعال جهت تردد زائران از مرزهای شش‌گانه مورد نیاز است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در ایام اوج برگشت زائران، مرز مهران و خسروی ۷۲ درصد، شلمچه ۲۱ درصد، چذابه پنج درصد، باشماق و تمرچین دو درصد از مجموع ناوگان عمومی را نیاز داشته باشند.

معاون برنامه ریزی سازمان با اشاره به پیش‌بینی انجام شده بر اساس الگوی تردد سال‌های گذشته بیان کرد: با توجه به تقاضای ۱.۶ میلیون زائر عبوری از مرز مهران و در روزهای اوج تردد ۲۶۰ هزار زائر از این مرز، انتظار می‌رود ترافیک سنگین و راهبندان در محورهای منتهی به مرز مهران رخ دهد. در این راستا پیشنهاد می‌شود نسبت به یک‌طرفه کردن و سایر تمهیدات ترافیکی ویژه در محورهای صالح‌آباد-مهران در محدوده گلان تا رضا آباد، شباب به حمیل و بالعکس در روزهای اوج تردد به ویژه در ایام بازگشت زائران اقدام شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، گفت: این سازمان در تصمیم‌گیری‌ها در ایام اربعین حسینی، تابع ستاد اربعین حسینی به عنوان مرجع اصلی خواهد بود.

کد خبر: ۲۳۵٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha