۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
نفت ۱۰۰ دلاری می‌شود؟

نفت ۱۰۰ دلاری می‌شود؟

تصمیم عربستان برای ادامه یا توقف کاهش تولید داوطلبانه و همچنین تقاضای بالا از سوی چین تعیین کننده قیمت نفت خواهد بود.

به گزارش بازار، اویل‌پرایس نوشت: کاهش تولید داوطلبانه اوپک و تعلیق بارگیری نفت از پایانه فورکادوس نیجریه به خاطر خطر نشتی، تولید اوپک را پایین آورده است.

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد اوپک ۸۴۰ هزار بشکه در روز نفت کمتری در ماه ژوئیه نسبت به ماه گذشته تولید کرده و هیچ نشانه‌ای از بهبود شرایط عرضه وجود ندارد.

نتیجه این کاهش تولید همین حالا هم مشخص است. قیمت نفت رو به افزایش است. نفت خام برنت در اوایل هفته جاری به ۸۵ دلار در هر بشکه رسید و نفت آمریکا حدود ۸۲ دلار در هر بشکه معامله می‌شد. سوال اینجاست که قیمت نفت تا پایان طرح کاهش تولید اوپک تا کجا بالا می‌رود و آیا اوپک می‌تواند تولید خود را با سرعت کافی افزایش دهد؟

تحلیلگران قبلاً اعلام کرده بودند که عربستان برای پیشبرد طرح‌های اقتصادی خود به نفت ۹۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد. اما اگر قیمت نفت تا این رقم افزایش یابد، نتیجه عکس بر تقاضا می‌گذارد و این چیزی نیست که عربستان و اعضای اوپک می‌خواهند.

اما این تازه ابتدای روند افزایش قیمت نفت است. چون در حالی که عربستان تولید خود را داوطلبانه پایین آورده، نیجریه و آنگولا نتوانسته‌اند طبق سهمیه‌های خود تولید کنند. تولید نفت لیبی هم دوباره مختل و رشد تولید نفت شیل آمریکا هم آهسته شده است.

درگذشت ذخایر نفت و سوخت جهانی تاثیر چندانی بر قیمت جهانی نفت نمی‌گذاشتند. اما حالا به خاطر تحریم‌های غربی علیه روسیه شرایط تغییر کرده است. چون نفت و سوخت بیشتری با ارزهای غیر از دلار آمریکا معامله می‌شوند.

با توجه به این تنوع ارزی، میزان عرضه فیزیکی کالاها بر قیمت آن‌ها تاثیر می‌گذارد و تقاضا مورد توجه تاجران قرار گرفته است.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی هر دو تخمین می‌زنند رشد سالانه تقاضا در سال جاری میلادی بیش از ۲ میلیون بشکه در روز باشد. این آژانس همچنین هشدار داده رشد تقاضا در میان مدت کاهش چشمگیری خواهد داشت.

جدیدترین آمار واردات و ذخایر نفت چین تعیین کننده قیمت جهانی است. واردات این کشور به یک رکورد جدید رسیده و ذخایر نفتی آن رو به افزایش است. تحلیلگران عقیده دارند اگر پکن از قیمت نفت راضی نباشد، شروع به فروش ذخایر نفت خام خود خواهد کرد و این همان چیزی است که رییس جمهور آمریکا را در سال گذشته مجبور به آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی کرد.

همه چیز به ادامه کاهش تولید داوطلبانه عربستان بستگی دارد. آمارها نشان می‌دهند رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به خاطر کاهش قیمت نفت آهسته شده بود و حالا که قیمت‌ها رو به افزایش و اقتصاد این کشور رو به رشد است، ریاض دلیل خوبی برای ادامه کاهش تولید دارد.

در این بین، فعالیت‌های حفاری روسیه به یک رکورد جدید رسیده است. تعداد چاه‌های جدید این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی ۶.۶ درصد بالاتر ازبرنامه‌ریزی‌های قبلی و ۸.۶ درصدبیشتر از حفاری‌های انجام شده در همین دوره در سال گذشته میلادی بوده است.

کد خبر: ۲۳۴٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha