۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
کاهش هزینه با تولید مرغ سبک ­

کاهش هزینه با تولید مرغ سبک ­

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید، تغییر الگوی تولید از مرغ درشت به سبک، موجب افزایش ۲۰ درصدی بهره وری برای تولیدکننده و کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده می‌شود.

به گزارش بازار، امید امینی مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی افزود سیاست این وزارتخانه تغییر الگوی تولید مرغ درشت به مرغ سایز و حرکت در این مسیر برای دستیابی به این هدف است.

این رویکرد از این جهت ضرورت دارد که کمبود وگرانی نهاده‌های دامی دغدغه همیشگی مرغداران و دامداران و وزارت جهاد کشاورزی برای واردات و تامین ارز بوده است.

هرچند وزیر جهاد کشاورزی وعده داده است تلاش می‌کنیم خلاء‌های تامین نهاده‌های اصلی برای تولید مرغ را جبران کنیم، به گفته کارشناسان این دغدغه‌ها با تغییر الگوی تولید حل شدنی است و با مدیریت تولید و تولید مرغ سایز می‌توان از نظر اقتصادی و صرفه جویی در ذرت و سلامت و بهداشت مرغ به نتایج خوبی دست یافت.

بالا رفتن سن مرغ ضریب تبدیل را بالا می‌برد،، اما اگر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید سالانه کشور مرغ با اندازه مناسب باشد یک میلیون تن از نیاز به نهاده‌های وارداتی کم و در پایین‌ترین قیمت بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه تولید می‌شود.

زحمتکش تولید کننده مرغ در باره اهمیت تولید مرغ سایز می‌گوید مصرف نهاده کمتر، دارو و واکسن کمتر از مزایای تولید مرغ سایز و حرکت در این مسیر ضروری است.

فخاری مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در باره دلیل تغییر الگوی تولید و مصرف از مرغ سبک به سنگین می‌گوید ذائقه مردم از اوایل دهه هشتاد به سمت مرغ‌های سنگین وزن رفته است. اما آقای زحمتکش می‌گوید دلایل به منفعت یک بخش ویک گروه خاص در صنعت طیور بر می‌گردد.

با توجه به مزایای تولید مرغ سبک، بیش ازیک سال است که مسوولان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مختلف به فکر افتاده اند تا با تغییر ریل این پروتئین پر طرفدار را با نهاده کمتر تولید کنند.

فرخ نژاد مدیرر عامل بانک کشاورزی نیز در خصوص حمایت از تولید مرغ سبک می‌گوید: در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومن به صنعت طیور تسهیلات پرداخت کردیم و مرغدارانی که مرغ سایز و مرغ آرین تولید می‌کنند در اولویت دریافت تسهیلات بانک قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۲۳۴٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha