۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری چین در کانال سوئز تلنگری برای مسئولان در چابهار است
کارشناس اقتصادی در گفت و گو با بازار:

سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری چین در کانال سوئز تلنگری برای مسئولان در چابهار است

چابهار- مجاهد، کارشناس اقتصادی گفت: نهایی شدن توافق سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری با چین و اشتغال پنج هزار نفر  تلنگری برای منطقه آزاد چابهار است.

علی مجاهد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شرکتهای چینی قصد دارند برای نخستین بار، پروژه های صنعتی متنوعی را با حجم سرمایه پنج میلیارد دلاری در ایـن منطقه لجستیکی اجـرایی کنند که می تواند دستکم پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را در این منطقه آزاد اقتصادی ایجاد کند.

کارشناس امور اقتصادی گفت: راه اندازی بزرگترین کارخانه تولید لـوازم خانگی خاورمیانه در منطقه اقتصادی کانال سوئز که تولیدات آن به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر می شود، از جمله محورهای این توافق اسـت.

مجاهد با اشاره به اینکه، اخیرا سمینار کارآفرینی چین ـ مصر هم به میزبانی مصر و با محوریت مناطق آزاد تجاری برگزار شده، تصریح کرد: در ایــن رویــــداد بـر بهبود بیشتر محیط سرمایه گذاری در مناطق آزاد مصر با هدف جذب سرمایه گذاران چینی تاکید شد.

کارشناس امور اقتصادی گفت: این در حالی است که روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ با اتفاقی همراه بود که توجه جهان را بیش از گذشته معطوف چابهار ساخت.

مجاهد افزود: کانال سوئز به عنوان یکی از مهمترین معابر ترانزیتی شمال و جنوب، به دلیل منحرف شدن یک کشتی باری ژاپنی به مدت یک هفته مسدود شد تا ترافیک کشتیها در شمال و جنوب کانال، زنجیره تامین جهانی را تحت تاثیر قرار داده و حتی افزایش قیمت جهانی نفت را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: این معبر تجاری، ممکن است باز هم به دلایلی مشابه مسدود شود به همین دلیل جهان به دنبال یک معبر ترانزیتی جایگزین بوده و این معبر همان چابهار است.

کارشناس امور اقتصادی با بیان این مطلب که، بهره برداری این ظرفیت منوط به افتتاح راه آهن چابهار است، گفت: چابهار این ظرفیت را دارد که جایگزین کانال سوئز شود.

کد خبر: ۲۳۴٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha