۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
روابط تجاری رو به رشد «هند و خلیج فارس»؛ افزایش مهاجرت هندیها به خاورمیانه
بازار گزارش داد؛

روابط تجاری رو به رشد «هند و خلیج فارس»؛ افزایش مهاجرت هندیها به خاورمیانه

در حالیکه عوامل اصلی جذب مهاجران هندی، دستمزد و نزدیکی جغرافیایی بوده که خاورمیانه را به مقصدی مناسب برای آنها تبدیل کرده، این موضوع پس از شوکهای نفتی در دهه ۱۹۷۰، بسیار افزایش یافته است.

بازار؛ گروه بین الملل: در طول سه دهه گذشته، تعاملات و رویکرد هند به خلیج فارس از الگوی سیاست خارجی گسترده‌تر مشارکت‌های دوجانبه با کشورهای مهم منطقه و سازمان‌های چندجانبه با تمرکز بر تجارت، بازرگانی، تجارت، همکاری‌های امنیتی و دفاعی پیروی کرده است.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که نزدیک به ۹ میلیون مهاجر هندی در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس زندگی و کار می‌کنند، به طوری که این منطقه را به مقصد اصلی خود و کریدور هند_خلیج فارس را به یکی از شلوغ‌ترین کریدورهای جهان تبدیل می‌کند.

در حالی که مهاجرت کارگران هندی به خلیج فارس قبلاً در دوران استعمار انگلیس قابل توجه بود، پس از بحران نفت در دهه ۱۹۷۰ به شدت افزایش یافت. با دعوت کشورهای خلیج فارس از کارگران خارجی برای پیوستن به نیروی کار، تعداد تازه واردان در طول دهه ها رشد چشمگیری پیدا کرد. در حقیقت، از آن زمان یک جریان بی وقفه وجود داشته و امروز هند یکی از منابع اصلی کارگران مهاجر در منطقه است.

برآوردهای اخیر توسط وزارت امور خارجه هند نشان می دهد که این تعداد ۸.۸ میلیون نفر یا بیش از ۶۶ درصد از هندی های غیرمقیم یعنی شهروندانی که پاسپورت هندی دارند اما در خارج از کشور زندگی می کنند، است. این ارقام پس از درخواست یک شهروند ساکن ناگپور که به دنبال داده هایی تحت قانون حق دسترسی به اطلاعات بود، علنی و در رسانه‌های محلی منتشر شد.

در پاسخ به درخواست اطلاعات تحت قانون حق دسترسی به اطلاعات، وزارتخانه مربوطه اعلام کرده که حدود ۱۰.۳۴ میلیون هندی غیر مقیم در ۲۱۰ کشور زندگی می کنند. از آن جمله می توان به تعداد ۳.۴۱ میلیون در امارات متحده، ۲.۵۹ میلیون در عربستان سعودی، ۱.۰۲ میلیون در کویت، ۷۴۰هزار نفر در قطر، ۷۰۰ هزار نفر در عمان و ۳۲۰ هزار نفر در بحرین اشاره کرد. در خارج از منطقه خلیج فارس نیز، بیشترین تمرکز هندی های غیر مقیم یعنی شهروندانی که خارج از هند زندگی می کنند، در ایالات متحده با ۱.۲۸ میلیون و در انگلیس با ۳۵۰ هزار بوده است.

روابط اقتصادی رو به رشد بین هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز عاملی در تبدیل کریدور هند به خلیج فارس به یکی از شلوغ ترین کریدورهای جهان بوده است

هندی ها در ابتدا به دلیل شوکهای صنعت نفت و اخیراً به دلیل تنوع اقتصادی که در آن کارگران ماهر و متخصصان از سراسر هند در بخش های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، بهداشت و مراقبت های پزشکی اشتغال پیدا می کنند، جذب فرصت های شغلی مانند مهندسی، املاک و مستغلات و ساخت‌وساز، خرده‌فروشی و غیره در بازارهای کشورهای خلیج فارس شده اند.

پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که هند شروع به تنظیم مجدد سیاست خارجی خود کرد، تعدادی از عوامل داخلی و خارجی به نفع روابط دوجانبه بهتر با کشورهای خلیج فارس همسو شدند؛ به طوری که انگیزه اولیه تجاری بود و ریشه در نیاز هند به رشد اقتصادی و واردات انرژی داشت. افزون بر این، یکی از مؤلفه های کلیدی روابط دوجانبه بین هند و کشورهای خلیج فارس، همکاری های امنیتی رو به رشد به ویژه با امارات، عربستان سعودی و عمان بوده است.

در همین راستا، روابط اقتصادی رو به رشد بین هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز عاملی در تبدیل کریدور هند به خلیج فارس به یکی از شلوغ ترین کریدورهای جهان بوده است. این کریدور قرن ها قدمت دارد و بر اساس مسیرهای تجاری تاریخی و از طریق سرزمین های عربی ساخته شده است.

عوامل اصلی جذب مهاجران هندی، دستمزد و نزدیکی جغرافیایی بوده که خاورمیانه را به مقصدی مناسب برای آنها تبدیل کرده است

در همین راستا، عوامل اصلی جذب مهاجران هندی، دستمزد و نزدیکی جغرافیایی بوده که خاورمیانه را به مقصدی مناسب برای آنها تبدیل کرده است. در حقیقت، این موضوع عاملی است که با وجود تغییرات مداوم بازار در خلیج فارس به دلیل تنوع اقتصادی و ملی شدن مشاغل، بعید است به این زودی ها تغییر کند.

برخی از کارشناسان در این زمینه معتقدند که انضباط، فداکاری و مهارت حرفه‌ای دلایل اصلی ترجیح کارفرمایان خلیج‌فارس برای استفاده از کارگران هندی است. تقاضا برای چنین کارگرانی در بازار خلیج فارس و همچنین، جریان مداوم مهاجرت هندی ها به کشورهای خلیج فارس ثابت خواهد ماند. افزون بر این، روابط کاری تاریخی بین کشور آسیای جنوبی و خاورمیانه نشان داده است که هندی ها به دلیل حرفه ای بودن ترجیح داده می شوند، در حالی که کارگران هندی نسبت به کشورشان دستمزد خوبی دریافت می کنند.

این عناصر در طول زمان تغییر نکرده اند. بنابراین، منافع مکمل وجود دارد و این معادله موفق بوده است. آنچه ممکن است در پویایی مهاجرت نیروی کار تغییر کند، توزیع مهاجران هندی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سطح مهارت های آنها است؛ با فرصت‌های بیشتر برای متخصصان به‌ویژه در عربستان سعودی که در حال حاضر از نظر تعداد هندی‌هایی که استخدام می‌کند، بعد از امارات در رتبه دوم قرار دارد.

در حالی که سعودی ها بسیار ثروتمندتر از گذشته بوده و در حال ساختن دو شهر هستند، این مسئله به معنای فرصت هایی برای استعدادهای برتر هند است

عربستان سعودی بسیار ثروتمندتر از گذشته است. آنها در حال ساختن دو شهر هستند و این مسئله به معنای فرصت هایی برای استعدادهای برتر هند است.

در همین راستا، سانجی کاپور، تحلیلگر و سردبیر مجله سیاسی هارد نیوز اینگونه استدلال کرده که کیفیت کارگران هند به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد؛ در حالی که منطقه خلیج فارس برای هندی‌های مشتاق به کار و سکونت، معنای زیادی دارد. شرایط زندگی آنها باکیفیت تر خواهد بود چرا که حقوق بالاتر از وطن خود دریافت می کنند و احترام زیادی به آنها گذاشته می شود؛ ضمن اینکه جنبه های منفی جامعه هندی در خلیج فارس وجود ندارد.

با این حال، باید به این مسئله نیز توجه کرد که بیماری کووید، هم افزایی مهاجرت را بدتر کرده است، و از این رو، ارزیابی مجدد مهاجرت نیروی کار هند به خلیج فارس برای جریان بخشیدن به گفتگوهای مربوط به مسائلی که کارگران مهاجر در زمان اشتغال و پس از بازگشت با آن مواجه هستند، ضروری است؛ ضمن اینکه شکاف مهمی هم در جلب توجه عمومی و سیاست‌گذاری به خطوط گسل در کریدور هند_ خلیج فارس وجود دارد.

بر همین اساس، نیاز حیاتی به سیاست های مهاجر محور و پایدار در داخل و کشورهای میزبان برای انسانی کردن کریدور و درک پتانسیل و رفاه مهاجران و عودت کنندگان وجود دارد.

کد خبر: ۲۳۴٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha