۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
ارزش ۱.۴ میلیارد دلاری بازار جهانی بذور باغی تا ۲۰۳۳| چند درصد بذرهای مصرفی کشور وارداتی است؟
بازار گزارش می دهد

ارزش ۱.۴ میلیارد دلاری بازار جهانی بذور باغی تا ۲۰۳۳| چند درصد بذرهای مصرفی کشور وارداتی است؟

در حالیکه بازاری به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار برای بذرهای باغی تا ۲۰۳۳ برآورد شده، بذور مصرفی در کشور غالبا وارداتی است و کارشناسان معتقدند بالا بودن حجم واردات به دلیل نداشتن دانش تولید بذر هیبریدی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که انتخاب بذر مناسب عامل مهمی در دستیابی به عملکرد قابل قبول محسوب می شود لذا بازار جهانی انواع بذور از جمله بذور باغی بازاری بسیار پویا است. بذرهای باغی در واقع به بذرهایی گفته می شود که برای پرورش انواع گیاهان، میوه ها، سبزیجات و گل ها کاشت می شود.

سایت تحلیلی Fact.MR: پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی بذور باغی تا ۲۰۳۳ به بیش از ۱.۴ میلیارد دلار برسد

این در شرایطی است که بر اساس آنچه اخیرا سایت آماری تحلیلی Fact.MR منتشر کرده است ارزش بازار جهانی بذرهای باغی در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۸۴۰ میلیون دلار رسیده است و پیش بینی می شود از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ نیز سالانه به میزان ۴.۶ درصد نیز رشد کند.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است، برآورد می شود تا پایان سال ۲۰۳۳ ارزش بازار جهانی بذور باغی به بیش از ۱.۴ میلیارد دلار برسد.

رقم خوردن بیشترین درآمد زایی در بخش بذور سبزیجات

نکته جالب توجه اینکه در بین کلیه بذور باغی، بذر سبزیجات بیشترین در آمد زایی را دارد و لذا در این گزارش برآورد شده است در بازه زمانی ده ساله ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ این بخش ۴.۴ درصد سالانه رشد داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در حوزه بذرهای باغی، آمریکای شمالی بیشترین سهم از بازار را دارد و در سال ۲۰۲۲ اندازه بازار بذر سبزیجات در این منطقه ۳۴۵ میلیون دلار بوده است و همچنین پیش بینی می شود تا پایان ۲۰۲۳ به ۳۶۱ میلیون دلار برسد. این در حالی است که کانادا نیز یکی از تولید کننده ها و صادر کننده ها بزرگ در حوزه بذرهای هیبرید است و به صورت خاص روی بذر سویا کار می کند.

گفتنی است بذر هیبریدی به بذری گفته می شود که از نظر گرده افشانی روی آن کار می شود و صفات برتر آن را بر می دارند و لقاح می دهند و یک بذر خوب به دست می آید که به صورت هیبرید در دسترس کشاورز قرار می گیرد.

تفاوت فاحش عملکرد بذرهای هیبریدی و معمولی

در حالی بازار جهانی انواع بذور بازاری فعال و پویا است که ایران عمدتا جزو وارد کننده های بذر محسوب می شود و بر اساس آنچه کارشناسان می گویند به جز در حوزه بذر سبزی جات و صیفی جات در مورد دیگر بذرها چندان پیشرفت نداشته است. لذا غالبا کشاورزان بذرهای وارداتی را به بذرهای داخلی ترجیح می دهند و از این طریق با صرف مبالغ بیشتر عملکرد را افزایش می دهند.

علی یوسف پور یکی از فعالان حوزه بذر کشور است که در بخش مصرف خانگی و بذرهای تجاری فعالیت دارد و پیش از این در گفتگو با بازار گفت: در واقع در داخل بذر هیبریدی نداریم و اکثر بذرهای مصرفی در کشور وارداتی است.

او افزود: در مورد بذرهای هیبریدی و معمولی تفاوت عملکردها بسیار فاحش است؛ یعنی از یک طرف در مورد بذر هیبرید توناژ محصول بیشتر می شود و از سوی دیگر زودرس تر می شود یعنی نوبر به بازار می آید و کشاورز محصول خود را گران تر می فروشد. از سوی دیگر بذر هیبرید مقاوم به انواع آفت ها و بیماری ها است و دیگر نیازی نیست کشاورز سمپاشی کند.

یک تولید کننده بذر مادری پیاز: به دلیل عدم بهره مندی از دانش در حوزه تولید بذر هیبریدی، وضعیت بذر ایران چندان خوب نیست و ۸۰درصد بذری که کشاورزان استفاده می کنند وارداتی است

محمد مهدیان از دیگر تولید کننده های حوزه بذر کشور است که به صورت تخصصی روی بذر مادری پیاز کار می کند. او معتقد است وضعیت بذر ایران چندان خوب نیست و ۷۰ تا ۸۰درصد بذری که کشاورزان استفاده می کنند وارداتی است.

مهدیان پیش از این در گفتگو با بازار گفت: مساله اینجا است که دانش لازم را نداریم؛ به این معنا که در بخش گلخانه ای و تولید بذر هیبریدی دانش مخصوصی می خواهد که ما نداریم و غالبا وارد می شود و با این وضعیت نرخ دلار الان وضعیت کار چندان خوب نیست.

او افزود: با این وجود در بخش سبزی و صیفی جات تقریبا چند سالی است کشور خودکفا شده است. به طوری که تا سال ۹۶ شاید بیش از ۶۰ درصد از بذر مصرفی وارداتی بود اما الان تقریبا واردات با این نرخ دلار قطع شده و کشاورزان به بذرهای داخلی رو آورده اند.

کد خبر: ۲۳۴٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha