۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
بانک ملی بذر اوکراین آسیب دید؛ ۲هزار محصول در خطر نابودی دائمی
تاثیر جنگ روسیه بر کشاورزی جهان

بانک ملی بذر اوکراین آسیب دید؛ ۲هزار محصول در خطر نابودی دائمی

بر اثر حملات روسیه بانک ملی بذر اوکراین آسیب دیده و کد ژنتیکی ۲هزار محصول در خطر نابودی دائمی قرار دارد و فقط ۴درصد از بذرهای موجود در این بانک پشتیبانی گیری شده که خطری جدی برای امنیت غذایی جهان است.

بازار؛ گروه کشاورزی: اصولا گلخانه‌ها برای پرورش سبزیجاتی مانند کاهو استفاده می‌شوند و بانک‌های بذر دانه‌ها را ذخیره می‌کنند تا مطمئن شوند که محصولات هرگز از بین نمی‌روند. با این وجود یکسری اتفاقات می تواند بانک های بذر جهان را تهدید کند که این خود تهدیدی برای حیات بشر محسوب می شود. در تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی یورونیوز آمده است: در خزانه های زیرزمینی نزدیک میدان های نبرد اوکراین، کد ژنتیکی نزدیک به ۲هزار محصول در خطر نابودی دائمی قرار دارد.

بانک های بذر برای اطمینان از تولید غذای کافی در هر فصل برای تغذیه ۷.۹ میلیارد نفر حیاتی شده اند

بانک های بذر بیمه عمر برای بشریت است
به گفته کراپ تراست، یک سازمان غیرانتفاعی که توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) تأسیس شده است، این خطر در اوایل این ماه (ژوئن) زمانی که یک مرکز تحقیقاتی در نزدیکی بانک ملی بذر اوکراین آسیب دید، به شدت مورد توجه قرار گرفت. اگرچه این سازمان به دلایل امنیتی از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد اما بر اساس این گزارش، این تاسیسات و بانک بذر اوکراین هر دو در خارکف در شمال شرقی اوکراین مستقر هستند که تحت بمباران شدید نیروهای روسیه قرار گرفته است.

در حالی که گفته می شود تنها ۴درصد از بذرهای موجود در بانک بذر اوکراین به عنوان دهمین بانک بزرگ بذر در جهان پشتبانی گیری شده است، استفان اشمیتز، مدیر اجرایی کراپ تراست، به رویترز گفت: بانک های بذر نوعی بیمه عمر برای بشریت هستند. آنها مواد خام را برای پرورش گونه های جدید گیاهی مقاوم در برابر خشکسالی، آفات جدید، بیماری های جدید و دمای بالاتر فراهم می کنند. لذا اگر بانک بذر اوکراین نابود شود، ضرر غم انگیزی برای جامعه جهانی خواهد بود.

به گفته کارشناسان جهانی، اصولا محققان به مواد ژنتیکی متنوعی که بانک های بذر ذخیره می کنند برای پرورش گیاهانی که می توانند در برابر تغییرات آب و هوایی یا بیماری مقاومت کنند، تکیه می کنند. به طوری که بانک های بذر برای اطمینان از تولید غذای کافی در هر فصل برای تغذیه ۷.۹ میلیارد نفر حیاتی شده اند، زیرا شرایط بحران آب و هوای جهان شدیدتر می شود. این در حالی است که علاوه بر این بحران آب و هوا، همزمان، جنگ بین روسیه و اوکراین که به ترتیب سومین و چهارمین صادرکننده غلات در جهان هستند، بر تورم قیمت مواد غذایی و خطر کمبود مواد غذایی افزوده است و اعتراضات در کشورهای در حال توسعه که معمولاً از غلات اوکراین سود می برند، آغاز شده است.

کراپ تراست تخمین زد که در بهترین حالت، حدود ۱۰درصد از بذرهای اوکراین را می توان ظرف یک سال پشتیبان گیری کرد

چگونه می توانیم از بانک بذر حمایت شده سوریه یاد بگیریم؟
بر اساس این گزارش، جنگ در سوریه درسی در مورد اهمیت پشتیبان گیری از بذرها با استفاده از خزانه جهانی بذر Svalbard در نروژ، بزرگترین و مهمترین تاسیسات پشتیبان یا تکثیر بذر در جهان، ارائه کرده است. در حقیقت در سال ۲۰۱۵، پس از تخریب بانک بذر در نزدیکی شهر حلب سوریه، «خزانه جهانی سوالبارد» توانست نمونه‌های جایگزینی از گندم، جو و علف‌های مناسب برای مناطق خشک را برای محققان لبنانی ارسال کند. در مجموع، سوالبارد بیش از یک میلیون نمونه بذر را در طاق ساخته شده در دامنه کوه قطب شمال نگهداری می کند.

بر اساس این گزارش، کراپ تراست مستقر در آلمان، که تنها سازمان بین‌المللی است که تنها هدفش حفاظت از تنوع محصولات است، بودجه‌ای را برای کپی کردن بذرها در اختیار اوکراین قرار داده است، اما مسائل امنیتی و لجستیکی مرتبط با جنگ و چرخه‌های طبیعی به این معنی است که سرعت گرفتن آن دشوار است.

اشمیتز، مدیر اجرایی کراپ تراست تخمین زد که در بهترین حالت، حدود ۱۰درصد از بذرهای اوکراین را می توان ظرف یک سال پشتیبان گیری کرد، زیرا قبل از استخراج و ارسال تکراری به سوالبارد، باید در زمان مناسب کاشته، رشد و برداشت شوند.

کد خبر: ۱۵۴٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha