۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
توافقات اقتصادی و تجاری ایران و سوریه در مرحله اجراست
وزیر امور خارجه:

توافقات اقتصادی و تجاری ایران و سوریه در مرحله اجراست

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: تشکیل شرکت مشترک بیمه، توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور و آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه پیگیری می‌شود.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با «فیصل مقداد» همتای سوری خود در تهران، با اشاره به سفر هیاتی سیاسی و اقتصادی برای پیگیری توافقات سفر اخیر آیت الله رئیسی به دمشق اظهار داشت: در هیات اعزامی سوریه، علاوه بر وزیر خارجه این کشور وزرای اقتصاد و ارتباطات دولت سوریه نیز حضور دارند و امروز همزمان با این دیدار، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه به ریاست آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و همتای سوری وی برگزار شده است.

امیرعبداللهیان یکی از محورهای رایزنی خود با وزیر خارجه سوریه را پیگیری اجرایی شدن اسناد همکاری های امضا شده در سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به دمشق عنوان کرد و گفت:‌ امیدواریم با پیگیری‌های مستمر سفرای دو کشور، شاهد پیشرفت اجرای توافق‌ها در زمینه های مختلف باشیم.

به گفته وی تشکیل شرکت مشترک بیمه، توافق برای معاملات تجاری با پول ملی دو کشور، آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه به شکلی مناسب و با توجیه اقتصادی که هموطنان بتوانند به اماکن زیارتی در سوریه دسترسی پیدا کنند، از دیگر محورهای گفت و گوهای وزرای خارجه ایران و سوریه بود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: تقویت بخش خصوصی دو طرف، افزایش سفرهای هوایی میان دو کشور به موازات توسعه همکاری های اقتصادی و نیز همکاری در حوزه ترانزیت نیز امروز مورد بحث قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: برای پیگیری بیشتر توافقات دو رئیس جمهور، کمیته مشترک اقتصادی، علم و فناوری، مالی و بانکی و حقوقی به صورت فعال پیگیر هستند.

امیرعبداللهیان موضوعات مرتبط با سوریه و مسائل منطقه‌ای را از دیگر محورهای رایزنی خود با فیصل مقداد عنوان کرد و با محکوم کردن عملیات ترویستی اخیر در دمشق و پاکستان تاکید کرد: این حوادث تروریستی نشان داد که باید با دقت بیشتر تحرکات تروریستی را جدی بگیریم و بر همکاری های جهانی برای مبارزه تروریسم تاکید کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید گفت: ایران به تلاش ها و حمایت‌های خود جهت صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه می دهد.

وی تصریح کرد: صلح و امنیت در منطقه جز با دخالت نکردن نیروهای بیگانه، تشویق به بازگشت آوارگان، لغو تحریم های یکجانبه غرب و گفت‌وگوهای ملی محقق نمی‌شود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: امروز لزوم تداوم گفت‌وگوهای آستانه و تحولات مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دادیم؛ به تازگی نشست بیستم کارشناسان ارشد این نشست برگزار شده و امیدواریم که این نشست‌ها همچنان تداوم داشته باشد چرا که این مهم در دستورکار همه طرف های حاضر در این نشست قرار دارد.

امیر عبداللهیان دستاوردهای نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه گفت: تاکنون چند نشست بین وزرای دفاع، خارجه و کارشناسان ارشد چهار کشور برگزار شده و این پیشنهاد تا به امروز مطرح شده که نیروهای نظامی ترکیه بر اساس زمانبندی مشخص از اراضی سوریه خارج شوند و متقابلا مقامات سوریه این منطق را پذیرفتند که همچنان با خروج نیازهای نظامی نسبت به تضمین امنیت مرزهای مشترک اقدام کنند، تهران و مسکو هم به عنوان ضامن و تسهیل کننده به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند.

وی گفت: ما پیشنهاد تشکیل نشست وزاری خارجه یا کارشناسان میان چهار کشور را دادیم که منجر به پیشرفت در تامین امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه شود.

وزیر امور خارجه با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به سوریه، اظهار داشت: این رژیم را عامل اصلی ناامنی در منطقه می‌دانیم.

امیرعبداللهیان افزود: آنها به خوبی می‌دانند که در منطقه هیچ اقدام صهیونیست ها بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند و قطعا پیامد اقدامات خود را صهیونیست ها در ایجاد بحران های چند لایه در درون آن رژیم احساس می‌کنند و درد می‌کشند.

حضور نیروهای خارجی کمکی به ثبات در سوریه نمی کند

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: معتقدیم حضور نیروهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ثبات سوریه و منطقه نخواهد کرد؛ ما نگرانی ترکیه را در خصوص امنیت مرزهای سوریه و ترکیه درک می‌کنیم، اما معتقدیم که راهکار نظامی نمی‌تواند مناسب باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: ما چارچوب چهارگانه دیپلماتیک ایران، روسیه، ترکیه و سوریه را برای تامین امنیت مرزهای ترکیه و سوریه بهترین راهکار می‌دانیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه خروج فوری نیروهای نظامی و اشغالگر آمریکا از خاک سوریه را لازم می‌دانیم، گفت: امروز ما در خصوص بازگشت امن و فوری آوارگان سوری به سرزمین مادری خود از مناطق غربی تاکید کردیم.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه سوریه به رغم درگیری در یک جنگ طولانی، به دلیل برخورداری از برخی امکانات، از یک مزیت خوبی در منطقه غرب آسیا برخوردار است، اظهار داشت: ما با سوریه در خصوص پروژه‌های مختلفی همکاری‌های خوبی را داریم و باتوجه به ظرفیت‌های موجود میان دو کشور برای افزایش حجم تبادل تجاری به ویژه در بخش خصوصی، اقدامات خوبی را در حال انجام داریم.

وی در خصوص همکاری‌های دو طرف در بحش ترانزیت گفت: یکی از خطوط ترانزیتی مورد توافق دو طرف مسیر زمینی ایران به عراق، سوریه و لبنان و از لبنان به دیگر کشورها است. ما موانعی را در این مسیر شاهد بودیم در هفته های گذشته، ولی این موضوع با تلاش دولت‌های مرتبط مرتفع شد و ما برای افزایش حجم تبادلات تجاری میان دو کشور مصمم هستیم که از این مسیر استفاده کنیم.

امیرعبداللهیان بیان داشت: کمیته‌های مختلفی برای اجرایی شدن سند همکاری‌های جامع ایران و سوریه در حوزه‌های گوناگون تشکیل شده و موضوعات با جدیت در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

وزیر امور خارجه در پایان با اشاره به نشست وزرای خارجه همکاری اسلامی با موضوع اهانت به قرآن کریم گفت: ما امروز ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه نشست وزرای خارجه کشورهای سلامی را به صورت مجازی خواهیم داشت و هدف از این نشست بررسی موضوع اهانت به کتب اسمانی و قرآن کریم است و ارسال پیامی قوی و بازدارنده به دولت هایی خواهد بود که با اجازه دادن به هتک حرمت به کتب آسمانی، به خشونت دامن می زنند.

وزیر خارجه سوریه: گام های عملی برای توسعه روابط تهران و دمشق برداشته شده است

در ادامه این نشست هم فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدارش با وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار داشت: ملت سوریه از سفری که آقای رئیسی به سوریه داشتند، خرسند هستند.

وی با بیان اینکه دو کشور تلاش می کنند تا روابط ایران و سوریه دستاوردهایی داشته باشد، گفت: گام‌های عملی در این خصوص آغاز شده و با دستورات رهبران دو کشور تلاش داریم گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه سوریه سفر هیات سوری به تهران را در راستای عمق بخشیدن به روابط دو کشور ارزیابی کرد و گفت: باید این موضوع را هم گفت که سفر آقای رئیسی به دمشق صرفاً برای مسائل اقتصادی نبود، بلکه در خصوص همکاری‌های سیاسی و بین المللی نیز بحث و تبادل نظر شد.

مقداد گفت: ما به کشورهای مخل روابط دو طرف می گوییم که دیگر ملت‌ها به ستوه آمدند و ما در کنار ملت فاسطین می ایستیم. اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی رخ می دهد به خاطر عمق بحران هایی است که در آنجا وجود دارد.

وی افزود: ملت اصیل در این منطقه ملت فلسطین است، ما رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت هایی که مرتکب می شود، محکوم می‌کنیم، آنها حدود ۳۰۰ فلسطینی را از ابتدای سال به شهادت رسانده‌اند.

وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی جنایت مختلفی را در فلسطین انجام می دهد و کشورهای حمایت کننده از آن نیز شریک در جنایت آن رژیم هستند، گفت: این اقدامات رژیم صهیونیستی تنها علیه ملت فلسطین نیست بلکه علیه مردم منطقه جولان اشغالی هم بوده است؛ ما مبارزات مردم در این منطقه را تمجید می‌کنیم و ملت جولان به زودی به وطن خودشان یعنی سوریه باز خواهند گشت.

کد خبر: ۲۳۴٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha