۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
گلایه قمی‌های از گرانی میوه؛ چشمک نوبرانه‌ها به نگاه گذرای مردم
بازار گزارش می‌دهد؛

گلایه قمی‌های از گرانی میوه؛ چشمک نوبرانه‌ها به نگاه گذرای مردم

قم - امسال با نزدیک شدن به فصل تابستان انواع میوه‌های این فصل و نوبرانه‌ها قیمت نجومی داشته در حالی که تعزیرات و اتاق اصناف بازار را زیر ذره بین نظارت خود رصد می‌کنند.

بازار - گروه استان‌ها: اگر به میدان تره بار و یا مغازه‌های میوه فروشی گذر کنیم با انواع میوه‌های رنگارنگی روبرو می‌شویم به ویژه نوبرانه‌هایی که طوری تزیین شده‌اند که فقط چشم هر رهگذری را به خود جذب کرده و جایی در سبد مصرفی اقشار کم درآمد ندارند.

میوه‌هایی که به دلیل گرانی در روزهای داغ تابستان فقط به مشتریان خود چشمک زده و دردی از کسی دوا نمی‌کنند در حالی که بعضی از این میوه‌ها با گرم شدن هوا باید در سبد مصرفی باشند تا دل مصرف کننده خود را خنک و یا در این روزهای کرونایی مرهمی برای سیستم دفاعی باشند.

به یکی از میوه‌ فروشی‌های قم رفته و پای درد دل مردم نشستم، همه از قشر مرفه گرفته تا کم درآمد و متوسط از گرانی انواع میوه‌های تابستانی گلایه‌مند بودند اما درد دل طبقه کم درآمد کمی اندوه‌ناک‌تر بود میوه‌هایی که می‌توانست در سبد و سفره آن‌ها باشد به دلیل نوسان قیمت از سفره آن‌ها پر کشیده است، حال نوبرانه‌های رنگ و لعاب دار که دیگر جای خود را دارد.

گیلاس و زردآلو و غیره که با رنگ و لعابی در مغازه‌ها به فروش می‌رسند اصلاً نباید از قیمت آن‌ها سؤال کرد گویی این نوع میوه‌ها فقط برای قشر و طبقه خاصی چیده شدند زردآلو ۴۵ هزار تومان، گیلاس که مدتی قبل تا ۱۴۵ هزار تومان بود و اکنون به ۴۰ هزار تومان رسیده است، قیصی و توت و … که اصلاً برای تماشا هستند

طبق گفته مسئولان اتاق اصناف قم بالا رفتن قیمت نوبرانه‌ها امری عادی است و تا چند روز دیگر با کاهش تقاضای آن و افزایش عرضه، قیمت‌های آن هم رو به کاهش خواهد یافت اما باید پرسید خربزه، هندوانه هم مگر نوبرانه است که باید از سبد طبقه کم درآمدهای جامعه حذف شود؟

میوه‌های رنگی با قیمت‌های عجیب و غریب
باب گفت‌وگو را با شهروندی که به رنگ و لعاب انواع میوه‌ها خیره شده است باز می‌کنم، یک شهروند ۶۰ ساله است و به همراه یکی از نوه‌هایش که برای خرید توت فرنگی بی تاب شده سر از یکی از مغازه‌های میوه فروشی شهر درآورده است.

خود را محسن رحمانی معرفی می‌کند و می‌گوید: قیمت انواع میوه‌ها به قدری عجیب و غریب است که آدم جرأت ندارد قیمت‌ها را سؤال کند، توت سفید و سیاهی که درختان آن در هر گذر و برزنی وجود دارد به قیمت ۱۳ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود حال هر مغازه‌ای به میل خود قیمتی بر آن می‌گذارد.

به گفته این شهروند شاید عمری از ما گذشته و برای ما این نوع میوه‌ها اولویت‌دار نیست ولی بچه‌ها هوس چنین میوه‌هایی می‌کنند آیا به نظر شما پدر خانواده به دلیل این امر شرمنده خانواده و بچه‌های خود نمی‌شود؟

رحمانی با اشاره به قیمت هندوانه و خربزه و انواع طالبی می‌افزاید: حال از نوبرانه بگذریم ولی با وجود گرمی هوا مصرف هندوانه و طالبی و خربزه جزئی از سبد مصرفی خانواده‌ها به ویژه طبقه متوسط است ولی هندوانه از دو هزار تا سه هزار تومان و خربزه از هشت هزار حتی ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رود، با شرایط بحران کرونا خانواده‌ها کسب و کار خود را از دست داده‌اند و باید نظارت‌ها بیشتر شود.

سوِء استفاده بعضی مغازه‌دارها از شرایط کنونی
یک بانوی قمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: قیمت لیموترش به دلیل افزایش تقاضای آن در شرایط کرونایی افزایش یافت وقتی دلیل را خواستیم مغازه‌دارها از افزایش قیمت تمام شده حمل بار و کرایه حمل و نقل به دلیل اوضاع کرونایی صحبت کردند این دلایل بهانه است، نظارت‌ها دقیق نیست.

لیلا وفایی نسب عنوان می‌کند: در شرایط کنونی بسیاری از افراد کسب و کار و شغل خود را از دست داده‌اند با این افزایش قیمت‌ها باید جلوی خانواده خود خجالت زده باشند به نظر من باید نظارت‌ها بیشتر شود و دست سودجویان در این زمینه کوتاه شود.

وی در ادامه بیان می‌کند: قیمت انواع میوه متغیر و لحظه‌ای است کار به قیمت نوبرانه‌ها ندارم اما میوه‌هایی که در این شرایط به افزایش سیستم دفاعی بدن کمک می‌کنند و باید در سبد مصرفی باشد باید در اولویت نظارت اتاق اصناف باشد؛ قیمت‌ها از میدان تره بار تا مغازه‌ها زمین تا آسمان فرق دارد.

وقتی تیغ دلالان و واسطه‌ها به قدری تیز است دیگر نظارت و رصد جوابی نمی‌دهد؛ بازار را این افراد به هر سویی بخواهند می‌گردانند، بدبخت آن قشر کم درآمدی است که حتی باید از حداقل‌ترین میوه‌ها هم دست بردارد

این بانوی قمی می‌گوید: خیار، گوجه فرنگی و خربزه و هندوانه هم با تغییراتی روبرو است قیمت گیلاس و زردآلو را نپرسید که ما احوالی از این میوه‌ها نمی‌پرسیم.

یکی شهروند قمی دیگر اظهار می‌کند: وقتی تیغ دلالان و واسطه‌ها به قدری تیز است دیگر نظارت و رصد جوابی نمی‌دهد؛ بازار را این افراد به هر سویی بخواهند می‌گردانند، بدبخت آن قشر کم درآمدی است که حتی باید از حداقل‌ترین میوه‌ها هم دست بردارد وقتی نرخ میوه همسان با یارانه دریافتی است دیگر چه اعتراضی داشته باشیم؟

سرمازدگی عامل افزایش قیمت‌ها
رئیس اتحادیه میوه و تره بار قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش قیمت بعضی میوه‌ها می‌گوید: افزایش قیمت انواع نوبرانه‌ها عادی است به دلیل اینکه به تازگی وارد بازار تقاضا شده است تا ده روز دیگر با کاهش قیمت انواع نوبرانه روبرو خواهیم شد هرچند هم تعدادی از نوبرانه‌ها با کاهش قیمت روبرو بودند.

عباس کاشانی می‌افزاید: اکنون قیصی درجه یک از کیلویی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان و دیگر نوبرانه‌های تازه هم در میدان بین ۳۰ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد اما بعضی میوه‌ها هم به دلیل سرمازدگی با افزایش قیمت روبرو هستند.

وی گفت: ما قیمت‌ها را مصوب و طبق فاکتور عرضه می‌کنیم و با هرگونه گرانفروشی برخورد خواهیم کرد بحران کرونا هم بر قیمت میوه‌ها تأثیر گذاشته است زمانی بود با کمبود لیموترش روبرو بودیم و از شمال به دلیل کرونا میوه حمل نمی‌شد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار قم عنوان می‌کند: اکنون لیموترش تازه با قیمت ۳۰ هزار تومان در میدان تره بار به فروش می‌رسد، گیلاس اکنون کم یاب است و یک میوه نوبرانه است از مشهد و ارومیه به قم حمل می‌شود لذا قیمت بالا است تا یک ماه دیگر از فردو و شهریار گیلاس بارگیری می‌شود و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، در حال حاضر هم قیمت بعضی نوبرانه‌ها کاهش یافته است.

قیمت‌ها زیر ذره بین و نظارت اصناف استان
مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به رصد قیمت‌ها و وضعیت بازار بیان می‌کند: ما هر روز وضعیت بازار را رصد و زیر ذره بین نظارت‌های خود پیگیری می‌کنیم، هر روز رئیس اتحادیه با بازرسان مربوطه جلساتی را برگزار و آن‌ها وضعیت بازار را رصد خواهند کرد.

عباس جعفری اتابک می‌افزاید: میوه‌ها و مایحتاج سبدی مورد نیاز مردم اولویت رصد و پیگیری ما است، مانند پیگیری قیمت انواع پیاز، سیب زمینی، خیار و گوجه فرنگی که تاکنون قیمت با ثباتی داشته است گیلاس و قیصی جزو میوه‌های ضروری مردم نیستند.

وی افزود: هندوانه هم تنها با نوسان یک صدتومانی روبرو بوده است قیمت انواع خیار بوته‌ای یک هزار و گوجه فرنگی هم دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است ولی ما ۲۲ قلم کالای مورد نیاز مردم را زیر ذره بین نظارت‌های بازرسی خود داریم.

ارزان بودن قیمت میوه‌های قم از پایتخت
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان قم در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: به دلیل مصادره شدن لیموترش از سوی بعضی سودجویان در جهرم قیمت آن افزایش یافت اکنون لیموترش ریز تازه وارد بازار شده که در ابتدا ۵۵ هزار تومان بود ولی اکنون در میدان با قیمت ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

عباس جعفری با مقایسه بازار تهران و قم به لحاظ قیمت انواع میوه‌ها بیان می‌کند: ما بازار تهران را رصد و از قیمت آن اطلاع داریم قیمت میدان تره بار قم از میدان تره بار تهران ارزان‌تر است، شاید قیمت میوه در شمال شهر و یا جنوب شهر قم متفاوت باشد ولی وضعیت قیمت در میدان تره بار قم بهتر از تهران است.

وی افزود: ما روزانه بیش از ۲۵ بازرسی از وضعیت بازار قم داریم هم برای رصد قیمت و هم برای رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی که همه موارد و تخلفات رصد خواهد شد.

کد خبر: ۲۳٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha