۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
پیگیری ۱۵ تفاهمنامه در نشست کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه

پیگیری ۱۵ تفاهمنامه در نشست کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه

سفیر سوریه در ایران اعلام کرد که هیات بلندپایه اقتصادی سوریه امروز یکشنبه برای شرکت در نشست کمیسیون اقتصادی مشترک سوریه و جمهوری اسلامی ایران وارد تهران می شود.

به گزارش بازار، میزبان نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه است که ریاست هیات سوری را محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و ریاست هیات ایرانی را مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد و هیات سوری امروز برای شرکت در این نشست وارد تهران می شود.

شفیق دیوب سفیر این کشور در تهران گفت: در این نشست‌ مشترک اقتصادی که تا پایان هفته جاری ادامه خواهد، همه موضوعات مشترک دو کشور پیگیری و روند اجرای یادداشت تفاهم‌های امضا شده در سفر اخیر آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران به دمشق ارزیابی و دستورات بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همتای ایرانی وی برای توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها و غلبه بر همه موانعی که ممکن است در مسیر این روابط به ویژه توسعه اقتصادی و تجاری ایجاد شود، پیگیری و اجرایی خواهد شد.

وی افزود: یادداشت تفاهم‌هایی که در سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه امضا شد، ۱۵ یادداشت تفاهم است که همه بخش‌ها اعم از انرژی، کشاورزی، مناطق آزاد، ارتباطات و نظایر آن را شامل می شود و در این سفر همچنین درخصوص راه اندازی و ایجاد پروژه های راهبردی بین دو کشور در زمینه انرژی و گاز، نفت، حمل و نقل و نظایر آن توافق شد.

وی گفت: در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه و ایران همه این موضوعات و همچنین اقدامات انجام شده تاکنون درخصوص اجرای دستورات روسای جمهور ایران و سوریه در جریان اجلاس سران دو کشور در دمشق، پیگیری خواهد شد.

پیگیری ۱۵ تفاهمنامه در نشست کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه

دیوب تاکید کرد که گام های عملی برای اجرای توافق نامه ها در حال حاضر آغاز شده است و هم اکنون کار برای ایجاد یک بانک مشترک بین دو کشور و امضای یادداشت تفاهم ایجاد یک شرکت بیمه مشترک ادامه دارد.

وی افزود: بیش از ۱۲ یادداشت تفاهم (از ۱۵ یادداشت تفاهم) امضا شده در اجلاس روسای جمهور سوریه و ایران در دمشق، وارد فاز اجرایی شده است و کار برای اجرای همه دستورات صادره در جریان این اجلاس و همه یادداشت تفاهم های امضا شده در جریان است.

سفیر سوریه در تهران گفت: جلسات نشست کمیسیون اقتصادی مشترک سوریه و ایران موضوع تشکیل کمیته عالی مشترک دو کشور طی چند ماه آینده در تهران را- بحث و برنامه ریزی خواهد کرد که ریاست این کمیته عالی را از جانب سوریه نخست وزیر و از جانب ایران معاون رئیس جمهور برعهده خواهد داشت.

وی افزود: تلاش زیادی برای هماهنگی و بسترسازی مناسب برای جلسات کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور صورت گرفته است.

دیوب گفت: محمد ایاد الخطیب وزیر ارتباطات و فناوری، وزیر اقتصاد سوریه را در سفر به تهران همراهی می کند. الخطیب به دعوت ویژه همتای ایرانی خود برای گفتگو درباره همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری و مسائل مربوط به حوزه کاری دو وزارتخانه، در تهران حضور خواهد داشت. این سفر بسیار فشرده و شامل دیدارهایی با تعدادی از وزرای ایرانی و نیز نمایندگان شرکت های بزرگ ایرانی است که به دنبال کار در سوریه هستند و مذاکراتی در سطح عالی با مقامات ارشد ایرانی انجام خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۴٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha