۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
پیش بینی قیمت آهن تا آخر تابستان

پیش بینی قیمت آهن تا آخر تابستان

نخستین روز هفته با ثبت قیمت آهن آلات در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی همراه بود و قیمت آهن کیلویی در شماری از مبادی فروش کاهشی اعلام شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نخستین روز هفته با ثبت قیمت آهن آلات در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی همراه بود و قیمت آهن کیلویی در شماری از مبادی فروش کاهشی اعلام شد.

بازار ارز هم روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار در مرز ۴۹ هزار تومان نوسانات جزئی تجربه کرد اما در پایان روز هر دلار بازار آزاد حدود ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن آلات
قیمت میلگرد آجدار در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش قیمت ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به ویژه در قیمت میلگرد ذوب آهن مشاهده شد.

قیمت روز تیرآهن هم در کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود ۳۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشت اما اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی و قیمت ناودانی اروپایی هم در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن، قیمت پروفیل مبلی و قیمت پروفیل Z در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست و قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت ورق سیاه در اغلب مبادی فروش تغییر چندانی نداشت و قیمت ورق رنگی شیروانی، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق روغنی در عمده مبادی فروش با کاهش ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان همراه بود.

گزاش‌ها از بورس کالا حاکی است روز گذشته حدود ۲۱۲ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد که از این میزان ۴۷ درصد عرضه‌ معامله شد. قیمت میانگین این محصول حدود ۱۱ هزار و ۴۷۹ تومان برآورد شد که بیانگر کاهش ۱.۵ درصدی نرخ این محصول نسبت به آخرین عرضه است.

همچنین از ۸۳ هزار و ۴۴۰ تن شمش بلوم حدود ۴۵۰ تن از آن به فروش رسید که معادل ۰.۵ درصد است. گفتنی است قیمت هر کیلو شمش ۱۸ هزار و ۶۵۸ تومان برآورد شد که نسبت به قیمت پایه کاهش ۹.۷ درصدی داشت.

امروز نیز ۲۲ هزار تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود ۲۱ هزار تن به آهن اسفنجی بریکت اختصاص دارد و قیمت آن نیز ۱۲ هزار و ۲۵۷ تومان تعیین شده است، گفتنی است نرخ پایه این محصول حدود ۱.۴ درصد کاهش داشته اما حجم آن ۹۰.۹ درصد افزایش دارد.

با نگاهی کلی به اوضاع بازار آهن و فولاد از ابتدای سال تا کنون می‌توان دریافت که دلار با برخی سیاست‌های کنترلی نوسانات چشمگیری نداشته و بیشتر بین دو کانال ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان در رفت و آمد بوده است.

از آنجایی که بازار فولاد نیز به شدت تحت تأثیر نرخ دلار است، هر تغییری در این بازار علاوه‌بر بازار آهن داخلی سایر بازارهای مالی را نیز تحت تأثیر قرار خواد داد؛ با این اوصاف کنترل نرخ دلار به رکود در بازار ارز و نیز بازار فولاد منجر شده است.

اما به عقیده برخی کارشناسان از آنجایی که تغییری در اقتصادی کلان کشور و بهبود آن مشاهده نمی‌شود تداوم این کنترل دستوری در بلندمدت امکان‌پذیر نیست و احتمال دارد در نیمه دوم سال شاهد تغییراتی در کلیه بازارهای مالی باشیم.

با استمرار روندی که اکنون در اقتصاد کشور مشاهده می‌کنیم احتمال دارد پیک تورمی که همه انتظار داشتند در ماه خرداد و پس از قطعی برق فولادسازان رخ دهد، در نیمه دوم سال بروز کند.

قابل توجه است که باتوجه به اینکه صادرات فولاد داخلی به دلیل دامپینگ فولاد روسیه و ترکیه با افت شدیدی مواجه است ارز کمتری به کشور وارد خواهد شد که این امر محرکه‌ای برای افزایش قیمت دلار به شمار می‌رود که تأثیر آن بر بازار فولاد داخلی گریزناپذیر است.

این نکته را هم باید مدنظر داشت آنچه بیان می‌شود صرفا بررسی احتمالات موجود براساس اوضاع فعلی و پارامترهای موجود است و نظر و پیش‌بینی قطعی نیست و هر آینه امکان دارد بازارساز با ابلاغیه و دستورالعملی روند بازار را به کلی تغییر دهد.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha