۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
معایب مزایای علوفه هیدروپونیک در خوراک دام و یک سودآوری بزرگ

معایب مزایای علوفه هیدروپونیک در خوراک دام و یک سودآوری بزرگ

دامدار هنگام تهیه علوفه هیدروپونیک با مجموعه‌ ای از سوالات روبرو می ‌شود که در اینجا ما چند مورد از این سوالات را مطرح ‌می ‌کنیم و سعی می‌ کنیم به بعضی از آن‌ ها پاسخ دهیم.

به گزارش بازار، دامدار هنگام تهیه علوفه هیدروپونیک با مجموعه‌ ای از سوالات روبرو می ‌شود که در اینجا ما چند مورد از این سوالات را مطرح ‌می ‌کنیم و سعی می‌ کنیم به بعضی از آن‌ ها پاسخ دهیم.

  • علوفه هیدروپونیک چیست و چه مزیت ‌هایی دارد‍؟
  • قیمت و هزینه کشت علوفه هیدروپونیک چقدر است؟
  • آیا دوره و کلاس آموزشی برای کشت و تولید علوفه به شیوه هیدروپونیک وجود دارد؟
  • آیا کشت هیدروپونیک مشکلاتی را به همراه دارد؟

علوفه هیدروپونیک چیست؟

 یکی از نوین ‌ترین شیوه‌ های کشاورزی، کشت به روش هیدروپونیک است. در این شیوه خاک حذف شده و ریشه گیاه مستقیم در آب قرار می گیرد. به این صورت گیاه مستقیم با آب در ارتباط خواهد بود البته باید توجه داشته باشید که این آب حاوی مواد مغذی است.

 در روش گلخانه هیدروپونیک شما آب کمتری را مصرف می ‌کنید و به این صورت از هدر رفتن آب جلوگیری می شود. همچنین در همه فصول سال شما می‌ توانید اقدام به کشت محصولات مورد نظر خود کنید. همچنین با این روش شما شاهد افزایش رشد گیاه و کیفیت بهتر محصول تولید شده خواهید بود.

مشکلات کشت علوفه هیدروپونیک

گاه سوالاتی نظیر این‌ که آیا کشت علوفه به شیوه هیدروپونیک می ‌تواند در کیفیت محصول تولید شده مشکلی ایجاد کند یا خیر، ذهن دامدار را به خود مشغول می ‌کند. پاسخ این سوال منفی است. این روش کشت نه تنها هیچ مشکلی به وجود نمی ‌آورد، بلکه حتی مزیت‌ های زیادی را برای محصول ایجاد می‌ کند.

از آنجایی که مواد مغذی در کشت خاکی به طور کامل به ریشه گیاهان نمی ‌رسند، در کشت علوفه هیدروپونیک مواد مغذی که در آب حل شده‌ اند به صورت مستقیم به ریشه‌ ها می‌ رسند؛ چون در کشت هیدروپونیک ریشه‌ ها در خاک قرار نمی‌ گیرند، بلکه توسط آب احاطه شده و محلول غذایی حل شده در آب با ریشه‌ ها به صورت مستقیم ارتباط برقرار می‌ کند و تمام ریشه در مایع درگیر خواهد بود. به این طریق درصد بیشتری از مواد غذایی توسط ریشه جذب خواهد شد.

معایب مزایای علوفه هیدروپونیک در خوراک دام و یک سودآوری بزرگ

به همین علت است که ما شاهد افزایش کیفیت رشد، افزایش رشد و کیفیت محصولات در کشت علوفه هیدروپونیک هستیم و این نه تنها ایراد نیست، بلکه مزیت محسوب می ‌شود. از آن‌ جایی که برای رشد گیاه شرایط آب و هوایی مناسب، نور و مواد مغذی مناسب سه شرط اساسی هستند، ما در محیط گلخانه علوفه هیدروپونیک به راحتی می ‌توانیم شرایط آب و هوایی مناسب را مهیا کنیم. برای همین کشت گیاه در تابستان، زمستان و بهار هیچ تفاوتی ندارد.

نیازهای نوری گیاه را می‌ توان به کمک نورهای مصنوعی با کیفیت بالا تامین کرد. حتی در زمان شب که نوری وجود ندارد. در مورد مواد مغذی هم با استفاده از حل کردن آن در آب و انتقال به ریشه‌ های گیاه می‌ توان این نیاز را برطرف نمود. حتی نتیجه حاصل از این کشت به مراتب بهتر از کشت خاکی است.

هزینه‌های تولید علوفه هیدروپونیک

هزینه‌ های تولید علوفه به شیوه هیدروپونیک، از دو قسمت تشکیل می‌ شود. یک قسمت مربوط به هزینه اولیه ساخت دستگاه تولید علوفه است که فقط یک بار صورت می‌ گیرد و بسته به ابعاد سیستم و میزان برداشت و... ممکن است هزینه ‌های آن یکسان نباشند. این هزینه ‌ها به این منظور است که عملکرد اپراتور و کشت به صورت اتوماسیون و به آسانی انجام شود. بخش دوم از هزینه‌ ها، مربوط به هزینه ‌های جاری است که شامل هزینه کارگر، آب، برق، بذر و هزینه‌ محلول غذایی می شود.

قیمت علوفه هیدروپونیک

در این سیستم مقدار برق مصرفی خیلی کم است و حتی می ‌توان از برق تک فاز مسکونی برای کشت علوفه هیدروپونیک استفاده کرد. به طور کلی هزینه‌ های مربوط به آب و برق در این سیستم بسیار ناچیز است. در این سیستم هیچ دستگاهی وجود ندارد که پرمصرف باشد. برای مثال در یک خانه ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال، کامپیوتر و کلی وسایل برقی دیگر استفاده می ‌شود، اما در این سیستم فقط یک قطعه پرمصرف که پمپ آب است برای آبیاری مورد استفاده قرار می ‌گیرد. ساختار پمپ آب به این صورت است که هر دو ساعت به مدت ۳۰ ثانیه روشن می‌ شود. در نتیجه می توان گفت میزان مصرف برق یک دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک از برق مصرفی یک خانه بسیار کمتر است‌.

معایب مزایای علوفه هیدروپونیک در خوراک دام و یک سودآوری بزرگ

«کاهش هزینه ها با علوفه هیدروپونیک»

در رابطه با آب هم به همین صورت است در کشت خاکی قسمتی از آب جذب گیاه و قسمتی از آن تبخیر و بخش دیگر هم جذب زمین می ‌شود. این یعنی قسمت زیادی از آب اصلاً برای گیاه استفاده نمی‌ شود. این در حالی است که در سیستم کشت علوفه هیدروپونیک، آب متناسب با نیاز استفاده می ‌شود و حتی پسآب را می‌ توان جمع کرد و از هدر رفتن آن پیشگیری نمود. در این صورت چون مواد مغذی هم در آب حل شده‌ اند، نه تنها باعث جلوگیری از هدر رفتن آب می ‌شویم بلکه مواد مغذی هم هدر نخواهد رفت.

با توجه به مطالب گفته شده متوجه می‌ شویم که هزینه فراوری بذر علوفه بسیار کم است و بخش اصلی هزینه مربوط به تهیه بذر آن می شود. پس بهتر است به جای استفاده از بذر آسیاب شده از نوع فرآوری شده استفاده کرد.

معایب و مزیت های علوفه هیدروپونیک

تا این جای مطالب در مورد هزینه‌ های کشت علوفه هیدروپونیک بحث کردیم و اکنون درباره اینکه علوفه هیدروپونیک آیا تاثیرات منفی بر بدن دام دارد یا خیر و همچنین میزان ارزش غذایی این علوفه به بحث می ‌پردازیم.

 قبل از هر چیز باید بگوییم که دستگاه علوفه هیدروپونیک در واقع فقط به منظور راحتی کشاورز برای آبیاری است تا بذر را در طبقات به راحتی کشت کرده و آن را مدیریت کند. پس این دستگاه یک محصول عجیب تولید نمی‌ کند، بلکه این واژه هیدروپونیک در کنار واژه علوفه فقط به این منظور است که ریشه بذر در آب و در ارتباط مستقیم با محلول غذایی رشد کرده است.

در مجموعه صنعتی نوین جوانه آموزش کشت هیدروپونیک به طور کامل ارائه می شود و کارآموزان می توانند به راحتی پس از گذراندن دوره های مربوطه توانایی لازم را در ساخت دستگاه کشت هیدروپونیک بدست آورند.

 علوفه هیدروپونیک یا علوفه تازه

 در واقع بین علوفه هیدروپونیک و علوفه تازه موجود در طبیعت چندان اختلافی نیست. تنها تفاوت آن در این است که دام به غیر از قسمت سبز رنگ، بذر جوانه زده را هم مصرف می ‌کند. این قسمت جوانه زده جزو یکی از منابع انرژی در زنجیره غذایی انسان محسوب می ‌شود. پس با مصرف این علوفه هیدروپونیک توسط دام، یک منبع غذایی دریافت می ‌شود که به خاطر آزاد بودن آنزیم ‌های آن، آماده جذب توسط بدن دام است.

معایب مزایای علوفه هیدروپونیک در خوراک دام و یک سودآوری بزرگ

زمانی که بذر جو یا گندم خام را به خورد دام می ‌دهیم با مشاهده سرگین دام متوجه می ‌شویم که درصد بالایی از این بذرها دفع شده‌ اند و به طور کامل توسط بدن دام جذب نشده ‌اند. حتی اگر بذرها را کاملاً آسیاب کنیم باز هم درصد جذب این بذر کمتر از حالتی است که بذر جوانه زده باشد؛ زیرا در تولید علوفه هیدروپونیک، آنزیم‌ های  بذر های جو و گندم آزاد می‌ شوند و درصد زیادی به این صورت جذب بدن دام می ‌شود.

جمع‌بندی سیستم‌ های کشت علوفه

در مطالب گفته شده شما را تا حدودی با علوفه هیدروپونیک آشنا کردیم. باید توجه داشته باشید که زمان کاشت و رشد اگر بذر زیاد آبیاری شود، بذر بوی بد گرفته و ترشیده می‌ شود. در این صورت دام آن را مصرف نمی ‌کند. در دستگاه تولید علوفه تولید خوراک دام شما باید به دنبال کیفیت باشید و همین که احساس کردید بذر به حد مناسب رشد کرده است، آن را از دستگاه خارج کرده و به محل مصرف انتقال دهید.

علوفه هیدروپونیک برای گوسفند

اخیرا یک مطالعه برای بررسی اثر استفاده از علوفه هیدروپونیک تولید شده در گلخانه هیدروپونیک بر روی گوسفند انجام شده. این ازمایش در مقایسه با مصرف ماده خشک، قابلیت هضم مواد مغذی، تعادل نیتروژن، پارامترهای تخمیر شکمبه و فعالیت آنزیم های شکمبه صورت گرفته است.

پس از این آزمایش مشخص شد که چنانچه علوفه هیدروپونیک را در جیره غذایی دام قرار دهیم قابلیت هضم مواد مغذی به طور متوسط 10 درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین تغذیه جوانه جو تعداد کل تک یاخته های شکمبه را حدود 31.3٪ و بیشتر فعالیت های آنزیم شکمبه را افزایش داد. میزان افزایش به ترتیب بدین صورت بوده است، به ترتیب 45.0، 9.0 و 23.2٪ برای آمیلاز، سلولز و پروتئاز.

در نهایت مشخص شد که تغذیه دام با استفاده از علوفه هیدروپونیک قابلیت هضم مواد مغذی، تخمیر شکمبه و فعالیت آنزیم شکمبه را بهبود می بخشد. همچنین استفاده از علوفه هیدروپونیک باعث می شود که هضم مواد غذایی بهبود پیدا کند و نتایج تخمیر بسیار بهتر شود.

در نتیجه توصیه می کنیم که جوانه های جو هیدروپونیک با با کنسانتره ترکیب کنید که با این کار می توانید مصرف بهینه ای از dm و عملکرد حیوانی بالایی را بدست آورید.

علوفه هیدروپونیک برای گاو

مصرف علوفه هیدروپونیک توسط گاو باعث افزایش وزن این دام می شود و شاهد افزایش وزن مناسبی در طول روز خواهید بود. علوفه هیدرپونیک به عنوان یک نرم کننده عالی از جیره غذایی است چراکه طعم و قابلیت هضم را بسیار بهبود می بخشد.

چنانچه به دنبال روشی هستید که با استفاده از آن خوراکی ثابت و با کیفیت را تولید کنید ما به شما دستگاه تولید علوفه را پیشنهاد می دهیم.

از نظر علمی ثابت شده است که علوفه هیدروپونیک دارای مزایای زیر است:

  • بهبود افزایش وزن
  • کاهش مصرف خوراک
  • افزایش تولید شیر 
  • بهبود سلامت

قابلیت هضم بالای علوفه هیدروپونیک تازه به این معنی است که حیوان برای ایجاد نتایج مشابه به غذای کمتری نیاز دارد.

به طور کلی، دام‌ها نباید خوراک خشک و سخت را به همان اندازه خوراک مرطوب تازه هضم کنند. سیستم های علوفه هیدروپونیک آنها را قادر می سازد تا از مزایای علوفه تازه بهره مند شوند، این دقیقاً همان چیزی است که سیستم گوارش برای آن طراحی شده است.

کشت در گلخانه هیدروپونیک

در قسمت بالا در مورد و معایب مزایای علوفه هیدروپونیک  توضیحاتی را دادیم. کشت علوفه به روش عمودی از سینی کشت استاندارد استفاده می ‌شود. این سینی موجب تسهیل جمع آوری پس آب حاصله از تولید علوفه و جلوگیری از ریزش آب سایر طبقات در سیستم کشت عمودی می ‌شود، به این صورت که آب طبقات بالا روی طبقات پایین یا قفسه ها ریزش نداشته باشد. یکی از مزایای استفاده از سینی کشت، جلوگیری از انتقال آلودگی از یک سینی به سینی دیگر است.

کد خبر: ۲۳۴٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پریسا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      5 1
      عالی بود ممنون از مقاله جامع و خوب تون