۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
احتمال تغییر قیمت طلا با بازگشایی بازار!| دلار آزاد از ۴۹هزار تومان عبور کرد
«بازار» گزارش می دهد

احتمال تغییر قیمت طلا با بازگشایی بازار!| دلار آزاد از ۴۹هزار تومان عبور کرد

با آنکه قیمت دلار آزاد بر مدار رشد قرار گرفته است اما در مقابل سکه و طلا بدنبال افت نرخ انس جهانی تا حدودی روند کاهشی را سپری می کند و معلوم نیست با بازگشایی بازار طلا، قیمت ها چگونه رقم خورد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار طلا مدتی است با نوسان قیمت همراه شده است، صعود و نزول بدون جهشی که حاصل تغییر نرخ انس جهانی و دلار داخلی است به طوری که خیلی از سرمایه گذاران برای خرید این کالا همچنان منتظر اجرای سیاست های کلان اقتصادی برخی کشورها چون آمریکا نظیر تصمیم گیری فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره با هدف کنترل تورم هستند. این موضوع در کنار تغییرات قیمت دلار در داخل، وضعیت معامله چنین کالایی را برای سرمایه گذاران محتاطانه کرده است.

البته طی یکی دو هفته اخیر به دلیل تعطیلی بازار طلا معامله ای در این بازار انجام نمی شود. حال از آنجایی که بازار طلای تهران در پی ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) یک هفته تعطیل اعلام شده، قرار است دوشنبه هفته جاری بازگشایی شود. طبق سنوات گذشته امسال نیز بازار طلا و جواهر تهران اعم از پاساژهای اصلی بازار و راسته طلا و جواهرفروسان بازار تهران به مدت یک هفته تعطیل و اعضای صنفی این بازار عزادار سید و سرور آزادگان جهان هستند.

اواخر هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا با هدف کنترل تورم، نرخ بهره معیار خود را یک چهارم واحد درصد افزایش داد و به بالاترین سطح در ۲۲سال اخیر رساند، سیاستی که منجر به کاهش نرخ انس جهانی شده و تاثیر آن بر بازار داخلی طلا بر جای می گذارد

انس جهانی طلا در تغییر

البته طی این چند روز تعطیلی، نوساناتی در قیمت انس جهانی رخ داده است، به طوری که اواخر هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا با هدف کنترل تورم، نرخ بهره معیار خود را یک چهارم واحد درصد افزایش داد و به بالاترین سطح در ۲۲سال اخیر رساند. از طرفی قیمت طلا در شرایطی که سرمایه‌گذاران موضع محتاطانه‌ای در آستانه تصمیم فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره گرفته‌اند، تغییر چندانی نداشته است. طبق گزارش های موجود هر چند، بالا رفتن ارزش دلار و اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به دنبال انتشار اطلاعات مثبت اقتصادی این کشور، قیمت طلا را در پایین‌ترین سطح طی دو هفته گذشته نگه داشته است اما نرخ بهره همچنان در سطح بالایی قرار دارد که این موضوع تمایل برای خرید طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش می‌دهد.

البته این را باید گفت؛ طبق گزارش های موجود طلا ی جهانی در آستانه بزرگترین کاهش قیمت هفتگی طی ۵ هفته گذشته قرار دارد. علاوه بر این بالا رفتن نرخ بهره و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و این مسئله تمایل برای خرید آن را در بازارهای جهانی پایین می‌آورد. نوسان انسی که بی تردید بازار داخلی طلا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، هر چند تعیین کننده نهایی قیمت طلا همیشه علاوه بر افت وخیز نرخ انس جهانی آن بستگی به قیمت ارز در داخل دارد. حال از آنجایی که نرخ دلار آزاد در کانالهای تلگرامی افزیش و به بیش از ۴۹ هزار تومان رسیده است، معلوم نیست با بازگشایی بازار طلا، قیمتها چگونه رقم خورد.

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران: قیمت ارز در بازار رسمی تا حدودی در بازار ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است، با این وجود چنانچه تغییر قیمت انس جهانی و دلار در داخل محسوس باشد، بی تردید قیمت طلا و سکه نیز تحت تاثیر نوسان این دوشاخص تعیین کننده نرخ، قرار می گیرد

بازگشایی بازار طلا و احتمال تغییر قیمتها

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید: اگرچه طی چند روز اخیر، انس جهانی طلا با تغییراتی همراه و البته کاهشی شده اما این موضوع تاثیر جزئی بر روی نرخ طلا گذاشته است. طلایی که این روزها بازار داد و ستد آن به مناسبت ایام محرم یک هفته تعطیل بوده و از دوشنبه شروع بکار خواهد کرد. از طرفی نیز قیمت ارز در بازار رسمی تا حدودی در بازار ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است. با این وجود چنانچه تغییر قیمت انس جهانی و دلار در داخل محسوس باشد، بی تردید قیمت طلا و سکه نیز تحت تاثیر نوسان این دوشاخص تعیین کننده نرخ، قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه قیمت انس جهانی همچنان زیر ۲۰۰۰ هزار دلار قرار دارد گفت: تغییر نرخ طلای جهانی و کاهش آن بستگی به سیاست گذاری و تصمیمات برای تعیین نرخ بهره با هدف کنترل نرخ تورم و سایر موئلفه های چون رشد اقتصادی و بعضا مسائل سیاسی در کشورهای چون آمریکاست. در چنین شرایطی معلوم نیست اجرای چنین سیاستهایی سرنوشت قیمت طلا را چگونه رقم زند هر چند طبق گزارش های موجود آمریکا برای حفظ ارزش دلار بدنبال عملیاتی کردن برخی سیاستهاست و این مسئله احتمالا به افت ارزش انس جهانی منجر شود.

به‌ جز سکه بهار آزادی طرح جدید، دیگر انواع سکه و هر گرم طلای ۱۸ عیار در مقایسه با روز کاری چهارشنبه، چهارم مرداد به‌تبعیت از کاهش بهای انس جهانی طلا افت قیمت داشتند، قیمت دلار آزاد نیز در کانالهای تلگرامی افزایش یافت

افت قیمت طلا و سکه در پی کاهش انس جهانی

پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورا، شنبه در بازار تهران به‌ جز سکه بهار آزادی طرح جدید، دیگر انواع سکه و هر گرم طلای ۱۸ عیار در مقایسه با روز کاری چهارشنبه، چهارم مرداد به‌تبعیت از کاهش بهای انس جهانی طلا افت قیمت داشتند. به طوریکه هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر تهران، ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز کاری گذشته ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به چهارشنبه گذشته ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد. نیم‌سکه بهار آزادی نیز با ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه به ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید و سکه یک گرمی هم ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان اعلام شده است. بهای هر اُنس طلا نیز در بازارهای جهانی یک‌هزار و ۹۶۰ دلار است. اگر چه قیمت ها در بازار طلا و سکه کاهش نسبی را نسبت به آخرین روز کاری نشان می دهد اما در مقابل عصر روز شنبه قیمت دلار آزاد افزایشی شد. به طوری که هر دلار آزاد در کانالهای تلگرامی به بیش از ۴۹ هزار تومان رسید.

افزایش قیمتی که طی چند ساعت از ۴۸ هزار ۵۰۰ تومان شروع و به ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. این افزایش قیمت که به دلیل نامعلوم رخ داد، معلوم نیست چه تاثیری بر روی قیمت و سکه در بازار طی روزهای آینده به جای گذارد. بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار شنبه با ثبات نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۲۷۸ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۲۵ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی نیز، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۵ هزار و ۵۶۴ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۱ هزار و ۴۲۱ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۹ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۱۸ تومان اعلام شد.

کد خبر: ۲۳۴٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha