۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
صادرات ۶۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد برمصرف داخل
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران اعلام کرد

صادرات ۶۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد برمصرف داخل

نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ هزار تن تخم‌مرغ مازاد برمصرف داخل، صادر شده است.

به گزارش بازار، ناصر نبی‌پور با بیان اینکه اکنون تولید تخم‌مرغ بیش از نیاز فعلی بازار است، گفت: هر ساله در نیمه اول سال با تشدید گرما میزان مصرف این محصول کاهش می‌یابد، بنابراین بیش از مصرف کشور، تولید داریم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ هزار تن تخم مرغ مازاد برمصرف داخل به کشورهای عراق، افغانستان، قطر، عمان و دبی صادر شده که حدود ۹۵ درصد آن به عراق و افغانستان بوده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید واحدهای مرغ تخم‌گذار کشور سالانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است، گفت: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید شد که بخش عمده آن به مصرف داخلی و بخشی هم صادر شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران اضافه کرد: طبق آمارها روزانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود در حالی که مصرف روزانه کشور بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۲۰۰ تن است؛ بنابراین بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن مازاد تولید داریم که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود که در حال حاضر بخشی از این محصول صادر می‌شود؛ اما به دلیل ظرفیت بالای تولید، همچنان تولیدکنندگان با چالش روبرو هستند.

وی ادامه داد: اکنون شرایط صادراتی برای این محصول مناسب است و مقداری از مازاد تولید صادر می‌شود، این در حالی است که کشور ظرفیت صادرات بیش از آنچه صادر می‌شود، را دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با اشاره به اینکه تخم‌مرغ به دلیل مدت زمان کوتاه ماندگاری یک کالای صادراتی نیست، گفت: ممکن است برای سال‌های آینده برخی مقاصد صادراتی فعلی از جمله عراق و افغانستان را از دست بدهیم؛ زیرا احتمال آن می‌رود که در سال‌های آتی به کشورهای تولیدکننده این محصول تبدیل شوند همان‌گونه که اکنون به سرعت در حال ایجاد واحدهای مرغ تخم‌گذار در کشورهایشان هستند.

نبی‌پور یکی از مشکلات صنعت تخم مرغ کشور را نبود سرمایه‌گذاری مناسب در بخش صنایع تبدیلی دانست و گفت: در صورت از دست دادن بازارهای صادراتی، کشور ما باید برای حفظ محصول در صنایع تبدیلی به نقطه‌ای برسد که بخش عمده محصول در داخل فرآوری و با مدت‌زمان طولانی به مصرف برسد تا حتی اگر امکان صادرات نبود بتوانیم محصول را فرآوری و نگهداری کنیم.

فروش تخم‌مرغ زیر قیمت مصوب
وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر تولیدکنندگان تخم‌مرغ را زیر قیمت مصوب درب واحدهای تولیدی می‌فروشند، اظهار کرد: طبق گزارش‌های موجود ضرر و زیان صنعت تخم‌مرغ کشور بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است که این امر کاهش نقدینگی و کمبود سرمایه‌گذاری را برای تولیدکنندگان در پی داشته است.

این فعال صنفی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را کمبود نهاده کنجاله سویا برشمرد و گفت: طی دو ماه اخیر یکی از مهم‌ترین اقلام مصرفی صنعت طیور یعنی کنجاله سویا در سامانه بازارگاه با کمبود مواجه است؛ بنابراین تولیدکنندگان ناچارند این محصول را از بازار آزاد با قیمت‌های بالای ۳۰ هزار تومان خریداری کنند که این مهم در ادامه ضرر تولیدکنندگان موثر است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران اضافه کرد: برای رفع این مشکل دولت باید ارز بدهد تا دانه روغنی سویا تأمین و توزیع شود، اکنون قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار آزاد ۳۰ هزار تومان و بازارگاه ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است؛ بنابراین تولیدکنندگان چاره‌ای ندارند جز اینکه این محصول را از بازار آزاد تأمین کنند.

به گفته نبی‌پور، در حال حاضر در بحث تأمین ذرت مشکلی نیست و هر کیلوگرم از این محصول با قیمت‌هایی بین ۱۰ هزار و ۹۰۰ تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

کد خبر: ۲۳۴٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha